Perpetuum

Konference o vzdělávání ve světě technologií.
Jak technologie mění školství a trh práce? Co je důležité při výchově dětí?

 

O konferenci

 

V tuto chvíli je otevřena registrace na konferenci a na afterparty. Později spustíme přihlašování na praktické workshopy, o kterém budou všichni zaregistrovaní účastníci informování e-mailem.

Plné vstupné: 990 Kč
Zvýhodněné vstupné: 490 Kč
(studenti do 26 let, senioři a rodiče samoživitelé)

Vstupné na Afterparty: 99 Kč

Registrovat se

 

 

Když si dnes pustíme třeba deset let starý science fiction film, s překvapením zjišťujeme, že to, co se odehrává na obrazovce, se v mnohém stává skutečností. Hlasového asistenta využívajícího jednoduchou umělou inteligenci už dnes máme v kapse v mobilním telefonu, potkáváme roboty, jak spolupracují s lidmi ve skladech a továrnách, celá města dnes sledují kamerové systémy se schopností rozeznat tváře. Vše, co známe z filmů, se aktuálně děje v přímém přenosu. Dokážeme se těmto změnám přizpůsobit? Ale hlavně, dokážeme na tyto změny připravit další generaci, naše děti?

Cíl naší konference je jednoduchý. Pojďme se zamyslet se nad tím, jaké je místo člověka uprostřed těchto proměn. Jak vychovat a vzdělávat novou generaci, aby film, který se nám odehrává před očima, měl dobrý konec.

Pořadatelem konference je společnost Scio.
Kontakt: perpetuum@scio.cz

 

 

 Řečníci

Panelová diskuze: Člověk v digitálním století

Michal Horáček

antropolog, spisovatel a novinář
BIO

Dita Malečková

vědkyně a filozofka, ÚISK FF UK
BIO

Zuzana Pavelcová

psycholožka
a spoluzakladatelka Re:life
BIO

Michael Šebek

profesor kybernetiky, ČVUT
BIO

Jan Romportl

kybernetik a filozof, Chief Data Scientist O2, moderátor
BIO

Panelová diskuze: Rodičovství a výchova v digitálním století

Ester Geislerová

vizuální umělkyně
a herečka
BIO

Jan Kršňák

Digiděti
BIO

Taťána le Moigne

ředitelka Google v ČR
BIO

Lidija Zavoralová

generální konzultantka, Alza.cz
BIO

Andrej Novik

odborník na vzdělávání, Scio, moderátor
BIO

Po skončení diskuze představí Joachim Dvořák z nakladatelství Labyrint projekt časopisu pro děti RAKETA.

Panelová diskuze: Práce a škola v digitálním století

Jiří Hokeš

ředitel ScioŠkoly
BIO

Miroslav Holeček

rektor ZČU
BIO

Ivan Pilný

zmocněnec pro digitální vzdělávání, MŠMT
BIO

Miroslav Umlauf

Director Business Intelligence, Avast
BIO

Jan Veselý

Aliance pro mladé
BIO

Pavel Kysilka

6D Academy, moderátor
BIO

Workshopy

Praktické workshopy během konference pro vás připraví:

Člověk v tísní
Czechitas
DOX
Replug me
ScioŠkola
Hrajeme si chytře

Podrobné informace o workshopech

Program

 

08.30 09.30 Registrace, Prohlídka DOX, Coffee Break
výstava WELCOME TO HARD TIMES
po celou dobu bude současně zpřístupněna výstava #DATAMAZE – Datové bludiště 
09.30 11.00 Panelová diskuze Člověk v digitálním století
11.00 11.15 Coffee Break
11.15 12.45 Workshopy
12.45 13.45 Oběd
13.45 15.15 Panelová diskuze Rodičovství a výchova v digitálním století
15.15 15.30 Coffee Break
15.30 17.00 Panelová diskuze Práce a škola v digitálním století
17.00 19.00 Afterparty

 


Pořadatel

Za podpory

Close
Close

Michal Horáček

antropolog, spisovatel a novinář

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog.

Po maturitě byl v roce 1970 přijat na Fakultu sociálních věd a publicistiky UK. V roce 1974 zfalšoval výjezdní doložku a odcestoval do USA, po návratu byl zatčen StB, obviněn a vyloučen ze studií. Následně pracoval např. jako skladník či dělník. V té době se začal věnovat dostihům a sázkám. Posléze působil tři roky jako redaktor Mladého světa. Později díky sestře provdané "na západ" již legálně opět odcestoval do USA, kde krátce studoval. V době sametové revoluce spoluzaložil iniciativu MOST. Politice se následně věnoval už jen jako komentátor zejména v Lidových novinách a Hospodářských novinách. Na Fakultě humanitních studií UK absolvoval v magisterském programu a posléze také v doktorandském studiu, poté na Karlově univerzitě a Masarykově univerzitě také přednášel. V současnosti podniká a věnuje se psaní textů a veřejně prospěšným projektům. V minulosti dotoval a inicioval například Běh pro Paraple, výrazně přispěl na zbudování Pražské křižovatky, byl předsedou poroty v Mental Power Prague Film Festival a angažoval se v benefičních koncertech pro Českou alzheimerovskou společnost, Unii pečujících, Světlušku a další.

Dita Malečková

vědkyně a filozofka, ÚISK FF UK

Mgr. Dita Malečková, Ph. D. vystudovala filozofii a informační vědu na Univerzitě Karlově. Působí na Studiích nových médií FF UK, kde přednáší o současné filozofii, vizuální kultuře a umění v kontextu nových médií. Zabývá se filozofickými aspekty médií a průniky umění a technologie.

Zuzana Pavelcová

psycholožka a spoluzakladatelka Re:life

Psycholožka a lektorka. Zajímá se o to, jak sociální média působí na naše sebevědomí, identitu, mezilidské vztahy a psychomotorický vývoj dětí. V roce 2016 spoluzaložila institut Re:Life, v rámci kterého přednáší o zdravém užívání informačních technologií. Vystudovala jednooborovou psychologii na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde studuje PhD v oboru klinická psychologie. Působí v ambulanci klinické psychologie a soukromé praxi. Akreditovaný výcvik v psychoanalytické psychoterapii získala v institutu IAPSA.

Michael Šebek

profesor kybernetiky, ČVUT

Profesor kybernetiky na ČVUT, vedoucí Katedry řídicí techniky a spoluzakladatel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky. Dříve na ETH Zurich, Twente Universiteit a v Akademii věd. Odborník na teorii automatické řízení, síťové a multiagentní systémy a formace. Autor stovek vědeckých článků ve špičkových světových časopisech. Zakladatel firmy PolyX. Vedoucí desítek projektů EU, NATO, mezinárodních a tuzemských. Koordinátor smluvního výzkum katedry pro Honeywell, Porsche, US Navy, Volkswagen a další. Přednášející oblíbeného i obávaného kurzu Automatické řízení a tvůrce elitního programu Kybernetika a robotika. Zakladatel programu SpaceMaster, jehož studenti jsou každý semestr na jiné evropské univerzitě. Školitel desítky doktorandů, dnes úspěšně působících po celé Evropě. Vede Evropský průmyslový doktorát s belgickou firmou Siemens Industry Software. Založil populární Robosoutěž pro střední a základní školy z celé ČR. Pro Radu vlády koordinuje hodnocení výsledků české vědy. Získal Cenou Wernera von Siemense pro nejlepšího pedagoga. Neúnavně bojuje za zlepšení kvality našich škol a zabývá se metodami jejich řízení. Rád se zamýšlí nad budoucností a dopady technologických změn na společnost. Přednášel na TEDxED.

 

Jan Romportl

kybernetik a filozof, Chief Data Scientist O2, Moderátor

Jan Romportl je Chief Data Scientist v O2 Czech Republic. Do roku 2015 působil na Západočeské univerzitě v Plzni, kde vedl oddělení Interakce člověka a stroje ve Výzkumném centru nových technologií, věnoval se aplikovanému výzkumu umělé inteligence na Katedře kybernetiky Fakulty aplikovaných věd a vyučoval filozofii umělé inteligence na Fakultě filozofické. Od roku 2015 buduje v O2 analytický tým intenzivně zaměřený na využívání a rozvoj pokročilého strojového učení v oblasti telekomunikačních dat. Kromě nedávného půlročního výletu do tech-startupového prostředí coby Chief Science Officer v AI Startup Incubatoru se nyní věnuje i výzkumu bezpečnosti umělé inteligence. Dále výzkumně spolupracuje s Centrem teoretických studií Univerzity Karlovy, s Národním ústavem duševního zdraví a s českým spolkem hnutí Effective Altruism. Organizuje také AI Safety Meetup v Praze.

Ester Geislerová

vizuální umělkyně a herečka

Ester Geislerová vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze, obor Nová Média 2. Dnes má na svém kontě téměř třicítku filmů a kromě herectví se zaměřuje ve své tvorbě na videoinstalace. Ve 21 letech se stala matkou dnes již 13letých dvojčat.
S návrhářkou Josefínou Bakošovou ji pojí spolupráce na dětských kabelkách Pepieta, současně též společně vydaly knihu Terapie sdílením. Jde o sebrané záznamy komunikace lidí na sociálních sítích, útržky konverzací a rozchodové věty, které jim lidé posílají a následně jsou sdílené na Instagramu. Zúčastnila se též výzvy Radia Wave Digitální detox.

Jan Kršňák

Digiděti

Jan Kršňák vystudoval Filmová studia na FF UK, a pak si zařídil čtyři roky prázdnin. Věnuje se intuitivní pedagogice a spolupracuje s Institutem pro podporu inovativního vzdělávání, kde objevuje a rozvíjí svět alternativních škol. Je spoluautorem knihy rozhovorů o inovativních školách Jak se učí živě? Založil a spravuje stránky digiděti.cz, kde se rodičům nabízejí rady a inspirace, jak postupovat s výchovou dětí běhajících mediální krajinou. Zároveň se zde zamýšlí, jakých tvarů nabývá člověk žijící v digitalizované společnosti 21. století. Má rád svět a cítí se dobře, zatímco se stává kyborgem. Chápe, že se to dneska děje všem a moc dobře ví, že s umělou inteligencí si porozumíme jedině, pokud si připustíme, že většinu života nerozumíme, co se to kolem vlastně děje. Nerad spěchá, a tak má spoustu času, nedávno šel bez telefonu a bosky na procházku z Prahy do Beskyd. Je autorem fresek na říčanském nádraží.

 

Taťána le Moigne

ředitelka Google v ČR

Taťána le Moigne se narodila v roce 1967 v Praze. Vystudovala informatiku na Vysoké škole ekonomické. V oboru IT působí od roku 1989, od roku 1994 pracovala ve společnosti Microsoft na obchodních a marketingových pozicích v Praze, Mnichově a Londýně. Je ředitelkou české a slovenské pobočky společnosti Google a vybudovala z něj jedničku na zdejším trhu. Je autorkou úspěšných her 4bambini pro malé děti – Nešťourej se v nose, Dávej bacha, Vadí nevadí, To je bašta.

 

 

Lidija Zavoralová

generální konzultantka, Alza.cz

Lidija Zavoralová je odbornice na tématiku dětí a rizik internetového světa a světa chytrých zařízení a sociálních sítí, matka 3 dětí, která má zkušenosti ověřené z praxe, autorka série knih Swich z říše za monitorem, kdy formou pohádek předává dětem a jejich rodičům informace, jak se v této oblasti pohybovat a na co nezapomínat.

Andrej Novik

odborník na vzdělávání, Scio, Moderátor

Andrej vystudoval FFUK, kde také několik let učil. Od roku 2007 se zabývá vzděláváním ve všech jeho podobách ve společnoti Scio. Stál u rozjezdu mnoha vzdělávacích projektů ve Scio i v dalších organizacích, se kterými spolupracuje. Je otcem dvou synů, kteří mu pomáhají si neustále klást otázky po tom, co je to dobré vzdělání a po čem ho poznáme. Ač nevyučený pedagog, neustále strká nos do škol a občas ho tam i nechají něco odučit. Je schopen zamořit příjemnou diskuzi neustálým „proč?“. Je členem Rady Evropské asociace pro měření výsledků ve vzdělávání. Ve volném čase se věnuje dokumentaci a oživování vymírajících jazyků. S gustem také křísí zapomenutou lidovou hudbu.

Jiří Hokeš

ředitel ScioŠkoly
Jiří Hokeš je ředitelem první ScioŠkoly na Praze 11. "Do roku 2015 jsem podnikal v oboru vzdělávání dospělých a zároveň jsem 6 let působil na Harvard University Extension School, kde jsem spoluzakládal kurz The History of Blues in America. Oběma těmto činnostem jsem se věnoval rád, ale poté co jsem se stal rodičem, jsem zatoužil věnovat se činnosti, ve které bych spatřoval větší smysl a která by měla větší společenský dopad. Oba tyto parametry naplňuje moje stávající profese ředitele ScioŠkoly. Jsem vášnivý bluesový kytarista a amatérský hokejista."

Miroslav Holeček

rektor ZČU

Miroslav Holeček vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Doktorát získal na Západočeské univerzitě v Plzni v oboru mechanika a ve stejném oboru se zde také habilitoval. Začínal jako výzkumný pracovník ve Výzkumném ústavu Škoda Plzeň, v roce 1996 přešel na Západočeskou univerzitu v Plzni, kde vyučoval předměty zaměřené na mechaniku na Fakultě strojní a Fakultě aplikovaných věd. Od roku 2007 stál v čele vysokoškolského ústavu Nové technologie – výzkumné centrum jako ředitel. Od roku 2015 je rektorem plzeňské univerzity.

Ivan Pilný

zmocněnec pro digitální vzdělávání, MŠMT

Zakladatel a bývalý generální ředitel Microsoftu, poslanec, předseda hospodářského výboru PSP ČR, ministr financí v Sobotkově vládě a nyní zmocněnec ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro oblast digitálního vzdělávání. Jeho celý profesní život je spojen s informačními technologiemi. Působil také jako prezident Sdružení pro informační společnost a předseda představenstva Českého Telecomu. V neposlední řadě je také členem správních rad charitativních a spolkových organizací. Vystupuje často v televizi, nejvíce jako investor ve Dni D. V poslední době se aktivně věnuje mozku a jeho tréninku. Vydal šest knih o podnikání, internetu a mozku, píše další.

Miroslav Umlauf

Director Business Intelligence, Avast

Mirek Umlauf spojuje data s lidmi, aby jejich práce přinášela větší hodnotu tam, kde na tom záleží. V Avastu, technologické firmě s více než 400 milióny uživatelů po celém světě, připravuje z mnoha datových surovin delikatesy, které pomáhají zlepšovat produkty, zákaznickou zkušenost a hlavně schopnost se včas rozhodovat.
Své letité pracovní zkušenosti z technologických firem nedávno zastřešil studiem ve švýcarském IMD a dále je sdílí jako lektor a speaker. Zaměřuje se na témata digitální transformace a business intelligence, přibližuje je lidem, kteří chtějí sebe a své a firmy udělat lepšími skrze technologie.

Jan Veselý

Aliance pro mladé

Jan Veselý koordinuje v ČR Alianci pro mladé (více jak 50 firem s cílem pomoci mladým lidem najít svoje místo ve světě práce). Stvořil několik akceleračních programů zaměřených na sociální inovace (např. Laboratoř Nadace Vodafone). V současnosti vyučuje na Univerzitě Karlově: v Kampusu Hybernská vede Inovační laboratoř. Založil EduFórum (setkávání inovátorů ve vzdělávání), je členem podnikatelského ekosystému Red Button a spolutvůrcem sítě Changemakers ČR.

Pavel Kysilka

6D Academy, Moderátor

Pavel Kysilka je absolventem Vysoké školy ekonomické. Během let 1986 –1990 pracoval v Ekonomickém ústavu ČSAV.  V letech 1990 – 1991 působil jako hlavní ekonomický poradce ministra pro ekonomickou politiku. V 90. letech zastával pozici viceguvernéra a výkonného guvernéra České národní banky. Byl odpovědný za přípravu a realizaci rozdělení československé měny a zavedení české koruny. V letech 1994-1997 působil jako expert Mezinárodního měnového fondu a podílel se na zavedení národních měn v řadě východoevropských zemí. V 90. letech působil jako prezident České společnosti ekonomické. V roce 2000 začal pracovat pro Českou spořitelnu jako hlavní ekonom, v roce 2004 byl zvolen členem představenstva a od 1. ledna 2011 vykonával pět let funkci generálního ředitele a předsedy představenstva. Třikrát - v r. 2011, 2012 a 2013 - byl vyhlášen Bankéřem roku. Zabývá se ekonomickými, byznysovými a sociálními dopady digitální revoluce.
Je zakladatelem a předsedou správní rady 6D Academy, prezidentem festivalu Smetanova Litomyšl, členem správních rad VŠE, Masarykovy Univerzity, University Palackého v Olomouci, Nadace Leoše Janáčka, Bohemian Heritage Fund, Českoizraelské smíšené obchodní komory a dozorčích rad Dobrého anděla a Aspen Institute Central Europe.

WORKSHOPY

 

Datový stín / DATAMAZE  (kapacita workshopu 25 osob)
Jak vzniká můj digitální obsah? Co všechno je možné s ním dělat? Kdo má k němu přístup? Cílem programu je reflektovat to, jaká data tvoříme prostřednictvím sociálních sítí a své online aktivity obecně a jestli si uvědomujeme, kdo je může najít a k čemu je může využít. Žijeme v době remixu, postprodukce, otevřeného vesmíru síťového připojení - data jsou všudypřítomná a lehce použitelná. S účastníky se ponoříme do jejich digitální zkušenosti a zasurfujeme si na vlnách metadat.

Obyčejné hrdinství / VÝSTAVA (kapacita workshopu 20 osob)
Co uděláme, když se v naší blízkosti děje potenciálně nebezpečná situace? Zakročíme, pomůžeme nebo to necháme na ostatních? Program Obyčejné hrdinství představuje psychologický fenomén známý jako efekt přihlížejícího (bystander effect), který byl popsán už na konci šedesátých let 20. století v USA. Čím více lidí je přítomno u situace, která je nebezpečná či špatná, tím spíše nezasáhnou a nepomohou. Program používá metodiku mezinárodního vzdělávacího projektu profesora Philipa Zimbarda Heroic Imagination Project, který se již několik let soustavně zabývá výzkumem každodenního hrdinství.

(Ne)bezpečnostní kamery (kapacita workshopu 25 osob)
Potkáváme je každý den, ale často si to vůbec neuvědomujeme nebo spíše nepřipomínáme. Řeč je o kamerách instalovaných ve veřejném prostoru, které mají dohlížet na naši bezpečnost. Neobjevují se jenom tam, ale infiltrují se taky do našich domácností. Se záměrem zvýšení bezpečnosti sebe a svého majetku instalují nezkušení uživatelé nezabezpečené kamery. V rámci našeho workshopu se blíže podíváme na téma dohledu ve veřejném a soukromém prostoru a představíme si projekt, který nám umožní dívat se kolem sebe pomocí těchto nezabezpečených kamer.

ScioŠkoly (kapacita workshopu 30 osob)

Programování s Ozoboty
Přijďte si vyzkoušet výuku základů programování s pomocí Ozobotů.
Vašimi učiteli budou děti ze základní ScioŠkoly na Praze 11 a průvodci z 1. Střední ScioŠkoly.Budeme si hrát, programovat a možná se i trochu zamažeme od fix.
Jedničky ani pětky tu nikomu nehrozí.
Ozoboti mají totiž tu skvělou vlastnosti, že umožňují učit se z chyb.
Dostanete nápad, vyzkoušíte ho a hned vidíte, jestli to funguje nebo ne.
Přijďte si vyzkoušet, jak to vlastně všechno funguje.

Studenti tvoří svoji/vlastní školu
Workshop studentů Střední ScioŠkoly o jejich netradiční tvorbě výuky. Na workshopu si vyzkoušíte, jak studenti tvoří a zodpovídají za vlastní vzdělávání, jak si stanovují cíle SMART a jak své výstupy zasazují do ŠVP. Součástí workshopu bude i prezentace digitálního portfolia Padlet, kde studenti shromažďují výsledky své práce.

Replug me (kapacita workshopu 15 osob)

Denně k nám přichází v digitální podobě tisíce podnětů. Jsou to notifikace, komentáře, reklamy, e-maily, zprávy v chatech nebo i hudba. Máme pocit, že musíme o všem vědět, být 24 hodin denně k dispozici a žádná nová informace nám nesmí uniknout. Zapomínáme ale, že nám v tomto ruchu uniká jiná podstatná věc - offline čas pro sebe a se sebou. Pokud nejsme zvyklí pravidelně online svět vypínat, cítíme se mentálně unavení, ve stresu, jsme neefektivní a neschopni se soustředit. Navíc se nám prokazatelně zhoršuje paměť a vytrácí se kreativní myšlení.
V teoretické části workshopu se dozvíte informace o tom, proč jako první po probuzení bereme do rukou mobil, proč jsou pro nás sociální sítě tak lákavé a jak digitální technologie, které máme neustále u sebe nebo v kapse, ovlivňují naši pozornost, paměť, mentální rozpoložení i spánek. Během praktické části workshopu pak zaměříme v naprostém tichu a bez ruchů pozornost na jednu jednoduchou aktivitu, která má sama o sobě terapeutický a uklidňující účinek a dáme Vám čas a prostor zastavit se, přetřídit si myšlenky a nechat hlavu na chvíli útéct od digitálního a informačního přetlaku.

Czechitas (kapacita workshopu 25 osob)
Nové technologie a (nejen) robotické hračky se dají využít ve výuce prakticky jakéhokoli předmětu. Mnoho z nich pomáhá rozvíjet kreativní myšlení spolu s analytickým myšlením a různými kognitivními schopnostmi. Na workshopu se seznámíme s několika typy hraček vhodnými pro využití ve výuce na základních i středních školách a blíže se podíváme na stavebnici Strawbees. Během hodiny si proto vyzkoušíte, jak byste mohli pomůcku využít právě ve svém předmětu a vyzkoušíte si práci na skupinovém projektu.
Workshop je určen především pro vyučující a ředitele základních a středních škol, avšak dílna je otevřena všem zájemcům (do zaplnění kapacity).

Člověk v tísni (kapacita workshopu 25 osob)
Mediální krajina se v uplynulém desetiletí proměnila zásadním způsobem. Digitální technologie prostupují našimi životy, většinu informací čerpáme z médií, sociální sítě se staly opravdovým fenoménem, nemalá část naší každodennosti se odehrává v kyberprostoru. To vše klade specifické nároky na všechny, kdo se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.
Škola má v tomto směru nezastupitelnou úlohu a mediální vzdělávání by mělo být neoddělitelnou součástí výuky. Zároveň platí, že pro vyučující a jiné pedagogické pracovníky je výuka mediálních témat mnohdy nesnadno uchopitelná.
Během workshopu stručně představíme rozsáhlou nabídku audiovizuálních materiálů a aktivit, které vzdělávací program Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni nabízí k posilování mediální gramotnosti žáků. Jsou zdarma k dispozici na portálu JSNS.CZ a využívají je již stovky škol. Účastníky workshopu na příkladech konkrétních mediálních sdělení seznámíme s konceptem „5 klíčových otázek“, který tvoří základ naší metodiky. Zahrnuta bude také ukázka nejosvědčenějších praktických pomůcek.

Hrajeme si chytře (kapacita workshopu 25 osob)
Digitální závislost, poruchy spánku, pozornosti a chování u dětí. Jak to s nimi je a jakou vinu na nich nese používání technologií? Jak to máme my rodiče a jak to mají naše děti? Z pohledu mezinárodního výzkumu a českých dat si představíme zásady zdravého způsobu zapojení obrazovek do života dětí a celé rodiny. Zjistíme, jaká existují hlavní rizika a nástrahy ve využívání technologií a představíme si možné nástroje rodičovské kontroly a vhodné vzdělávací aplikace a aplikace využitelné dětmi se zdravotními problémy, poruchami chování a učení.