Skotsko zavádí testování žáků k zmapování rozdílů mezi chudšími a bohatšími

Britský deník The Telegraph informoval o zavedení nového testování žáků prvního a druhého stupně ve Skotsku s cílem sledovat rozdíl v úrovni čtení, psaní a počítání chudších a bohatších dětí. Skotská ministryně Nicola Sturgeon představila standardizované testy čtyř úrovní hodnocených vždy učiteli na dané škole, které by měly mapovat vývoj různě-příjmových skupin dětí. Ty nejchudší jsou podle aktuálních dat již při vstupu do školy ve vývoji základních kompetencí více než čtrnáct měsíců pozadu a vláda chce sledovat, zda a kde se daří rozdíly snižovat. Výsledky testů nebudou adresně zveřejněny, i když rodiče dostanou přístup k výsledkům svých dětí. Publikováno bude pouze procentní zastoupení žáků s podprůměrnými výsledky v jednotlivých školách. Odborníci zároveň upozorňují, že testy nebudou mít vypovídající diagnostickou hodnotu u konkrétních dětí a nepovedou k jejich individuálnímu zlepšení. Testy jsou součástí Národního rámce zlepšení představeného na vzdělávací konferenci v Glasgow, který zahrnuje také programy pro inovaci škol, podporu učitelům, angažování rodičů a další opatření. Ministryně zdůrazňuje, že je třeba standardizovaného hodnocení, aby bylo zřejmé, jestli implementované programy fungují tak, jak se od nich očekává, i když samotné testy rozdíly nesníží. V současnosti hodnotí pokrok žáků téměř všechny skotské školy, ale podle různých metodik. Pilotní testy budou provedeny letos, plošně spuštěny by pak měly být v roce 2017. Nový školní rámec vychází z národní studie, ve které byly zjištěny rozdíly nejen mezi chudšími a bohatšími dětmi, ale také mezi různými školami. V některých se počáteční rozdíly v dovednostech smazávají rychleji, v jiných přetrvávají déle. Odborníci se k potřebě testování staví rezervovaně, političtí oponenti pak zpochybňují úmysl ministryně zlepšit vzdělávací systém, když zároveň snižuje školské rozpočty. (1487)

Související články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Close
Close