Facebook a MOOC kurzy
Sociální sítě se ukazují být užitečným doplňkem masových vzdělávacích kurzů, tzv. MOOC, informuje Debbie Morrison na serveru Online learning insights. To, co vzdělavatelé zatím jen tušili, je nyní potvrzeno empirickými daty zveřejněnými na konferenci o online vzdělávání. Výzkum rolí sociálních sítí v kurzech MOOC porovnal účast studentů v diskuzních fórech přímo na vzdělávacím serveru Coursera a ve Facebookových skupinách zřízených pro jednotlivé kurzy a zjistil, že právě na Facebooku se do diskuze zapojí více účastníků kurzu a téma zůstává otevřené déle i po skončení samotného kurzu. Studenti si pochvalují rychlost reakcí a přehlednější prostředí. Facebookové skupiny u MOOC kurzů navíc často zakládají sami studenti, a to i před zahájením kurzu. Větší aktivita na Facebooku může být dána tím, že se jedná o světově nejužívanější sociální síť a jako taková je známým prostředím pro většinu studentů. Zatímco u Coursery se jim stane, že zapomenou heslo nebo odloží svůj dotaz, protože se jim zrovna nechce přihlašovat, na Facebooku, který běžně používají, tyto bariéry odpadají. Facebook navíc vytváří pocit komunity, členové skupiny vidí, s kým komunikují, a mají pocit jejich přítomnosti, na rozdíl od odosobněného prostředí diskuzních fór. Právě transparentnost prostředí, pocit přítomnosti a důvěrné prostředí jsou základními dimenzemi teoretického konceptu diskuzní komunity, který se zabývá efektivním online vzděláváním. (1592)