Intuice a matematické dovednosti

Matematické dovednosti nejsou neměnné a u dětí je lze zlepšit během krátké chvíle pomocí jednoduché hry, zjistili vědci z Johns Hopkins Univerzity. Studie, jejíž závěry popisuje server EurekAlert!, zjistila propojení základního lidského i zvířecího instinktu rozpoznávat množství a pokročilých matematických dovedností. Stejný výzkumný tým již dříve potvrdil možnost odhadnout právě podle úrovně základního odhadu kvantity věcí pozdější akademické výsledky v matematice. Nyní se ukazuje, že rozvoj základní intuice může matematické schopnosti zlepšit. Výzkum sledoval čtyřicet pětiletých dětí, které hrály jednoduchou počítačovou hru – musely rychle bez počítání vybrat, jestli je na obrazovce více modrých nebo žlutých teček. Počítač jim poté odpověděl, jestli to bylo správně, nebo ne. Některé děti postupovaly od lehčích zadání k těžším, jiné hrály rovnou těžší úroveň a třetí skupina měla různé úrovně otázek náhodně promíchané. Po skončení hry děti skládaly jazykové nebo matematické testy, které byly odvozeny z klasických standardizovaných testů – v matematickém měly děti psát čísla, počítat pozpátku, srovnávat velikost čísel nebo spočítat základní slovní úlohy. Zatímco u jazykových testů nedošlo v žádné skupině ke zlepšení, v matematických testech odpovídaly lépe děti, které hrály hru s tečkami od jednoduché po složitou úroveň. Ty vyplnily test správně z 80 %, děti s pouze těžší úrovní hry na 60 % a skupina s náhodně těžkými otázkami na 70 %. Výzkum tak potvrdil minimálně krátkodobý pozitivní dopad rozvoje základní intuice na matematické schopnosti. Následné studie budou zkoumat, zda lze tento princip využít k dlouhodobému zvýšení matematické gramotnosti. (1600)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button