Nápadník pro rodiče

Tipy a inspirace pro rozvoj vašeho dítěte

Hra/hračka:        

  • Puzzle – od největšího …

Základní popis:    

  • Hračka obsahuje deset kousků puzzle. Úkolem dítěte je sestavit puzzle do řady. Sestavování je usnadněno také tím, že zvířátka jsou seřazena dle velikosti.

Doporučený věk:    

  • 3–4 roky
  • zároveň lze zadávat náročnější úkoly pro starší sourozence

Hra/hračka rozvíjí především tyto dovednosti:

  • jemnou motoriku

Hra/hračka může rozvíjet i tyto dovednosti:

  • jemnou motoriku dalšími způsoby
  • zrakové vnímání (část a celek, vnímání barev, zraková paměť)
  • před-matematické dovednosti
     

Tipy a inspirace pro konkrétní aktivity:

Pomocí hračky můžete rozvíjet další užitečné dovednosti dítěte, pro běžný život i pro přípravu na školu. Některé z aktivit se vám mohou zdát trochu samoúčelné. Nenechte se ale oklamat, tato samoúčelnost je zdánlivá. Tím, že dítě nutíte přemýšlet a vystavujete ho novým, často neobvyklým situacím a otázkám, napomáháte rozvíjení jeho myšlení. Získá tak obecnou dovednost, kterou bude moci uplatnit v budoucnosti mnohokrát.

Motorika

  • Zkus ze zvířátek udělat komín.
  • Teď ho udělej tak, aby dole bylo největší zvířátko a nahoře nejmenší.
  • Teď je srovnej tak, aby levý dolní roh měly všechny dílky puzzle přesně na sobě (nutno předvést).

Zrakové vnímání – část a celek

  • Kterému zvířátku teď vidíš aspoň kousek oka? (žirafa, kůň, mravenec)
  • A kterému vidíš uši? (žirafa, slon, kůň, klokan, liška, kočka)

Zrakové vnímání – vnímání barev

  • Dej k sobě zvířátka, která mají růžové uši.
  • Dej k sobě zvířátka, která na sobě mají hnědou (bílou, žlutou, černou, zelenou, modrou) barvu.
  • Vybereme zvířátko (liška nebo kočka) a řekneme dítěti: Najdi zvířátko, které má konec ocasu stejné barvy jako (liška nebo kočka).
  • Ukaž mi zvířátko, které má černá kopýtka.
  • Jaké barvy je slon? Klokan?

Zraková paměť

  • Vybereme dvě zvířátka, požádáme dítě, aby si je zapamatovalo, pak je přikryjeme rukou nebo šátkem a požádáme dítě, aby nám řeklo, která zvířátka jsme schovali. Postupně přidáváme další zvířátka

Zrakové vnímání

  • Která zvířátka se dívají dopředu a která dozadu?

Předmatematické dovednosti

  • Dej k sobě zvířátka, která mají kopýtka. Kolik je zvířátek s kopýtky?
  • Najdi kartičky, kde je jenom jedna kytička.
  • Najdi kartičky, kde jsou dvě kytičky.
  • Najdi kartičky, kde jsou tři kytičky.
  • Najdi kartičky, kde jsou čtyři kytičky.
  • Rodič ukáže dvě kartičky, na každé je jiný počet kytiček. Kde je více a kde méně kytiček?
  • Rozdělíme zvířátka na dvě hromádky a ptáme se: Kde je zvířátek více? Jak jsi na to přišel/přišla?
  • Ukážeme dítěti čtyři zvířátka. Pak ho požádáme, aby na chvilku zavřelo oči. Jedno zvířátko schováme. Ptáme se: Kolik zvířátek jsem schoval/a? Postupně zvyšujeme obtížnost.
  • Necháme dítě, aby zvířátka spočítalo. Začínáme od tří, postupně předkládáme stále vyšší počty.

Tuto inspiraci pro vás vytvořil: kolektiv autorů Scio

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button