Milý Ježíšku, pod stromeček si přeji knížku
Text: Jana Codlová, Eliška Hloupá Sovová
Adventní čas pro mě každoročně začíná rozsvícením svíček na věnci na stole a zavěšením dalšího věnce na dveře. Pak zahájím úklid – nikoli domácnosti, ale duše. Přemýšlím, co se mi za pomalu dobíhající rok povedlo (přece se musíme pochválit), koho zajímavého jsem poznala (jsem tvor společenský) a co jedinečného zažila (a nemusí to být jen nějaké extrémní zážitky). A pak se ozve tichý hlásek: A copak letos vymyslíš pod stromeček?
Nebudu vás napínat, odmalička to mám zažité – pod stromečkem prostě nesmějí chybět KNÍŽKY! Mám ráda ty okamžiky – vezmete krásně zabalený balíček (my hrajeme hru Co by to tak mohlo být☺), ohmatáte ho a je to jasné.
A pak, když má každý své dárky u sebe, nastává chvíle tichého souznění, čtenářské harmonie. Knížky nás vtáhnou svou neopakovatelnou vůní, slyšíte jen obracení stránek a reálný svět přestává existovat, protože jste vtaženi do příběhu. Jste uchváceni magií slova (to napsal Karel Čapek) a osvobozeni, až když příběh skončí.
Dopřejte svým dětem tuto magii. Jak ukázal nejnovější průzkum projektu Čtení pomáhá, čtyři z pěti mladých čtenářů si přejí pod stromečkem knihu. A pokud je čtení bude bavit, pozitivně to ovlivní také jejich studijní i životní úspěchy. Ale jaké knížky pod stromeček vybrat?
Tipy na knížky pro nejmenší
Čekání na Vánoce s Luckou, Jendou a Martínkem
Mladá fronta
Ilustrátorka, kterou děti dobře znají z časopisu Sluníčko, vytvořila pro děti a jejich rodiče barevnou, nádherně ilustrovanou knížku, s níž mohou strávit celé vánoční, ale i předvánoční období. V rámci příběhu malé holčičky Lucky, jejích dvou brášků a tajemné kočky Tečky přibližuje autorka legendy a zvyky, které se vážou k adventu, a nabízí recepty na tradiční pečivo, návody na výrobu různých ozdůbek a navíc spoustu úkolů k řešení.
Mikuláš, Ježíšek, pan Vrána a my
Nakladatelství Triton
Knížka je úsměvným vyprávěním malého kluka o nejkouzelnějším a nejvoňavějším období roku.
„Prosinec je měsíc, kdy se pořád něco děje. Někdy se třeba půl roku nestane nic, ale v prosinci se děje jedna věc za druhou. V pondělí poprvé napadl sníh, v úterý jsem měl horečku, ve středu málem zmrzla paní Vránová, když podle ní stavěl pan Vrána Matýskovi sněhovou babičku, pozítří přijde Mikuláš a blíží se Vánoce! Výkladní skříně jsou nazdobené zlatými řetězy a kouličkami, všude blikají barevné žárovky. V rádiu hrají stále častěji koledy – a my jsme dostali za domácí úkol napsat popis nádraží! Teď, když každý myslí jenom na to, o co si napíše Ježíškovi! Zajímalo by mě, o co si všechny děti píšou. O co nejvíc. A taky bych chtěl vidět, jak velikánskou má Ježíšek schránku na dopisy…“
Mapy
Aleksandra a Daniel Mizielińští
Nakladatelství Host
Vydejte se na nezapomenutelnou cestu kolem světa! Spatříte gejzíry na Islandu, karavany v egyptské poušti a mayská města v Mexiku. V Anglii si zahrajete kriket, v Indii zacvičíte jógu a v Číně ochutnáte stoletá vejce. V Austrálii vás udiví ptakopysk, ve Finsku polární noc a na Madagaskaru obrovský baobab. Města, řeky i hory, zvířata a rostliny, významné osobnosti, historické události, symboly i národní jídla – přes čtyři tisíce obrázků vám představí, co je pro danou zemi typické.
Ilustrovaný atlas plný fascinujících detailů je oslavou rozmanitosti světa, od obrovských hor po malinké broučky – a všeho mezi tím! Obrázkové putování po 42 zemích a 6 kontinentech na 51 dvoustranách s nádherně zdobenými okraji, které připomínají mapy dávných objevitelů a mořeplavců.
Eliáš a babička z vajíčka
Mladá fronta
Šestiletý Eliáš má úžasné, ale neustále zaneprázdněné rodiče, a naopak nemá žádnou babičku ani dědečka, i když od kamarádů ví, že s prarodiči se dá užít spousta legrace. A tak tráví celé dny doma sám a je mu smutno. Když už si začíná zoufat, stane se něco podivného. Při hledání zakutáleného míče najde Eliáš v parku zvláštní, žluté vajíčko. Vezme je domů a čeká, že se z něj vylíhne ptáče. Ale místo ptáčka se z vajíčka vyklube malinkatá babička s křídly. Je nešikovná, nemá o ničem ponětí a Eliáš ji musí všechno učit: chodit, mluvit, číst a nakonec i létat. Malá legrační babička dá Eliášovi to, co tolik potřeboval – vřelý vztah někoho blízkého, a dokonce v závěru knihy přiměje Eliášovy zaneprázdněné rodiče, aby si na něj našli víc času. Je prostě kouzelná.
Tipy na knížky pro starší děti
Řvi potichu, brácho
Albatros
Jeremiáš je jiný. Žije ve světě, který má svá přísná pravidla, ve světě, kde každý den v týdnu má jinou barvu a kde jsou krajíce chleba kulaté. Se světem, v němž žije maminka se sestrou, si příliš nerozumí, nevyzná se v něm. Ale nevadí mu to, má přece ten svůj. Ostatním sice občas připraví horkou chvilku, ale ani milující maminka, ani jeho dvouvaječné dvojče na něj nedají dopustit. Hlavně aby jim Jeremyho nedali do ústavu, to by nepřežily. Ivona Březinová citlivě, ale s nezbytným nadhledem vypráví příběh autistického chlapce a jeho okolí, které se s jeho poruchou musí dennodenně vyrovnávat. Knížka s výtečnými ilustracemi Tomáše Kučerovského dětem ukazuje, že s poruchou autistického spektra se dá žít a že nakonec je ze všeho nejdůležitější jako vždycky láska a dostatek porozumění.
Moje kniha Vinnetou
Labyrint
Existenciální komiksová novela pro dospělé vypráví o tom, že přátelství a fantazie dokážou zvítězit i nad smrtí. Autorka mistrně proplétá příběh malého kluka – jenž píše knihu o indiánském hrdinovi, který nikdy neumře – s autentickými historkami mladé squatterky. Děj se odehrává mezi travellery a divokými mejdany po celé Evropě, ale také v legendárním českém sqattu Milada.
Když vás v životě někdo opustí, co po něm zůstane? Prázdné místo, nebo vzpomínky?
Nová planeta, Prastarý příběh z daleké budoucnosti
Mladá fronta
Daniel vyrůstá v technicky vyspělé a zcela uzavřené civilizaci, která si říká Nová planeta. Odlidštěná společnost dělící se na vyvolené a nevyvolené předstírá, že opustila Zemi, ale ve skutečnosti kolem sebe jen postavila neprostupný val. Vyvolený a privilegovaný Dan miluje své tři nevlastní bratry a netuší, že oni ho nenávidí. Kvůli jejich zradě se jednoho dne ocitne na hromadě mrtvol pod valem Nové planety.
Není cesty zpět. Začíná jeho boj o holé přežití ve světě za zdí. Odhalí, na jakých hrůzných základech je postavena civilizace Nové planety, a musí přehodnotit vše, v co dosud věřil. Podobně jako na starozákonního Josefa na něj čeká velká odpovědnost, ale také velké shledání. Jak se popere se svým neobyčejným osudem? Dokáže bratrům odpustit?
Další inspiraci na knížky nejen pod stromeček naleznete na www.knihydetem.cz a na www.nejlepsiknihydetem.cz.
Jak pracovat s knihou, aby si ze čtení děti odnesly co nejvíce
O Vánocích bývá rodina pohromadě a máme i trochu více volného času. Sedněte si společně ke knížce, třeba k Eliášovi a babičce z vajíčka (Iva Procházková, Mladá fronta), a společně si o knížce a příběhu povídejte. Vaše dítě si odnese z knížky mnohem více a ještě ho nenápadně budete rozvíjet ve vyhledávání, zpracování a interpretaci informací, což jsou základní dovednosti čtenářské gramotnosti. Jak na to?
Evokace
Vyzvěte děti, aby vyprávěly o svých rodičích či prarodičích, o tom jací jsou (co umí, zda si s nimi hrají, jestli jim vypravují příběhy). Pak dětem knihu představte a řekněte jim, že je seznámíte s Eliášem, který má se svými rodiči velké trápení.
Uvědomění
Přečtěte dětem první kapitolu. Pak jim pokládejte otázky k textu.
Proč se Eliáš zlobí na tatínka a proč na maminku? (Slíbili mu, že si s ním budou hrát, ale pak na něj neměli čas, protože pracovali.) Jak se Eliáš cítil? (Měl vztek, nadával, roztrhal svoje obrázky a zacpal jimi záchod.)
Poté společně přečtěte druhou kapitolu. Střídejte se po kratších úsecích (3–4 řádky), popřípadě čtěte dětem sami. Po každém odstavci čtení přerušujte a pokládejte dětem otázky: Co Eliáš dětem nejvíce závidí? (Mají dědečky a babičky.) Proč jim to závidí? (Dědečkové a babičky mají nejrůznější schopnosti – děti říkají, které to jsou konkrétně.) Také můžete společně rozebrat jednu ze základních emocí – závist: proč si lidé závidí, co si závidí, zda je závist pro náš život potřebná, jak se proti ní bránit atd. A pokládejte další otázky: Kde hledal Eliáš ztracený míč? (V odlehlé části parku.) Směl jít do parku? (Ne, maminka mu zakázala chodit jinam než na hřiště.) Jak se ocitnul Eliáš za zídkou? (Odemkl branku.) Co Eliáš našel? (Vajíčko.) Proč Eliáš nenechal vajíčko v parku? (Myslel si, že když se ho dotkl, že ho už ptačí maminka nebude chtít, tak ho chtěl zachránit a nechat vylíhnout v teple doma.) O čem cestou domů Eliáš přemýšlel? (Kam vajíčko položí, čím ho přikryje, co se z něj vylíhne, čím bude ptáčka krmit; bál se, že mu rodiče nařídí, aby vajíčko vrátil.)
Po přečtení obou kapitol děti vypravují, co už vědí o hrdinovi knihy.
Reflexe
Děti sedí u stolku a kreslí svoji rodinu (sebe, sourozence, svoje rodiče a prarodiče) nebo si vyberou, koho nakreslí. Obrázek mohou doprovodit textem, podobně jako je tomu v knize o Eliášovi na str. 8. Několik slov napíší o mamince a o tatínkovi, několik slov o sobě a obrázky si potom vystaví.
Zdroj: www.svetgramotnosti.cz
Ať už se rozhodnete pro jakoukoli knihu, přejeme vám i dětem, abyste si ji užili a čtení vás bavilo.
Děti, které čtou pro radost, dosahují lepších výsledků
Z našich dotazníkových šetření a zahraničních článků vyplývá, že na úroveň čtenářské gramotnosti dětí má vliv velké množství faktorů, jako jsou rodinné zázemí, přístup učitele, počet přečtených knih, ale i pocit, jaký děti ze čtení mají. Ty děti, které čtení baví, jako hlavní argument pro četbu uvádějí, že čtou, aby prožily dobrodružství, pobavily se a zapojily fantazii.
Navíc autoři studie IOE zjistili (https://goo.gl/VbyR2W), že děti, které čtou pro radost, zvládají mezi 10 a 16 lety lépe matematiku, mají větší slovní zásobu a lepší vyjadřovací schopnosti než ty, které čtou zřídka.
Je důležité děti obklopit co nejvíce podnětným prostředím
Děti, které nemají doma knihovnu, rodiče jim nečtou a ani jim nejsou čtenářským vzorem, pak samy méně čtou a čtení je spíše nebaví (RICHTER, Vít. České děti jako čtenáři v roce 2013). Tyto děti tedy nastupují do školy s omezenou slovní zásobou a propast mezi nimi a spolužáky se čtenářským zázemím se rok od roku více prohlubuje. Výzkum Anne Cunninghamové a Keitha Stanoviche (https://goo.gl/dr3LJ7) navíc uvádí, že děti s omezenou slovní zásobou v první a druhé třídě pak dosahují horších výsledků i na střední škole.
Uvedená zjištění jsou podpořena i naším dotazníkovým šetřením spojeným s testováním čtenářské gramotnosti (www.svetgramotnosti.cz), z něhož vyplývají jasné závěry: děti, které nemají čtenářské zázemí, dosahují horší úrovně čtenářské gramotnosti.