Plošné testování čtyřletých dětí hýbe britským školstvím. Učitelé jsou razantně proti
Britští učitelé vyhrožují stávkou, bude-li potřeba. Nesouhlasí totiž s plánovanými testy čtyřletých dětí, které začínají povinnou školní docházku. Britské ministerstvo školství plánuje pilotáž zkoušek příští rok a později plošné zavedení.
„Je to zbytečné, nákladné, nemorální, nemá to význam a zejména to poškozuje děti,“ říká Katherine Lindenbergová, delegátka z londýnské školy Waltham Forest, která předkládala návrh na odmítnutí nového testování. „Čtyřletí, v důležité fázi zvykání si na školní prostředí, budou posazeni před obrazovku a nuceni odpovídat na otázky z jazyka a matematiky. Tohle je čas, kdy se má u dětí budovat sebedůvěra a vztah s učiteli a dalšími lidmi ve škole.“
„Mají se učit hrou, zvykat si na rutinu. Takhle se z nich stanou data, o tom to celé je. Měli bychom být naštvaní na škodu, jakou zkoušky dětem napáchají. Představte si, že vám ve čtyřech letech řeknou, že nejste dost dobrý.“
„Možná, že děti nebijeme rákoskami nebo pravítky, ale určitě je bijeme určujícími testy a kurikulem, které je na ně připravuje.“
Britská učitelská unie NUT, jedna ze dvou hlavních, přijala usnesení, ve kterém žádá velkou kampaň na osvětu školám proti zavádění pilotáže testování v září příštího roku. A pokud to bude nutné, bude unie bojovat i vyhlášením stávky. Rovněž budou připraveny vzorové dopisy pro ředitele, zastupitele, učitele a rodiče, které mohou rozesílat, aby bojkot podpořili.
„Účast v pilotáži bude dobrovolná, takže touto strategií chceme zesílit tlak na vedoucí pracovníky a politiky, kteří mají školy v gesci, aby se programu neúčastnili,“ říká Alex Kenny, člen výkonného výboru unie. „Pokud se to nepovede,“ dodává, „budeme zjišťovat, jakou podporu má stávka v jednotlivých regionech.“
Ministerstvo školství tvrdí, že testování má sloužit jako úvodní podklad pro měření vývoje dětí, díky kterému bude lépe sledovatelné, jak dítě ve škole postupuje až do konce základní školy. „Testování a učitelovo hodnocení je klíčovou součástí vzdělávání v základních školách, ale nemá zabraňovat vývoji dítěte,“ vysvětluje mluvčí ministerstva.
„Navrhované zkoušky pro čtyřleté nebudou mít na děti prakticky žádný vliv, ani nebudou zveřejňovány. Naším cílem je čistě určit výchozí bod žáků tak, abychom mohli vidět, nakolik školy dětem pomáhají v jejich rozvoji během základního vzdělávání.“