Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(core/post-comments) is not within the allowed path(s): (/data/web/virtuals/168753/virtual) in /data/web/virtuals/168753/virtual/www/wp-includes/blocks.php on line 1405
VŠEM nahrazuje bakalářské práce projektem, končí s ústním zkoušením u státnic - Perpetuum – vzdělávání bez hranic

VŠEM nahrazuje bakalářské práce projektem, končí s ústním zkoušením u státnic

ChatGPT a další nástroje strojového učení znamenají další obrovskou disrupci ve vzdělávání. Napsat dnes bakalářskou práci na takřka jakékoliv téma je otázkou dobře zvolených promptů při zadání jazykovému modelu a následné úpravy v podobě citací a odkazů na odbornou literaturu. Zejména u profesně orientovaných programů VŠ studia to přestává dávat smysl. VŠEM na to reaguje jako jedna z prvních škol v Česku: bakalářky nahrazuje je bakalářským projektem. “V případě VŠEM je to jednoznačný signál o dalším posunu ke kvalitnějšímu, užitečnějšímu vzdělání, které nevyprchá s ukončením studia,” konstatuje prorektor VŠEM Bohumil Kartous.

Na Vysoké škole ekonomie a managementu (VŠEM) nastává od nadcházejícího
akademického roku 2024/2025 zásadní změna v reakci na měnící se podmínky práce
s informacemi. Zatímco většina českých vysokých škol setrvává na povinnosti předkládat
a obhajovat bakalářskou práci, VŠEM se rozhodla tento historický koncept změnit.
Studentky a studenti budou místo nudného přepisování odborné literatury do závěrečné
práce pracovat na ryze prakticky orientovaném bakalářském projektu, jehož téma
a zaměření si mohou sami zvolit. Kdo si nebude vědět rady s volbou tématu, bude moct
absolvovat klauzurní práci, jejíž témata budou opět reflektovat skutečné situace
a problémy z praxe, jen budou připravena ze strany VŠEM.

Změnu před pár dny oficiálně schválil Národní akreditační úřad pro vysoké školství, který
ze zákona dohlíží na kvalitu vysokoškolského vzdělávání. “Z našeho pohledu je
technologická disrupce, reprezentovaná zejména generativními nástroji na bázi AI typu
ChatGPT, velmi pádným důvodem k tomu zamyslet se, jak koncipovat výstupy
vysokoškolského studia. Není to tak, že by písemné práce přestávaly dávat smysl zcela,
ale u konkrétních studijních programů, zejména u těch profesně orientovaných, je
nepochybně pro všechny strany užitečnější, pokud studenti místo písemné práce předloží
výsledky konkrétního praktického zadání. V případě profesních programů mohou z takové
změny benefitovat jak samotní studenti, tak jejich potenciální zaměstnavatelé,”
říká
předseda Národního akreditačního úřadu a někdejší ministr školství Robert Plaga.

Zvýšení kvality studia a jeho využitelnosti v praxi

VŠEM si od změny slibuje zvýšení kvality studia a využitelnost toho, jaké dovednosti si
absolventky a absolventi odnesou do svého profesního života. Jak to bude vypadat v praxi,
popisuje prorektor VŠEM Daniel Šťastný: “Bakalářský projekt je čistě praktický a vychází
z toho, co se reálně děje v profesním životě. Využijete v něm znalosti a dovednosti, které
skutečně uplatníte ve vlastní profesi nebo podnikání, a to třeba už během samotného
studia. Studium na VŠEM je přitom nastaveno tak, že všichni studenti mají reálné
zkušenosti z praxe již v rámci samotného studia, tudíž zvolit si téma bakalářského projektu
pro většinu našich studentů nebude problém. Ostatně proto naši školu preferují. Změnou
posouváme nejen studium v rámci aktuálně realizovaných studijních programů, ale
připravujeme si půdu i pro nové programy, které letos předložíme k akreditaci.”

Šťastný upozorňuje na skutečnost, že už dnes si studenti často volí témata bakalářských
prací na základě vlastních profesních zkušeností nebo zájmů, od komunikace na sociálních
sítích až po podnikovou ekonomiku, nicméně formát bakalářské práce je více než zaměřit
se na samotné téma nutí věnovat větší část práce opakování teorie, kterou se naučili
a odzkoušeli v kurzech během studia. “Zkouškový systém VŠEM prověřuje teoretické
znalosti studentů dostatečně. Bakalářský projekt tedy mohou zaměřit přímo na to, co
dělají, nebo dělat chtějí,” dodává Šťastný a zdůrazňuje, že VŠEM nebude studenty do
ničeho nutit, a ponechá na nich, pro jaký závěrečný výstup se rozhodnou. „Jedním
z hlavních pilířů práce se studenty je pro nás to, aby si každý student mohl vždy zvolit
z více nabízených variant tak, aby pro něj bylo několikaleté studium smysluplné
a dlouhodobě navozovalo dobrý pocit z vlastního rozvoje.“

Bez potítka a ústního zkoušení

Součástí změn je také konec ústního zkoušení ze seznamu otázek. “Žádné ústní zkoušení
předem memorovaných znalostí, žádné potítko. U státní závěrečné zkoušky budou
studentky a studenti vést odbornou diskuzi odvíjející se od tématu bakalářského projektu
či klauzurní práce a ta bude přirozeným způsobem ověření toho, co se na VŠEM naučili
a v praxi vyzkoušeli,” doplňuje ekonoma Šťastného prorektor Kartous, odborník v oblasti
médií a komunikace. “Velmi často se stává, zejména v oblasti, které se věnuju, že téma
bakalářských prací vlastně nelze dostatečně reflektovat literaturou, neboť proměnlivost
v oblasti digitálních nástrojů komunikace je zneplatňuje v řádu let,”
ukazuje Kartous na
další důvod, proč je lepší zpracovávat bakalářský projekt a vést následně diskusi právě
nad tím, jak se studentce či studentovi podařilo pracovat s reálnými nástroji v jejich
aktuální podobě a k čemu se dopracovali.

Nevíš, jakou praktickou práci zpracovat? Nevadí, vyber si klauzurní práci

Koncept praktického projektu předpokládá, že si studentka či student dokážou vybrat jeho
téma a zpracovat ho. Ne všichni toho budou během studia schopni, protože neměli
možnost se (v rámci své praxe či svého podnikání) na řešení nějakého reálného problému
podílet. V takovém případě mohou studenti místo praktické práce zvolit jinou formu
bakalářského projektu, a sice klauzurní práci. Jde také o praktická zadání, nicméně jsou
předkládána k výběru ze strany VŠEM. Zadání klauzurní práce přitom respektuje rozsah
studia, který škola nabízí. Studenti tak mohou k vypracování klauzurní práce využít
právě to, co se během studia na VŠEM naučili.

Pochlubte se bakalářským projektem na pracovním trhu

Bakalářské práce budoucí ani stávající zaměstnavatelé číst zpravidla nebudou. Jednou
z velkých výhod bakalářského projektu je, že je studenti budou moci využít na trhu práce.
“Studenti VŠEM si vedou velmi dobře, mají skvělé profesní a studijní výsledky, připravili
jsme pro ně podobu závěrečného projektu na míru. Výstupy bakalářských projektů –
zejména praktické práce – mají svojí orientací na praxi ambice být pro absolventy
využitelné pro ilustraci jejich schopností při získávání zaměstnání. Bude se jednat
o užitečné a ojedinělé doplnění profesního portfolia vedle mikrodiplomů nebo standardního
diplomu ze VŠEM,”
odhaluje skrytou výhodu nového konceptu zakončování studia
prorektor Šťastný.

“Dosáhli jsme maximální možné úrovně profesního a praktického zaměření bakalářského
studijního programu. Je unikátní v tom, že nabízí výuku odborníků z praxe, přivádí do
školy stovky osobností z praxe každý rok na přednáškách, nyní poskytuje už plně profesní
podobu dílčích písemných výstupů a závěrečné práce, umožňuje vybírat si praktické
aplikace, získávat mikrodiplomy během studia, nabývat odbornou praxi, individuálně
nakládat s časem díky flexibilnímu rozvrhu. Ať už se jedná o čerstvé maturanty bez
hlubších profesních zkušeností nebo lidi s již započatou profesní kariérou na pozicích
středního a vyššího managementu, studijní program je koncipován tak, aby získali právě
pro ně využitelné znalosti a dovednosti,”
zakončuje komentář k aktualizaci studia na VŠEM
Kartous.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button