Prvňáčci ve ScioŠkolách – míchat, nebo nemíchat?
Blaničce a Mášce je šest let: jdou poprvé do školy. Blaničku rodiče zapsali do školy, kde se děti různých věkových skupin učí odděleně. V tichém prostředí třídy si vybere své místo v lavici, obklopena dalšími šestiletými dětmi, které po sobě nesměle pokukují a s napětím očekávají příchod paní učitelky. Mášce naopak rodiče vybrali školu, která spojuje děti různých věkových skupin. Poslední volné místo najde v živé třídě plné starších dětí, kde se ozývá smích a hlasité povídání.
V následujících letech se Blanička a Máška budou vzdělávat ve značně odlišných sociálních prostředích. Jaký vliv to na ně bude mít? Která z nich se naučí více, která dosáhne rychlejšího osobnostního rozvoje a která získá větší psychickou odolnost? Tyto otázky se staly předmětem našeho nedávného výzkumu ve ScioŠkolách.
ScioŠkoly jsou známé svým nekonvenčním přístupem k výuce. Děti zde mají více svobody, pravidla se vytvářejí společně a výuka funguje primárně na bázi projektů. Naši pozornost však upoutala jedna zajímavost – některé ScioŠkoly začleňují prvňáčky mezi starší děti hned od začátku, zatímco jiné je důsledně oddělují. Tato situace nám nabídla jedinečnou příležitost ke srovnání, což je pro výzkumníka jako dar z nebes!
Abychom určili klíčové oblasti pro srovnání, vedli jsme strukturované rozhovory s přibližně deseti průvodci a průvodkyněmi ze ScioŠkol. Zajímaly nás jejich postřehy o dětech, co jim při výuce zabírá nejvíce času a zda se setkali s něčím neobvyklým. Na základě těchto rozhovorů jsme se rozhodli zaměřit na dvě hlavní oblasti: čtenářskou gramotnost a sociální dovednosti.
Do našeho výzkumu se zapojilo celkem šest ScioŠkol. Tři z nich pracují s věkově smíšenými skupinami, zatímco zbylé tři oddělují prvňáčky během prvního roku. Provedli jsme testování dětí na začátku a na konci školního roku, abychom mohli porovnat jejich pokrok. V každé skupině bylo přibližně 25 dětí.
A jaké byly výsledky našeho zkoumání?
Překvapivě jsme nezaznamenali očekávaný rychlejší rozvoj sociálních dovedností u dětí ve smíšených skupinách. Naše intuice nám napovídá, že kontakt se staršími dětmi by mohl urychlit sociální vývoj, ale zdá se, že tento vliv není tak výrazný, jak jsme předpokládali.Méně překvapivé bylo zjištění, že děti z oddělených skupin dosáhly výrazně rychlejšího pokroku ve čtenářské gramotnosti. Možným vysvětlením je, že průvodci v těchto skupinách mají více prostoru věnovat se intenzivně rozvoji čtení u nejmenších dětí. Je také možné, že děti ve smíšených skupinách mají obtížnější podmínky pro soustředění na tyto dovednosti.
Je důležité poznamenat, že náš výzkumný vzorek byl poměrně malý a naše nástroje se zaměřili pouze na určité aspekty zkoumaných oblastí. V tuto chvíli je to vlastně jen taková zajímavost. Rádi bychom však v tomto výzkumu pokračovali a rozšířili jej, abychom mohli vyvodit nějaké obecnější závěry. Tak nám držte palce! O výsledky se určitě podělíme.