Fakta vs mýty: Vše, co jste (ne)věděli o Národních srovnávacích zkouškách

Jak skutečně fungují Národní srovnávací zkoušky (NSZ) od Scio, které v současnosti slouží jako jedno z kritérií pro přijetí na stovce fakult českých i slovenských vysokých škol? Zaměřili jsme se na nejčastější otázky a mýty, které o standardizovaných zkouškách kolují ve veřejném prostoru.

1. Scio má monopol na přijímačky.

Pokud hovoříme o tom, zda je Scio jedinou komerční firmou v Česku, která se věnuje profesionální přípravě a realizaci testování, tak ano, skutečně žádná jiná soukromá firma v tomto modelu testování nyní nenabízí. Nicméně většina vysokých škol si testování svých uchazečů zajišťuje sama

V ČR je přibližně 140 fakult veřejných vysokých škol (a několik desítek soukromých VŠ), Národní srovnávací zkoušky (NSZ) využívá přes 60 z nich, a to různými způsoby. Někde jsou NSZ povinnou součástí přijímacího řízení, ale často jsou alternativou k vlastní zkoušce konané fakultou a uchazeči mají na výběr, jaké přijímačky chtějí vykonat. Vysoké školy si samy určují podobu přijímacího řízení a je jen na nich, zda si připraví vlastní zkoušky, nebo zvolí řešení od Scio. Koncept Národních srovnávacích zkoušek přináší vysokým školám i uchazečům o studium řadu výhod, proto jej školy často upřednostňují.  

K hlavním výhodám NSZ patří: 

  • Kvalita testů

Vysoké školy si mohou přijímací testy připravit samy a mnohé to pochopitelně dělají. Jejich úroveň je však různá, protože vývoj dobrého testu je časově i ekonomicky náročný proces. Najdeme proto mezi nimi jak kvalitní testy, tak i testy vyloženě diskutabilní. Proces vývoje testů NSZ je v tomto směru systematický a naprosto transparentní. Kvalitní a férové testy vznikají rok i déle, podílejí se na nich stovky odborníků, každý test má svého garanta, své autory, oponenty, probíhá pilotáž, a poté, co test proběhne, následuje také veřejná oponentura, během které se mohou účastníci ke všem úlohám vyjádřit a podat vůči nim námitku. Pak zasedne komise složená z nezávislých odborníků a vyhodnotí, zda námitky vznesené během veřejné oponentury uzná jako opodstatněné.  

  • Přenositelnost výsledků napříč školami i obory

Unikátnost NSZ spočívá v přenositelnosti výsledků z jednoho testování  na všechny školy, které NSZ uznávají. Student se tedy v případě více podaných přihlášek na různé školy nemusí připravovat na několik různých testů, ale výsledek jednoho testu může uplatnit na více školách napříč obory.

  • Dostupnost v čase a místě

Možnost vybrat si z několika termínů, absolvovat test na řadě míst po celé ČR a SR bez ohledu na to, na jakou školu se student hlásí, nebo také možnost absolvovat test z pohodlí domova (online NSZ) jsou výhody, které žádný jiný dostupný systém nenabízí. Výhodou je rovněž možnost test opakovat v případě, že uchazeč „neměl svůj den”, není spokojený s výsledkem nebo z jakýchkoli jiných důvodů.

  • Finanční i časová úspora

Studenti nemusejí za testy dojíždět na vzdálená místa, platit za cestovné ani ubytování. Zkoušky probíhají rovnoměrně na několika místech v ČR i SR, takže každý má možnost vybrat si místo zkoušky, které mu nejvíce vyhovuje a nachází se co nejblíže jeho bydlišti. Pro případ, že se jim za testováním nechce cestovat vůbec, mohou využít online zkoušky a vykonat test z pohodlí domova. Prezenční i online forma zkoušky je plně srovnatelná. Výhodou také je, že pokud se vám test povede napoprvé, můžete s dobrým výsledkem uspět na více fakultách napříč obory. 

2. NSZ jsou pouze pro elitní studenty.

NSZ jsou určeny pro všechny studenty s různými úrovněmi schopností a z různých typů škol. Konkrétně test Obecných studijních předpokladů (OSP) netestuje naučené znalosti, ale kompetence pro další studium. Nelze se na něj naučit v klasickém slova smyslu, což neznevýhodňuje například studenty z méně kvalitních škol nebo ty, které střední škola na přijímačky nepřipravovala. 

3. NSZ jsou příliš drahé.

Poplatek za zkoušku pokrývá zejména náklady na vývoj testů a zajištění samotného průběhu zkoušek. Ve Scio se na konání zkoušek podílí 30 projektových koordinátorů, odborníků na testování, analytiků a programátorů. Ti však tvoří pouze zlomek celkového počtu lidí nutných k realizaci zkoušek. Na organizaci NSZ se podílí více než 2000 lidí. Jedna se o garanty a oponenty testů, autory testových úloh, operátory zákaznického servisu, korektory, grafiky, překladatele nebo administrátory a koordinátory prezenčních zkoušek. Další náklady pak tvoří pronájem budov pro prezenční zkoušky nebo náklady na tisk, rozvoz a svoz tištěných testů. 

Scio nabízí sociální slevu těm účastníkům, kteří prokážou sociální potřebnost. Získají pak zkoušky zcela zdarma a k tomu příspěvek ve výši 2000 Kč na vybranou přípravu. Některé školy nabízejí svým uchazečům o studium slevové poukazy na vybrané termíny NSZ zdarma nebo se slevou. Uchazeči mohou také využít toho, že jeden výsledek je možné poslat na více škol nebo že nemusejí dojíždět daleko na přijímačky vzhledem k desítkám míst konání po celé ČR a možnosti skládat zkoušku online z domova. Časová i finanční úspora je v případě NSZ znatelná. Uveďme příklad – účastník z Příbrami se hlásí na práva a chce zkusit přijímačky na všechny právnické fakulty (Praha, Plzeň, Brno, Olomouc). Cesta vlakem z Příbrami do Prahy ho bude stát přes 300 Kč + další náklady na MHD, podobné to bude, když bude cestovat do Plzně. Přes 1000 Kč utratí za vlak a MHD do Brna a podobně do Olomouce (navíc zde by musel počítat i s ubytováním, pokud by nechtěl jít na zkoušku po čtyřhodinové cestě). Pokud by musel jet na přijímačky na všechny fakulty, bude ho to stát minimálně 3000 Kč, tedy skoro trojnásobek oproti tomu, když půjde na NSZ online. 

4. Kdo má peníze, půjde na více termínů a bude úspěšnější.

Opakovaná účast na nejrozšířenějším z testů NSZ, Obecných studijních předpokladech (OSP), drtivé většině účastníků nepřináší žádné výrazné zlepšení (ani zhoršení) výsledků. Naše data ukazují, že se průměrný uchazeč zúčastní dvou termínů zkoušek (průměr činí 1,9 pokusu). Test OSP je analogií testu inteligence – tedy je možné seznámit se s typem úloh a promyslet vhodnou časovou strategii. Díky tomu lze jen těžko při opakovaných pokusech dosáhnout výrazného zlepšení. Změny mezi prvním a druhým pokusem se pohybují v řádu jednotek percentilových bodů. Tedy není nutné jít na všechny termíny zkoušek, abyste dosáhli dobrého výsledku. A jak bylo řečeno výše, pro sociálně znevýhodněné uchazeče existuje systém podpory. 

Vědomí více pokusů ovšem odstraňuje stresový faktor. Zároveň to nevyřazuje kvalitní uchazeče, kteří v den konání jedné ze zkoušek zrovna neměli „svůj den“. Přijetí či nepřijetí na vysokou školu je velký životní zlom. Že to nezávisí na jednom jediném termínu, je za nás správné řešení, jak faktor stresu eliminovat. 

5. NSZ jsou relevantní pouze pro některé obory studia.

Na základě testů OSP přijímají fakulty na různé obory od humanitních, právnických, ekonomických až po technické či přírodovědné obory. 

Scio ale připravuje i další testy z předmětů vyučovaných na středních školách (Matematika, Základy společenských věd, přírodní vědy, cizí jazyky, Čeština pro cizince). Je na každé vysoké škole, jaké předměty zkoušek se rozhodne využít ve svém přijímacím řízení.

Ty fakulty, které se rozhodnou využít test Obecných studijních předpokladů, se nezaměřují na předem naučené znalosti, ale na obecné předpoklady ke studiu. Třeba jak uchazeč umí pracovat se soubory informací, rozumí textům nebo dokáže analyzovat jednoduché grafy. Schopnosti, které jsou univerzální a nutné pro úspěšné studium, ať už bude budoucí zaměření studenta jakékoliv. Takový způsob přijímání je zároveň spravedlivější v tom, že není závislý na kvalitě střední školy, kterou uchazeč studoval.

6. Výsledky NSZ jsou platné pouze jeden rok.

Některé vysoké školy akceptují výsledky NSZ i z předchozích let, záleží na konkrétní fakultě.

7. NSZ jsou nevýhodné pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.

Pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami existuje možnost speciálních podmínek a úprav zkoušek dle jejich specifických potřeb.

Spolupracujeme s odbornými pracovišti, která se na pomoc těmto studentům specializují. Uchazeči se specifickými nároky mohou zkoušky vykonat přímo na těchto pracovištích. Absolvují stejný test ve stejném termínu jako všichni ostatní uchazeči. Podle daného hendikepu je zadání testu modifikováno do podoby, aby s ním uchazeč mohl pracovat. Také samotný průběh zkoušky je přizpůsoben danému hendikepu.

8. Výsledky NSZ nejsou objektivní.

NSZ poskytují ve srovnání s jinými formami testování vysokou míru objektivity. Testy mají standardizovaný formát a obsah, všichni uchazeči řeší stejné nebo ekvivalentní úlohy za stejných podmínek, testy sestavují odborníci s důrazem na validitu a reliabilitu (více o sestavování testů si můžete přečíst zde).  

Většina testů je vyhodnocována nezávisle, automaticky (strojově). Minimalizuje se tak lidský faktor při hodnocení odpovědí. Výsledky jsou zasazeny do kontextu celé populace studentů, percentilové vyhodnocení tak ukazuje relativní pozici studenta v rámci celé skupiny. 

Výhodou je, že uchazeč může test absolvovat vícekrát, což snižuje vliv náhodných faktorů, jakými jsou třeba tréma, nemoc nebo nevyspání. Do přijímacího řízení se započítává jen nejlepší dosažený výsledek. 

Přečtěte si více o tom, jak se vyvíjí „scio testy“

Jak Scio zajišťuje, aby testy NSZ byly fér?

9. Příprava na NSZ je finančně velmi náročná, což vede k prohlubování sociální nerovnosti.

Pořízení jakýchkoli přípravných materiálů nebo kurzů není nezbytné pro úspěšné absolvování testů NSZ. Na nejrozšířenější test NSZ, test Obecných studijních předpokladů (OSP), který požaduje většina fakult, není nutná důkladná příprava. Výsledek testu OSP je jen málo závislý na jakékoliv přípravě, kterou uchazeč může projít. Tento test je navíc nezávislý na kvalitě střední školy, kterou kdo studoval, a byť studijní předpoklady lze rozvíjet, krátkodobě se na test nedá „naučit“. Test OSP testuje kognitivní schopnosti. Na rozdíl od předmětových testů jsou výsledky testu OSP v čase stabilní. To znamená, že úroveň testovaných schopností uchazeče se v krátkodobém časovém horizontu nemění. Zácvikem v testu lze dosáhnout zlepšení (díky lépe zvolené strategii, zbavení se nervozity, apod.), pro seznámení se s testem a zvládnutí žádoucích strategií jeho řešení však není nezbytné navštěvovat jakýkoliv kurz. 

Scio nabízí řadu bezplatných možností, jak se s testy seznámit. Na webových stránkách zveřejňujeme ukázkové testy zdarma. Dále jsou ve vybraných knihovnách dostupné cvičebnice k vypůjčení a řadu přípravných materiálů lze zdarma stáhnout na internetu. Sociální sleva, kterou nabízíme účastníkům zkoušek, kteří prokážou sociální potřebnost, se týká i pořízení přípravy.

Znalostní testy v rámci NSZ (ZSV, Matematika aj.) svým obsahem odpovídají středoškolskému učivu. Testy jsou průřezové, neobsahují žádná témata nebo specifika objevující se pouze v těchto testech a k přípravě na ně lze využít libovolného materiálu, případně školních znalostí. 

Důležité je zmínit také fakt, že přípravné materiály na NSZ  jsou široce dostupné a jednotné pro přijetí na více různých škol oproti přípravě na zkoušky, které si dělá izolovaně každá škola sama. Proto jsme přesvědčeni, že samotná skutečnost, že si uchazeč má možnost zakoupit „více“ přípravných materiálů, nezakládá nerovnou výhodu. 

10. V testech NSZ se pravidelně vyskytují chyby.

I přes náročný proces přípravy (podrobněji jej popisujeme zde: www.scio.cz/jak-probiha-vyvoj-nasich-testu), kterým projde každý test NSZ, se může stát, že se v něm vyskytne chyba. Vytvořili jsme proto systém tzv. veřejné oponentury, kdy mohou uchazeči po absolvování testu vznášet námitky k jednotlivým úlohám. Princip oponentury testů je podobný jako např. u demokratických voleb – každý může podat podnět volební komisi k průběhu voleb, zdaleka ne všechny podněty jsou opodstatněné, ale důležitá je samotná existence přezkumného mechanismu včetně systému nápravy případných chyb. Komise, která je složená z odborníků nezávislých na Scio, pak tyto připomínky posoudí a sdělí, zda si myslí, že byla daná úloha regulérní, nebo ne. 

Námitky jsou vzneseny skoro ke každému testu NSZ, nicméně ne všechny námitky jsou v závěru vyhodnocené jako chyby. Počet vznesených námitek nevypovídá o kvalitě testu, podstatné jsou pouze ty námitky, které uzná nezávislá komise. Přestože testy vytvářejí a kontrolují desítky odborníků a každou úlohu zvlášť posuzuje 3–5 lidí, nelze se vyhnout tomu, že při testování tisíců uchazečů někdo pochopí některou z úloh odlišným způsobem, který tvůrci úloh nevzali v potaz. Testy jsou koncipované od samého počátku tak, aby svůj účel plnohodnotně splnily i v případě, že by se v nich vyskytlo až 10 % chybných úloh, a to i když budou tyto úlohy vyřazené v rámci veřejné oponentury nebo ve vyhodnocení zůstanou. 

Zakládáme si na transparentnosti, proto veřejnou oponenturu děláme, a jsme schopni uznat, že může existovat více řešení nebo že původní formulace v zadání nebyla 100% přesná. Na základě vznesených námitek zasedá nezávislá komise a po případném uznání námitek komisí přepočítáváme výsledky testů a až poté doručíme uchazečům finální výsledky (podíl úloh s uznanou námitkou na celkovém počtu úloh tvoří ročně pouze okolo 0,5 %). Uznaná námitka neznamená, že původní řešení je úplně špatně. Do 0,5 % úloh s uznanou námitkou spadají úlohy jak chybné, které nakonec vyřadíme, tak ty, u nichž je uznaná druhá správná odpověď. 

Důležité je si uvědomit i fakt, že testy NSZ jsou porovnávací – podstatné není dosažené skóre, ale porovnání účastníků mezi sebou. Toto porovnání není narušeno, když mají všichni stejné podmínky, což v případě NSZ platí (úloha je stejně jednoznačná, nejednoznačná nebo chybná pro všechny). 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button