První v Česku. VŠEM umožňuje studentům psát profesní diplomové práce

Praxe především. Vysoká škola ekonomie a managementu (VŠEM) jako první česká vysoká škola zásadně mění podobu diplomových prací a zaměstnavatelé to jednoznačně vítají. Zřejmě i proto zájem o studium na VŠEM roste.

Zatímco většina vysokoškolských studentů stále produkuje teoretické elaboráty, jejichž využitelnost je většinou nulová, studenti VŠEM dostávají do ruky nový nástroj: profesní diplomovou práci. Ta nestojí primárně na kompilacích odborných zdrojů, ale na skutečných problémech z praxe – ať už z pracovního prostředí, stáže, nebo vlastního podnikání. Vzhledem k tomu, že 100 % studentů VŠEM je již profesně aktivních, nový koncept jim tak dává možnost synergie mezi studiem a prací či podnikáním. Změny tedy přichází nejen včas, ale přímo na míru studentům i požadavkům praxe. A ukazují, že i v konzervativním prostředí českého vysokého školství existují výjimky v podobě moderního a skutečně profesně orientovaného studia.

Nerušíme diplomky. Dáváme jim smysl a hodnotu pro praxi,“ říká rektor VŠEM, doc. Daniel Šťastný. „Profesionální práce umožní studentům ukázat, co opravdu umí. A hlavně – co jsou schopni řešit. To následně zajímá zaměstnavatele, případně lze získané znalosti a dovednosti zhodnotit ve vlastním podnikání.“, dodává.

Z pohledu člověka z praxe vítám jakoukoli snahu přiblížit akademické výstupy reálnému světu. V pracovním prostředí nehledáme lidi, kteří umí jen dobře reprodukovat naučené informace, ale takové, kteří umějí přemýšlet, chápat souvislosti a hlavně – aplikovat znalosti v konkrétních situacích. Profesní diplomové práce, postavené na řešení reálných problémů, považuji za velmi smysluplný krok. Nejenže studenty lépe připraví na profesní realitu, ale také firmám napoví, jaký potenciál v absolventech skutečně dřímá.“, uvádí Robin Čejka, HR manažer Teplárny Otrokovice.

Foto: VŠEM

Změna, která odpovídá ekonomice 21. století a požadavkům trhu práce

Zavedení profesních diplomových prací je přirozeným pokračováním inovace, kterou VŠEM představila už v bakalářských programech. Bakalářské práce byly v loňském roce transformovány do podoby bakalářských projektů – a sklízí za to uznání jak od studentů, tak zástupců praxe.

Nyní stejný krok přichází i na úrovni magisterského studia (Ing.). A nejde jen o změnu formátu. Nová koncepce diplomové práce je skutečně přelomová: přichází analytická práce na reálném tématu, která má hodnotu nejen pro akademii, ale i pro zaměstnavatele či vlastní podnikání studenta.

Studentům není vnucována forma, která jim nevyhovuje,“ vysvětluje prorektor VŠEM Bohumil Kartous. „Volí si mezi tradiční a profesní cestou. A právě v tom spočívá skutečná svoboda studia.

Konec losování otázek. Zkouška jako odborná debata

Změna se týká i samotné státní zkoušky. Ta se nově zaměřuje na odbornou diskuzi, která vychází přímo z obsahu práce, ale samozřejmě i z dalších oblastní, se kterými se student v rámci studia setkal. Odpadá tedy náhodné losování otázek i formální testování znalostí, které odpovídá spíše středoškolskému stupni studia. Místo toho přichází odborná rozprava s akademiky a experty z praxe, kde student prokáže schopnost funkčně spojit své poznatky, aplikovat je a kriticky reagovat na podněty vyplývající z diskuse s profesionály.

Nový průběh státních závěrečných zkoušek rovněž odpovídá tomu, co od absolventů očekávají zaměstnavatelé: „Dlouhodobě vnímám jako slabinu vysokého školství skutečnost, že řada absolventů sice zvládá teoretické znalosti, ale při nástupu do praxe jim chybí schopnost jejich efektivního využití. Často chybí kontext, zkušenost s řešením problémů, orientace v pracovních situacích. Tento nový model je podle mého názoru krokem správným směrem – umožňuje studentům promyslet, formulovat a obhájit vlastní přístup k řešení konkrétních výzev, které jsou pro ně relevantní a v ideálním případě navazují na jejich profesní realitu.“, komentuje HR manažer, Robin Čejka a pokračuje „Oceňuji i změnu formátu státní zkoušky. Odborná rozprava nad diplomovou prací má daleko větší vypovídací hodnotu než tradiční model losovaných otázek. Takové řešení podporuje kompetence, které jsou na dnešním pracovním trhu opravdu relevantní – analytické myšlení, schopnost formulovat a obhájit názor, orientaci v tématu.“

Reakce na AI i realitu praxe

Rozmach umělé inteligence přináší zásadní otázku: má ještě smysl tradiční teoretická práce, kterou chatbot sepíše během minut? Odpověď VŠEM je jasná: studium má připravovat na praxi, ne na opisování.

Akademické výstupy by měly odpovídat profesnímu charakteru programů. Ne opačně,“ dodává rektor Šťastný. VŠEM svými inovacemi sleduje i to, aby hodnota vzdělání, které si studenti odnáší, nespočívala pouze v dokladu o absolvování. V tomto směru škola sleduje i trendy práce s nástroji AI a připravuje adaptaci studia na novou technologickou éru. “Nemůžeme v tomto okamžiku sdělit nic konkrétního, ale připravujeme jak vzdělávací, tak metodickou podporu k práci s AI,” dodává k tématu prorektor Kartous.

Prorektor VŠEM Bohumil Kartous

Zájem o VŠEM roste

VŠEM je aktuálně jedinou vysokou školou v České republice, která nabízí plně profesně zaměřené studijní programy od bakaláře až po magistra. A to nejen v rámci charakteru výstupů, které student v rámci studia plní, ale i samotným nastavením administrace studia, které umožňuje studovat vysokou školu i těm studentům, kterým by nastavení veřejných nebo i jiných soukromých vysokých škol neumožnilo skloubit studium s nabitým profesním či osobním životem. Rostoucí zájem studentů o studium na VŠEM uvedené potvrzuje – každý rok počet nových studentů na VŠEM roste. V některých formách studia a studijních programech musí VŠEM v posledních letech zájemce o studium z kapacitních důvodů odmítat, a to i přesto, že studium na VŠEM lze, na české poměry netradičně, zahájit třikrát v akademickém roce (leden, duben říjen).

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button