ScioBot v praxi: Připravuje aktivity o Gogolovu Revizorovi i podklady pro zastupující kolegyni

Tři učitelé z různých typů škol s námi sdíleli své zkušenosti s aplikací ScioBot. Ukazují, že umělá inteligence jim pomáhá efektivně připravovat hodiny i zvládat náročné situace.

Aplikace ScioBot je speciálně navržená pro pedagogy, pomáhá jim připravovat hodiny, vytvářet aktivity a řešit každodenní výzvy ve výuce. Používá ji již více než 70 tisíc českých učitelů a učitelek. Tří z nich jsme se podrobněji zeptali na to, jak vypadá jejich práce s ní v praxi.

Tři přípravy do jedné hodiny

Jitka Jarolímová učila tento školní rok na malotřídní škole v Brzkově na Vysočině. V jedné třídě tu měla spojené tři ročníky. „Potřebovala jsem tedy často tři přípravy do jedné hodiny a v tom mi ScioBot hodně pomáhal,“ vysvětluje.

ScioBot jí umožnil rychle připravit materiály k různým tématům nad rámec učebnice. „Vedení školy po mě chce, abych hodně vycházela z učebnice a pracovala s ní. Ve Sciobotu si ale nechávám připravovat další materiály k tématům z učebnice navíc, nad rámec toho, co je v ní,“ popisuje svůj přístup. Materiálů, které aplikace navrhne a připraví, je leckdy více, než se  vejde do jedné vyučovací hodiny, a tak je využívá i pro více hodin za sebou.

Jitka Jarolímová: Myslím si, že umělá inteligence je kolo, které jsme dostali, a musíme se na něm naučit bezpečně jezdit

Jitka oceňuje především přednastavení aplikace pro učitele: „ScioBot je pro mě v lecčems vhodnější než běžně dostupné chatboty. Vyhovuje mi, že je přednastavený přímo pro učitele, že drží pevnou strukturu. Běžný chat si se mnou občas až moc povídá, tady zadám téma a cíle a vím, že budu mít téměř kompletně hotovou hodinu, kterou můžu použít.“

Pozor, přijede revizor!

Martin Škeřík z pražské Střední školy elektrotechniky, multimédií a informatiky (SŠEMI) objevil ScioBot během svého studia na pedagogické fakultě. „Na ScioBotu mi přijde fajn, že automaticky navrhuje přípravy pro komunikační pojetí výuky a pracuje s fázemi E-U-R,“ popisuje svou zkušenost s aplikací. Aplikace mu například pomáhá vytvářet zajímavé aktivity pro hodiny literatury. „Chatbot většinou velmi dobře umí vystihnout hlavní myšlenku vybraného díla a pomáhá mi k ní vymýšlet aktivity, skrze které ji můžu přibližovat studentům,“ vypráví.

Při hodině o Gogolově Revizorovi se tak jeho studenti rozdělili do několika skupin, které představovaly různé instituce ve městě a připravovali se na příchod revizora. Každá skupina měla pět minut na to, aby si připravila, jaké nedostatky ze své oblasti by před kontrolou skrývala.

Martin Škeřík: S žáky dlouhodobě hledáme hladinu toho, kdy je využívání AI při vzdělávání účinné a efektivní a kdy už je to nadbytečné

Martin je ohledně používání AI ve výuce optimistický, upozorňuje ale na nutnost ověřování předkládaných informací: „Jednou mi třeba umělá inteligence navrhla údajnou písničku od Karla Gotta, která vypadala velmi věrohodně. Když jsme ji s žáky hledali, ukázalo se, že žádná taková neexistuje.“

Nejsem počítačový typ

Dana Ganišinová z ostravské základní školy má za sebou už třiatřicet let učitelské praxe. Na ScioBotu oceňuje především jeho jednoduchost: „Pracuje se mi s ní velmi snadno i jako člověku, který není úplně počítačový typ. Otevřu stránku, napíšu, co chci a jednoduše se dostanu k tomu, co potřebuju,“ popisuje svou práci s aplikací. Během školního roku se účastní mnoha různých školení o nových technologiích. „Měli jsme 3D brýle, interaktivní tabuli a mnoho dalších. Často mi takové školení ale nestačí. Bývá tam moc informací a najednou a pokud si to rovnou nevyzkouším, tak to zapomenu. ScioBot je v tomhle ohledu pro mě mnohem přístupnější,“ říká nám Dana.

ScioBot jí nejčastěji pomáhá vytvářet aktivity na začátek a konec hodin: „Ty do svých hodin zařazuju už řadu let – aby se děti na začátku hodiny povzbudily a aktivovaly. Na konci je to něco zábavnějšího, aby z hodiny neodcházely vystresovaní a dobře naladění,“ vysvětluje.

V tomto školním roce během své dlouhodobé nemocenské Dana objevila nový zajímavý způsob využití ScioBota: „Byla jsem doma od září až do června. Chystala jsem ale přípravy pro kolegyni, která mě zastupovala. Nechávala jsem si tedy od Sciobota vytvořit aktivity na začátek a konec hodin, na které jsou mí žáci zvyklí, a ty jsem jí poté posílala.“

Kolo, které jsme dostali

Všichni tři oslovení učitelé se s námi podělili i o svůj pohled na roli umělé inteligence ve vzdělávání. „Vstup umělé inteligence do vzdělávání je podle mě součást vývoje, který nezastavíme. Nevíme, jaký bude svět, pro který děti vzděláváme. Myslím si, že je to kolo, které jsme dostali, a musíme se na něm naučit bezpečně jezdit,“ popsala Jitka.

Martin Škeřík zdůrazňuje potřebu vyváženého přístupu: „S žáky dlouhodobě hledáme hladinu toho, kdy je využívání AI při vzdělávání účinné a efektivní a kdy už je to nadbytečné. Určitě jsem pro smysluplné využívání AI ve školách, nemělo by ale vést k úplnému vypínání mozku.“

Zkušenosti tří oslovených učitelů potvrzují, že ScioBot může být vhodnou vstupní branou do světa umělé inteligence pro učitele různých typů škol a s různou úrovní technických dovedností. Pracovat s ním můžou zkušení pedagogové i ti, kteří možnosti AI ve výuce teprve objevují.

Nový školní rok se ScioBotem

Pokud jste ScioBot ještě nevyzkoušeli, můžete ho při přípravách nového školního roku a poté během něj vyzkoušet i vy.  Vyzkoušíte tak i jeho nové prémiové funkce, se kterými můžete vytvářet pracovní listy na zadaná témata nebo do aplikace nahrát vlastní materiály a podklady, ze kterých bude ScioBot vycházet.

Od září bude v aplikaci nově k dispozici i ScioChat – chytrý AI asistent navržený speciálně pro učitele. Na rozdíl od běžných chatbotů je přizpůsoben školnímu prostředí a pomáhá s vyhledáváním konkrétních informací, zpracováváním textů nebo orientací v učebních materiálech. Umí pracovat s dokumenty nahranými uživatelem, webovými odkazy i informacemi z internetu.

Nikdy v historii zatím nějaký program nebo projekt Scio nevyužilo tolik lidí za tak krátký čas. Budeme rádi, když se k nim přidáte i vy.

Autor

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button