Jak mohou audioknihy pomáhat?
Poslouchání audioknih se může zdát jako zjednodušování, někteří učitelé v něm ale naopak vidí mnoho výhod. Pro Ashley Alicea, učitelku třetí třídy, byly audioknihy více než nápomocné. Ashley říká, že poslouchání dětem pomohlo nejen v motivaci, ale i v rozvoji představivosti. Když zmizí nutnost dekódovat každé slovo, mají děti možnost se opravdu zaměřit na příběh a poté se také lépe zapojit do třídní diskuze.
Audioknihy pomáhají hlavně s motivací výběru určitých knih, třeba takových, které by si děti samy nevybraly kvůli jejich náročnosti. Například jedna žákyně s ADD byla schopná hodiny poslouchat rozsáhlý životopis Steva Jobse od Waltera Isaacsona, knihu, kterou by si sama nikdy nepřečetla. Audiokniha dokázala upoutat její pozornost.
Audioknihy mohou ve školním prostředí sloužit i jako výborný prostředek k procvičování plynulého vyjadřování. Ashley svým žákům občas pouští úryvky z audioknih a nechá žáky, aby zkoušely napodobovat intonaci a tempo vypravěče. Vystavování dětí mluvenému slovu pomáhá zlepšovat gramotnost a umožňuje jim navázat emocionální vztah k vypravěči.
Audioknihy tedy celkově přispívají k motivaci žáka a rozšiřování jeho slovní zásoby. Nejen že motivují žáky, kteří mají se čtením problém a jsou z toho frustrované, také může pomoci žákům, kteří jsou na tom dobře. Poslouchání audioknih umožňuje rozšiřování slovní zásoby a podporuje zažívání už poznaných slov a jejich ukotvení do stávající slovní zásoby. (zdroj)