Naboso se lépe učí
Dlouhodobá studie ukazuje, že žáci se lépe učí naboso, informuje britský deník The Independent. Desítky let trvající výzkum Bournemouthské univerzity ověřoval, jaký dopad má skandinávská metoda výuky žáků bez bot. Výsledky ukázaly, že bosí žáci se ve třídách chovají lépe, dosahují lepších studijních výsledků, přichází do školy dříve a odchází později (čímž získávají průměrně půl hodinu vzdělání denně navíc), a dokonce v porovnání se svými obutými vrstevníky více čtou. Politika zouvání je v zemích na severu Evropy především opatřením proti nánosu špíny do tříd při špatném počasí, podobný zvyk však přijaly také školy na Novém Zélandu nebo v Austrálii. Zlepšení třídního prostředí a výsledků žáků pozorovali i ve Španělsku, kde zouvání také vyzkoušeli. Britští vědci se zaměřili na londýnské školy, které výuku naboso začaly zavádět. Potvrdili, že žáci jsou ve třídách tišší a klidnější atmosféra umožňuje větší zapojení žáků. Žákům se lépe učí, protože se bez bot cítí uvolnění a „jako doma“. V ponožkách si sednou spíše na zem než do lavice a v uvolněných polohách raději čtou – vzpřímená pozice na židli je ta poslední, jakou si děti ke čtení samy vybírají. Profesor Heppel z výzkumného týmu navíc uvádí, že zouvání žáků přináší školám úspory až 20 % na nákladech na úklid a ušetřit lze také na vybavení tříd, když bosé děti sedí raději na polštářích. A protože klíčem k úspěchu studia je zapojení dětí do výuky, jejich zájem a uvolněná atmosféra, dosahují žáci ve třídách, kde se mohou zout a zaujmout relaxační polohy, lepších studijních výsledků. Autoři nabádají, aby se při zavedení nového zvyku zuli i učitelé a zaměstnanci. Zápachu ve třídách se netřeba obávat – ten vzniká právě v důsledku nošení obuvi. (1585)