V digitální (r)evoluci vítězí odhodlaní jednotlivci

Nadávat na šéfa, dlouhou pracovní dobu, nebo nesmyslnou pracovní agendu ztrácí v dnešní době smysl. Technologie převrátily trh práce naruby a z nemožného učinily možné.

Nadávat na šéfa, dlouhou pracovní dobu, nebo nesmyslnou pracovní agendu ztrácí v dnešní době smysl. Technologie převrátily trh práce naruby a z nemožného učinily možné. Pravda, pouze pro ty, kdo na sobě chtějí pracovat a nebojí se přijmout odpovědnost. Těm se s jejich přístupem denně otevírají nespočitatelné příležitosti, kým se stát, a hranice volby jsou téměř neomezené. Už nemusíte hrát podle zavedených pravidel gatekeeperů, místo toho máte možnost definovat si je sami. Nevěříte? Stačí se podívat na následující příklady.

YouTube – král online videa

Svérázný Američan Casey Neistat prorazil videem Bike lanes, které přibližuje obtížnost jízdy na kole v centru New Yorku. To bylo v roce 2011. Do dneška jeho videa nasbírala přes milardu zhlédnutí. Neistat si jako zkušený filmař rychle uvědomil, jaké výhody YouTube oproti tradičním televizním schématům nabízí. Autorův obsah je pro ně k dispozici „on demand“, to znamená ihned a z jakéhokoli zařízení.

Dostat se s vlastní sérií do HBO pro něj bylo výzvou, příprava pilotů, přesvědčování expertů a vyčerpávající boj o jejich finální podobu. YouTube toto změnil, stačí mít nápad, natočit na telefon a publikovat. Můžete relativně rychle nasbírat statisíce zhlédnutí a stát se idolem mladé generace. Autentičtí youtubeři dokázali již v roce 2014 sesadit z trůnu slávy sterilní hollywoodské celebrity.

Nedávno jsme oslavili 10 let od akvizice světově největšího portálu sdružující video obsah společností Google. YouTube se dnes chlubí více než bilionem uživatelů a dalšími dechberoucími statistikami. Proč je skutečným králem a co ho drží daleko před konkurencí, ale zjistíte až po bližším pátrání. Pod povrchem líbivého přehrávače se skrývá robustní systém Content ID, který umožňuje revoluční práci s autorským právem, a nástroj AdSense, který umí tvorbu zpeněžit. V případě, že si autor aktivuje monetizaci, získává podíl z každé zobrazené reklamy před svým videem. Takto si třeba youtuber PewDiePie v roce 2015 vydělal 7,400,000 $.

Perfektně fungující fanouškovský ekoystém u jednotlivých youtuberů potvrzuje, že dnes je možné získat vliv i bez prostředníka, který střežil plátna obývákových obrazovek. Služby YouTube si všimli reklamní zadavatelé, kteří neúnavně hledají nové cesty, jak propagovat své služby a produkty. A nejen skrze standardní reklamní formáty, ale i skrze hlas youtuberů či vlastní video obsah. Těmito investicemi podporují rozvoj celého segmentu a zatloukají pomyslný hřebíček do rakve tradiční televize.

Twitter – nejlepší přítel novináře

Významná americká média zažila šok, když si v posledních letech začali novináři se silnými účty na Twitteru říkat o zvýšení platu. Uvědomili si svou cenu. Z jejich virtuálních profilů se stalo hodnotné aktivum, které si mohou přenášet mezi svými zaměstnavateli. Média také okamžitě projevila zájem nad kontrolou sociálních účtů svých zaměstnanců.

Významná americká média zažila šok, když si v posledních letech začali novináři se silnými účty na Twitteru říkat o zvýšení platu. Uvědomili si svou cenu.

Noviny sdružují publicisty pod vlastní značkou, která pokud je populární, tak funguje jako magnet pro další kvalitní personál. V tradičním novinovém ekoystému je zvykem, že jednotlivec není nenahraditelnou hvězdou. Vždy je závislý na médiu, nad kterým nemá kontrolu – které nevlastní. Dnes už se necení jen autorova schopnost vytvořit rafinovaný text, který zaujme čtenáře, ale i reálný organický vliv, kterým může navigovat loajální čtenáře na mateřský web svého zaměstnavatele a zvýšit mu čtenost (vydělat peníze). Nejodvážnější komentátoři odcházejí do blogosféry, kde si obsah sami monetizují a stávají se tak ještě více nezávislými.

Úspěšnou cestu nezávislého blogu krásně ilustruje příběh řecké spisovatelky Arianny Huffington, která v roce 2005 založila Huffington post. V roce 2012 se portál stal prvním komerčním online médiem, které získalo Pulitzerovu cenu. Schopnost Huffingtonové přitáhnout k sobě špičkové autory zajistila milionovou návštěvnost. Podle údajů z roku 2015 portál čteností předběhl giganty jako CNN, The New York Times a The Washington post. Giganta, kterého navštíví přes 90 milionů uživatelů za měsíc, koupila za 315,000,000 $ společnost AOL.

Zajímavé bude sledovat inovace sítí Medium a Tumblr, které plánují zavést obdobné modely odměňování tvůrců jako YouTube.

Amazon – Gutenberg 21. století

V oblasti knih se toho vlastně od Gutenbergovy revoluce, která způsobila v Evropě informační explozi, moc nestalo. Jeho technologická vylepšení umožnila relativně jednoduše vytisknout celou Bibli. Už nebylo potřeba 300 ovčích kůží ani několikaměsíční práce asketického mnicha. Kniha se jednoduše vytiskla.

Mark Dawson

Osud spisovatelů však donedávna ležel v rukou vydavatelů, kteří odhadovali prodejní potenciál předložených děl, podobně jako o tom ve středověku rozhodovala církev. Získání důvěry knižních obchodníků se oslavovalo jako splněný sen. Podepsaná smlouva zpravidla symbolizovala konec dalšího úsilí jednotlivce. Spojit se se silnou žábou, která měla kontakty na prodejce a byla schopna se postarat o marketing, byl hlavní cíl. Autor se však často musel naučit žít s pocitem, že vydavatel neodhadl jeho kapacitu správně, či podcenil propagaci. A pokud kniha nakonec na trhu uspěla, musel spisovatel přijmout pravidla, kdy si vydavatel ukrojil velkou část zisků. Na to si určitě nemusí stěžovat spisovatel (a self-publisher) Mark Dawson, kterému Amazon za rok 2015 vyplatil přes 450,000 $ .

Svou knihu vydal stejně jako zástup dalších spisovatelů sám skrze službu Amazon Createspace. Spisovatelům poskytuje srozumitelné rozhraní, díky kterému se každý může stát vydavatelem. Jednotlivec vstupuje na otevřené tržiště s kupní silou největšího obchodu s knihami na světě, zůstává mu výrazně větší podíl odměn (až 70 %) a má naprostou kontrolu nad finální tváří vydané knihy.

Samozřejmě tím ale jeho práce nekončí a s rozhodnutím nezávisle publikovat přichází i zodpovědnost. Ze spisovatele se stává také podnikatel a marketingový stratég, který je zodpovědný za propagaci své knihy. Článek Jamese Altuchera, který na Amazonu prorazil s knihou Choose Yourself, shrnuje jeho zkušenosti. Pokud chcete, aby kniha nezapadla mezi konkurencí, je smysluplná strategie namístě. Autor má výrazně širší vliv nad osudem své knihy, než když byla v rukou vydavatele. Možným hendikepem je, že vinu za nízké prodeje už nemůže svádět na nikoho jiného než jen sám na sebe.

Spotify – stream z garáže přímo do sluchátek

Pokud jste to mysleli s kariérou rock’n’rollové hvězdy vážně, tak často nejlepší možností bylo získat oporu silného hudebního vydavatelství. Třeba Universal Music, Warner nebo Sony BMG. Demo „cédéčko“ cestovalo k rukám osvícených odborníků na veřejný vkus. Pokud jste je ohromili svým talentem a kontrakt získali, tak většinou za cenu výrazné ztráty svobody. Přesto se to vyplatilo, hudební žába měla přístup do rádií, do klubů a do prodejen – tedy k posluchači. Pokud nesdílíte příběh Sixta Rodrigueze, který ve stáří zažil pomyslnou hudební resurekci a stal se nevědomky prakticky nejpopulárnějším umělcem v JAR, tak vaše kariéra bez podpory hudebního vydavatelství často končila hraním na kytaru u táboráku.

Je dobré zmínit, že stále jsou umělci, kteří se více zaměřují na samotnou hudbu než na vlastní management, a proto záměrně vyhledávají pomoc profíků, kteří jim na trhu pomohou. To je i příběh Justina Biebera, který se proslavil svou tvorbou na YouTube, ale s rostoucí popularitou se rozhodl využít profesionálního managementu RBMG.

Příkladem „online“ muzikanta, který hudební žábu elegantně obešel, je Alex Day. Nezávislý hudebník se do svých 22 let třikrát probojoval do výběru UK TOP40, nasbíral přes 100 milionů zhlédnutí na YouTube a vydal tři desky. To vše bez hudebního labelu, pouze s podporou svého kmene – věrných online fanoušků. Jeho třetí album v roce 2013 překonalo dokonce dlouho očekávané album Justina Timberlaka, které vyšlo ve stejný den. Alex je příkladem hudebníka, který dobyl svět bez grandiózní světové tour, asistence profesionálního managementu a ztráty své autorské svobody. Nabídky od labelů mu prý dodnes nedokázaly přinést žádnou přidanou hodnotu.

Dnes se nezávislý umělec, který je adaptovaný na digitální ekosystém, může stát hudební hvězdou. Hudebník má výrazně více možností k prodeji své tvorby. Cédéčka se stále propadají a hudba se dnes prodává převážně přes online kanály, jako jsou Spotify, iTunes, Deezer či Google Play.

Wikipedia – pád farizejů

Učitel přicházející se zvoněním do třídy. Stoupnout si, posadit se. Dnešní vzdělávací systém se od průmyslové revoluce moc nezměnil. Učitelem a studentem dnes může být kdokoliv a kdekoliv. Na internetu už nezvoní. Sám jsem před rokem přemýšlel, že bych si rád s ohledem na vlastní profesní růst rozšířil vzdělání dalším titulem, ale po několika hodinách zkoumání profilů pedagogů a jednotlivých oborů mi došlo, že to není právě to, co hledám. Jsem digitální podnikatel, potřebuji se učit efektivně, potřebuji se ráno něco naučit a odpoledne to dostat do praxe. Potřebuji dietní výuku, která je adaptabilní k mým aktuálním potřebám. Pracuji v oboru, který před několika lety neexistoval a mění se každý den. Je vůbec někdo, kdo mi může pomoci?

Pracuji v oboru, který před několika lety neexistoval a mění se každý den. Je vůbec někdo, kdo mi může pomoci?

Útěchu mi přineslo uvědomění si výhod digitálního věku, kdy si do čtečky mohu jedním klikem za pár dolarů stáhnout knihy popisující zkušenosti nejúspěšnějších podnikatelů současnosti. Na YouTube si bezplatně pustím přednášky těch nejlepších startupistů na Stanfordu. Na portálu Quora zjistím, proč je tak těžké v začátcích firmy nabírat lidi, a na Redditu se poradím, co potřebuji vědět, abych měl pod kontrolou své osobní finance. Někdy mě zajímá co nejobjektivnější realita, tak si heslo vyhledám na anglické Wikipedii, kde o jeho podobu probíhá neustálý boj zapálených editorů. No a pokud chci jít ještě hlouběji, tak navštívím otevřený Google Scholar a spustím sítě. Služba od Google už nemá ani tak daleko k Web of Science, který je přístupný pouze pro akademický svět. Jsem hrdým autodidaktem 21. století.

Barack Obama drží titul prvního prezidenta na světě, který začal na pravidelné bázi využívat e-mail. První prezidentský e-mail však odeslal již o něco dříve Bill Clinton. Celkem odeslal e-maily dva, jeden na zkoušku a druhý astronautovi Johnu Glennovi. Dnes mají často i děti v rozvojových zemích přístup k větší výpočetní síle než americký prezident před dvaceti lety.

Můžete studovat hodiny denně, na internetu naleznete všechno. Žije tam odborná rada podnikatelských mentorů, trenéři a výživoví poradci, duchovní učitelé, doktoři a nákupní rádci. Internet dnes prakticky každému napojenému nabízí agregovanou moudrost celého lidstva. S přístupem k tomuto supermozku se stáváte mocným trpaslíkem, který stojí na ramenou obrů. A žádná tradiční škola toto nemůže překonat (nicméně internet zatím zase často nemůže překonat životní zážitky ze studií).

Talentovaní studenti se učí od učitele, který je ve škole dostupné lokalitou. Přitom se dnes může přes aplikace jako Coursera, Udacity nebo Udemy učit od těch nejlepších. A pokud je i učitel v něčem nejlepší, má možnost vytvořit si veřejný kurz, kde může svůj talent sdílet. A také si patřičně vydělat. Již v roce 2014 Udemy vyplácelo svým lektorům v průměru 7,000 $ za jeden kurz. Probíhá demokratizace vzdělání a otevřené vzdělávací zdroje (OER) čeká velká budoucnost.

Kickstarter – mám nápad

Mnohým se na mysl alespoň jednou v životě prodrala myšlenka na vlastní podnikání. Někdo chtěl mít kavárnu, někdo vlastní autoservis, módní značku nebo ekologický produkt. Hana Němcová, studentka medicíny, se rozhodla, že se pokusí si svůj sen splnit a skrze lokální službu, která klonuje globální Kickstarter, žádala veřejnost o částku 150 000 Kč. Peníze jí měly pomoci rozjet výrobu kompostovatelných sáčků. Za měsíc se podařilo vybrat přes 600 000 Kč a sáčky Frusack už mají své první majitele. Hanka pro svou myšlenku získala 1300 zákazníků.

Frusack

Nejenže se jí podařilo získat finance na výrobu, ale díky úspěšnému crowd-fundingu se jí podařilo produkt i zpropagovat. Napsala o ní hlavní česká média a byla hostem v jedné z nejpopulárnějších internetových televizí v Čechách. Ve světě je crowd-funding velice populární cestou pro získání prostředků pro nové produkty. Nejúspěšnějším projektem Kickstarteru jsou chytré hodiny Pebble Time, které vybraly 20 338 986 $ od 78 471 podporovatelů.

Cesta za podnikatelským snem skrze internet je dnes mnohem snazší. S nižší vstupní investicí jsou možnosti podnikání otevřeny komukoli. Pro start firmy v online prostředí stačí bezplatné či velmi levné nástroje. Většinu těch nejdůležitějších nabízí Google Apps, pro servis klientů se dá použít Pipedrive, kolaboraci s kolegy nastaví Basecamp, pro komunikaci v týmech Slack a pro účetnictví třeba Freshbooks, nebo český Fakturoid. No a firemní logo na Fivveru za pět dolarů vytvoří třeba grafik ze Srí Lanky.

Není nutná honosná kancelář, vizitky s parciálním lakem ani firemní ekologické bloky ze sloního trusu. Často není nutné prosit banku o půjčku ani vyvíjet drahá řešení na míru. K otestování podnikatelského záměru stačí vůle, počítač, židle a výše zmíněné služby, které měsíčně vyjdou na pár tisíc korun. A ti konzervativní, kteří místo nápadu mají „jen“ byt a auto, si díky notoricky známým službám Airbnb a Uber mohou vydělat dost peněz na úroveň běžného platu. A pokud máte jen prázdné ruce, nemusíte se trápit, pořád můžete držet vodítko. Skrze aplikaci Rover si v Americe můžete venčením psů vydělat až 3 300 $ za měsíc.

Pravdou je, že pečení holubi do úst stále létat nebudou, ale změny, které na naší planetě probíhají, postupně motivují jednotlivce k větší zodpovědnosti za svůj osud. Každý je z části svého štěstí strůjcem.

Mnoho Čechů si stěžuje a argumentuje, že všechny možnosti pro podnikání si rozdělilo pár dravých veksláků po revoluci. Ale trh prochází neustálou revolucí, a když jsem se bavil s Lukášem Kořínkem, který ve svých dvaceti osmi letech řídí agenturu s obratem přes 40 milionů, shodli jsme se, že dnes je skvělá doba na podnikání. Revoluce se stala trvalým stavem dnešní doby, svět se mění nejrychleji v historii. To přináší neustálý přiliv příležitostí pro přicházející podnikatele.

Pravdou je, že pečení holubi do úst stále létat nebudou, ale změny, které na naší planetě probíhají, postupně motivují jednotlivce k větší zodpovědnosti za svůj osud. Každý je z části svého štěstí strůjcem. Historicky máme zdaleka nejlepší možnost soutěžit v závodech, které jsme si sami vybrali, a ne v těch, kam nás přihlásili jiní. Nikdo neříká, že to bude jednoduché, ale mohlo by to být více spravedlivé. Nemluvě o tom, že Česko je dost možná jednou z nejlepších zemí pro život.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button