Dejme žákům více času na rozmyšlení odpovědi
Zatímco se učitelé snaží vyplnit časovou dotaci svých hodin co nejefektivněji a předat žákům co nejvíce znalostí, faktem je, že pokud by svým studentům dopřáli více času na rozmyšlení odpovědi na položenou otázku, celý učící proces by se zlepšil.
Hned několik studií ze 70. let dokazuje, jaký efekt má toto delší čekání na odpověď dopad na učení. Například studie od Mary Budd Rowe (1972) a Roberta J. Stahla (1994) ukazují, že již čekací doba delší než tři sekundy má na učení zásadní dopad. Přitom však průměrná doba mezi učitelovou otázkou a studentovou odpovědí je jen 0,9 sekundy.
Zatímco některé typy studentů preferují se nad daným problémem tiše zamyslet (internal thinkers), další jsou zvyklí s odpovědí vyrukovat hned po položení otázky a koncept odpovědi si v hlavě vytváří během samotného mluvení (external thinkers). Učitelům i studentům může zprvu takové dlouhé čekání být nepříjemné, vše se ovšem odvíjí od zvyku. Mylnou představou je názor, že se během těchto patnácti sekund nic neděje.
Za pokus jistě stojí vyzkoušet si delší čekání na odpověď alespoň v některých hodinách, aby se tak částečně vyhovělo první skupině lidí. Ideální doba, která by studentům umožnila zamyslet se důkladně nad odpovědí, je přitom 15 sekund.