Model převrácených tříd? Americké univerzity ho praktikují čím dále častěji

Když profesor astronomie Michael Faison vyučoval na Univerzitě Yale svůj předmět „Planety a hvězdy“ na jaře minulého roku, frustrovalo ho, jak malý zájem jeho studenti o látku projevovali. Jedna třetina studentů podle něj dávala pozor, zapisovala si poznámky a zapojovala se do diskuzí, ovšem dvě zbylé třetiny studentů se na hodinu jen zřídka dostavily. A pokud již na hodině studenti přítomní byli, pak se více věnovali svým počítačům nebo chytrým telefonům.

Svou výuku se proto Faison rozhodl další semestr změnit a využil konceptu tzv. převrácené třídy. Co to obnáší? Studenti mají za úkol si látku prostudovat sami doma a ve vyučovací hodině se s učitelem věnují diskuzi o problému a řešení ukázkových příkladů. Znamená to, že jejich přístup musí být daleko aktivnější, zároveň si ale z výuky odnesou více.

Faison není jediným, kdo se pro využití tzv. převrácených tříd rozhodl. Svědčí o tom rostoucí počet předmětů s konceptem převrácené třídy, které se na Univerzitě Yale vyučují. Tento trend je obecně možné pozorovat i na dalších amerických univerzitách a středních školách.

Studenti mají za úkol si látku prostudovat sami doma a ve vyučovací hodině se s učitelem věnují diskuzi o problému a řešení ukázkových příkladů.

Sám Faison přiznává, že takový způsob výuky vyžaduje daleko více práce, než kolik věnoval vyučování předtím. Obsah hodiny nahrává na video, poté ještě připravuje otázky k diskuzi do vyučovací hodiny. I tak se ale práce dle jeho slov vyplatí.

Zpětná vazba od jeho studentů je pozitivní a jejich výsledky jsou v porovnání s minulými studenty také lepší. V tom by ovšem mohla hrát roli i selekce, jelikož po změně vyučovací metody se na předmět přihlašují ve většině případů ti studenti, kteří jsou na takový přístup připravení a naladění.

Domníváte se, že by princip převrácené třídy mohl být hojně užíván i u nás? Jedná se o koncept, který se více hodí na základní stupně škol nebo do vyššího vzdělávání?

Autor

  • Markéta Popelářová

    Redaktorkou magazínu Perpetuum od roku 2016. "Věřím, že vzdělávání nemusí mít jen nudnou podobu, s jakou se setkává většina lidí ve školním prostředí. Dnešní doba nám nabízí tolik možností pro rozšiřování si obzorů, že by byla škoda nad světem vzdělávání úplně zanevřít. Studuji na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve společnosti SCIO mám na starosti koordinaci PR projektů."

Zdroj
yaledailynews.com

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button