Odolnost vůči životním překážkám
Center on the Developing Child na Harvardově univerzitě zveřejnilo studii zaměřenou na to, jak se děti vyrovnávají s překážkami a nepřízní v životě a odkud pramení jejich odolnost a schopnost překážkám čelit (resilience). Studie ukazuje, že klíčovým prvkem, který je nezbytný pro pěstování odolnosti, je nejméně jeden stabilní a pozitivní vztah s dospělým. Podpůrný a vstřícný vztah s dospělým pomáhá dítěti budovat klíčové dovednosti – plánovat, kontrolovat své chování, přizpůsobovat se změnám a zvládat stres spojený s překonáváním překážek. Při nedostatku takového vztahu se dětský mozek vyvíjí odlišně a nenaučí se zdravě vyrovnávat se stresem. Pro pozitivní zvládnutí překážek a nepřízně jsou u dětí rozhodující následující charakteristiky: 1. stabilní podpůrný vztah mezi dítětem a dospělým, 2. pocit dítěte, že má svůj život pod kontrolou, 3. silné exekutivní funkce a dovednosti seberegulace, 4. podpůrný kontext víry nebo kulturních tradic. Autoři doporučují posuzovat účinnost podpůrných programů pro ohrožené děti a mládež ve světle těchto poznatků. (1409)