Skotsko zavádí testování žáků k zmapování rozdílů mezi chudšími a bohatšími
Britský deník The Telegraph informoval o zavedení nového testování žáků prvního a druhého stupně ve Skotsku s cílem sledovat rozdíl v úrovni čtení, psaní a počítání chudších a bohatších dětí. Skotská ministryně Nicola Sturgeon představila standardizované testy čtyř úrovní hodnocených vždy učiteli na dané škole, které by měly mapovat vývoj různě-příjmových skupin dětí. Ty nejchudší jsou podle aktuálních dat již při vstupu do školy ve vývoji základních kompetencí více než čtrnáct měsíců pozadu a vláda chce sledovat, zda a kde se daří rozdíly snižovat. Výsledky testů nebudou adresně zveřejněny, i když rodiče dostanou přístup k výsledkům svých dětí. Publikováno bude pouze procentní zastoupení žáků s podprůměrnými výsledky v jednotlivých školách. Odborníci zároveň upozorňují, že testy nebudou mít vypovídající diagnostickou hodnotu u konkrétních dětí a nepovedou k jejich individuálnímu zlepšení. Testy jsou součástí Národního rámce zlepšení představeného na vzdělávací konferenci v Glasgow, který zahrnuje také programy pro inovaci škol, podporu učitelům, angažování rodičů a další opatření. Ministryně zdůrazňuje, že je třeba standardizovaného hodnocení, aby bylo zřejmé, jestli implementované programy fungují tak, jak se od nich očekává, i když samotné testy rozdíly nesníží. V současnosti hodnotí pokrok žáků téměř všechny skotské školy, ale podle různých metodik. Pilotní testy budou provedeny letos, plošně spuštěny by pak měly být v roce 2017. Nový školní rámec vychází z národní studie, ve které byly zjištěny rozdíly nejen mezi chudšími a bohatšími dětmi, ale také mezi různými školami. V některých se počáteční rozdíly v dovednostech smazávají rychleji, v jiných přetrvávají déle. Odborníci se k potřebě testování staví rezervovaně, političtí oponenti pak zpochybňují úmysl ministryně zlepšit vzdělávací systém, když zároveň snižuje školské rozpočty. (1487)