Začleňování neslyšícího žáka v Bosně

Deník The Independent informuje o začleňování šestiletého neslyšícího žáka Zejda Coralica do třídy na základní škole v Sarajevu v Bosně. Celá třída se zde učí znakovat, aby se se spolužákem dorozuměla. S nápadem přišla učitelka Sanela Ljumanovic, když si všimla, že je Zejd ve třídě izolovaný. Zákon, podle kterého mají být i děti s hendikepem integrovány do běžných tříd, byl v Bosně přijat již v roce 2003. Zejd přesto nyní představuje spíše výjimku, jak uvádí zdejší učitelka znakového jazyka Anisa Setkic-Sendic. Dodává, že takový přístup by měl být normální. Když neslyšící dítě vidí, jak se ostatní snaží s ním dorozumět, je motivované. Matka Zejda si přístup školy pochvaluje, protože se syn do školy víc těší a chce se naučit znakování, o které dříve nejevil zájem. Cílem výuky znakování je také naučit Zejda odezírat ze rtů. Spolužáci si učení nového jazyka užívají. Již po třech měsících ovládají jeho základy a mohou se Zejdem komunikovat, což považují za zábavu. Učitelka Ljumanovic vidí přínos nejen pro Zejda, ale i pro ostatní děti. Ty se tím naučí být vnímavější k lidem se znevýhodněním. (1517)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button