Jen znalosti nestačí
Text: Jana Codlová
Protože s učiteli často mluvím, zeptala jsem se jedné paní učitelky Evy Holé ze základní školy v Horních Počernicích a Terezou Šarayovou ze základní školy v Čakovicích, co si o tom myslí.
Myslíte si, že to, co učíte ve škole žáky, budou moct využít ve svém životě?
EH: Často se zabývám myšlenkou, že ty děti ve škole učíme samé blbosti. Možná to nejsou jen samé zbytečné věci, ale pokud je děti pak nejsou schopny využít v praktickém životě, pochybuji o smyslu takové výuky. Protože informace jsou dostupné na internetu, je to, co víte, daleko méně důležité než to, co dokážete s těmito informacemi udělat.
Měly by se tedy školy soustředit spíše na rozvoj schopností a dovedností svých žáků? A znalosti používat na podporu rozvoje kvalit potřebných ve 21. století?
EH: Souhlasím s vámi. Například je učíme, jak se liší souvislý text od nesouvislého, třeba formulář od dopisu, učíme je procenta a trojčlenky, ale chybí nám v našich vzdělávacích programech praktická využitelnost toho všeho. Na vlastní kůži jsem to pocítila i já sama. Za poslední půlrok jsem absolvovala peripetie s koupí bytu a vyřizováním hypotéky. A musím s politováním přiznat, že ani vzdělání na matematicko-fyzikální fakultě mi nepomohlo k vyplnění všech dotazníků na první, a dokonce ani na třetí pokus …
Podobné závěry se ozývají i ze stran zaměstnavatelů – tvrdí, že současní absolventi základních i středních škol jsou nepoužitelní na trhu práce, že jim vyloženě chybějí dovednosti pro život.
EH: Ano, ukazuje se, že umět je něco jiného než znát, že se v životě čím dál víc setkáme nikoli s větou „ukaž, co umíš“, ale „dokaž, co umíš“. Ve škole se testují jen vědomosti, přitom nejen mě by víc zajímalo i testování dovedností pro život. Průšvih je, že přimět žáky k jakékoli činnosti je v poslední době velmi těžké. A dojít do takového stavu, že s nimi můžeme dělat i něco zajímavého, je téměř nadlidský úkol. Ale mám ověřeno, že takové praktické činnosti žáky baví. Zvláště pokud do nich ještě zapojíme moderní technologie.
Jaké dovednosti podle vás dětem chybí a na školách by je mohli učitelé rozvíjet?
EH: Třeba schopnost funkčně komunikovat a spolupracovat. Rozvíjet se dají formou skupinové práce v hodinách nebo projektového vyučování s výstupy, kdy žáci prezentují svůj projekt.
A jak konkrétně by rozvoj podobných dovedností mohl vypadat, máte nějakou osobní zkušenost, tip na zajímavý projekt?
TŠ: Ve spolupráci s pobočkou Městské knihovny jsme s dětmi prvního stupně uskutečnili projekt nazvaný Za pohádkou. Děti ve skupinkách nejdřív dostaly zadání, každá skupinka jiné, například napsat co nejvíc názvů pohádek, rozdělit je na klasické a moderní, najít příklady. A pak v knihovně ověřovaly a rozšiřovaly informace, které měly napsané, a navíc plnily různé úkoly, dělaly kvízy, malovaly. Takovým bonbónkem pak byla Noc s Andersenem, kdy děti zůstaly přes noc ve škole, poslouchaly pohádky a povídaly si.
Dokážou učitelé hodnotit úroveň dovedností svých žáků, nebo potřebují v této oblasti pomoct?
EH: Učitelé často jen srovnávají své žáky, nesledují a nehodnotí individuální vývoj dítěte. V tomto by potřebovali pomoct – a jsme zase zpátky u motivace, která našim dětem tak tragicky chybí. Jedinou motivací jsou známky. Mít jedničky, aby se každý dostal bez přijímacích zkoušek, a tedy zas nemusel vyvinout žádnou aktivitu. Občas slýchám od rodičů, jestli si uvědomuju, že jsem dítěti zkazila život tím, že jsem mu z matematiky v pololetí deváté třídy dala třeba trojku. Škoda, že raději neřekne, že chybu jsem udělala, že jsem ho nenaučila …. (třeba diskutovat o svém názoru, zhodnotit práci svou nebo svého týmu, najít si místo v realizačním týmu, nebo se prostě jen učit,…). Rodičům a tedy i dětem jde převážně jen o známky, protože je to prostě nejjednodušší. Všechno ostatní vyžaduje energii dětí, rodičů, ale i učitelů.
Dovednosti pro život
Společnost Scio proto vyvinula nový typ testu nazvaný Dovednosti pro život. Test je postaven na praktických úlohách, jako je schopnost řešit problémy, komunikovat, rozvíjet vztahy a pracovat s informacemi. Tedy kvality vyžadované současnou ekonomikou. Test zkoumá dovednosti každého testovaného žáka individuálně a při opakovaném testování sleduje jeho individuální pokrok. Test je k dispozici on-line.
Více informací a ukázku testu najdete na našich stránkách: www.scio.cz/dovednosti nebo dovednosti@scio.cz