Pocit vlastního úspěchu je vytvářen v prvních třídách
U kluků je vliv pozice ve třídě čtyřikrát větší než u holek. Výzkum ukazuje na vysoký vliv nekognitivních charakterových vlastností: vytrvalosti, odolnosti a sebedůvěry.
Studie výzkumníků Richarda Murphyho a Felixe Weinhardta z London School of Economics and Political Science (LSE) se zabývá tím, jak úspěšnost žáků na základní škole vyjádřená porovnáním s jejich spolužáky ovlivňuje výsledky v jejich dalším vzdělávání. Autoři zjistili, že žák, který byl na prvním stupni považován za úspěšnějšího než jeho spolužák, a oba žáci dosáhli stejných výsledků v testech, je i v dalším vzdělávání úspěšnější. Tuto skutečnost lze sledovat podle předmětů – např. pro žáka se stejnými výsledky v angličtině, matematice a přírodovědě, který je ale mezi nejlepšími v matematice, platí, že nadále bude úspěšnější v matematice než v dalších dvou předmětech. Výzkumníci pracovali s daty dvou miliónů žáků a jejich výsledky na konci prvního i druhého stupně základní školy. Žák, který byl mezi nejlepšími, se zlepšil výrazně víc než žák méně úspěšný. Vliv relativní pozice ve třídě je čtyřikrát silnější u chlapců než u dívek. Z výsledků studie vyplývá, že pro děti nemusí být vždy nejlepší, mají-li úspěšnější spolužáky, a to zejména pro chlapce. Žáci se ve třídě přirozeně srovnávají, úspěšný žák si vytvoří pozitivní koncept o svých schopnostech a to přispívá k dalším dobrým výsledkům. Podle výzkumníků mohou výsledky přispět k lepší organizaci práce ve třídě, ukazují však také na to, jak významnou roli hrají nekognitivní dovednosti jako vytrvalost, odolnost a sebedůvěra pro dosažení dobrých vzdělávacích výsledků.
Zdroj: blog LSE