Škola je galaxie, vzdělávání vesmír
Mimo školu je oblast paralelního vzdělávání, v níž se (nepozorovaně) odehrává to, co obecně považujeme za dobré vzdělávání. Jak docílit jejich vzájemného propojení? Dobrá otázka pro rodiče i učitele …
Vzdělávání je tradičně spojeno se školami, přitom ale probíhá i mimo školní třídy, probíhá v mnoha různých prostředích a situacích. Stále dokonalejší technologie a téměř neomezený přístup k informacím vytvářejí podmínky pro rozvíjení různorodých vzdělávacích metod a využívání tradičních i netradičních prostředí, vhodných pro vzdělávání kdykoli a kdekoli. Za všechny příklady uveďme Khan Academy (česká lokalizace dostupná zdarma na www.khanovaskola.cz).
Vzdělávání expanduje
Rozšířenými příležitostmi k učení (ELO, Expanded Learning Opportunities) se rozumí získávání nových znalostí a dovedností prostřednictvím výuky nebo studia, které nejsou vázány na tradiční přístupy výuky ve třídě a zahrnují kromě jiného:
- Programy před zahájením výuky
- Odpolední kroužky a kluby
- Víkendové programy a kurzy
- Kurzy o prázdninách
- Učební poměry
- Komunitní služba
- Samostatné studium
- Online kurzy
- Stáže
- Umělecké skupiny
- Soukromé studium
Iniciativa rozšířených příležitostí k učení představuje novou strategii pro vytvoření vzdělávacího kontinua pro žáky s využitím spolupráce mezi školami, komunitními organizacemi, kulturními a uměleckými institucemi a dalšími aktéry v oblasti výchovy a vzdělávání.
Ze zjištění průzkumů a výzkumu uskutečněných v rámci pilotního ověřování projektu vyplynulo, že většina žáků se domnívá, že v rámci ELO se naučili víc, než by se naučili ve škole studiem stejného předmětu. Aktivity ELO měly pozitivní vliv na zaujetí žáků učením a žáci si lépe uvědomili, které dovednosti budou potřebovat v reálném světě.
Jsem rodič
Většina rodičů si vědomě či podvědomě uvědomuje, že škola celek vzdělávání zdaleka nepokrývá. Řada rodičů hledá další vzdělávací příležitosti, které do značné míry kopírují školní předměty a požadavky, jiní spíše hledají „něco“, aby děti nezahálely nebo „neseděly u počítačů“. Zkuste se podívat na problém v celé šířce, děti nemusejí chodit nutně na angličtinu, pokud je nebaví, ale raději do skauta, jsou-li tam spokojené. Ani počítač nemusí být nutně nepřítel, stačí děti vhodně navést. A sdělte učitelům, co vaše dítě dělá, v čem se vzdělává!
Jsem učitel
Určitě víte o tom, že některé děti z vaší třídy ve volném čase navštěvují kroužky, sportovní přípravu, jiné volnočasové aktivity. Některé budou třeba dobré v programování, některé se věnují zvířatům, staví modely, čtou zajímavé knihy, hrají zajímavé hry či cokoliv jiného. Dejte jim prostor, aby se mohly předvést. Upevní to jejich sebevědomí, zvláště tehdy, nedosahují-li úspěchu v úzkých kategoriích školního hodnocení, které jim mohou velmi významně křivdit.