Za výsledky ve škole stojí vytrvalost, sebekontrola, ale i radost ze života
Text: Irena Smetánková
Řada studií ve vzdělávání ukazuje na to, že žáci mají lepší výsledky ve škole, když mají pozitivní přístup k učení i k sobě samým. Pěstování odolnosti, vytrvalosti, optimismu a odvahy se stává součástí mnoha vzdělávacích programů a většinou je zahrnováno pod označení sociální a emocionální výchova. Rozvíjení těchto kvalit je důležitým úkolem pro školy, ale také rodiče mohou významně přispět k dobrým vzdělávacím výsledkům svých dětí, jestliže u nich podporují následující dovednosti:
- Radost ze života, tedy dovednost být otevřený a propojen s ostatními, mít radost z ocenění a společné práce a snažit se mít dobré výsledky.
- Odolnost pomáhá dětem myslet realisticky a být flexibilní, nevzdávat se při neúspěchu a učit se z vlastních chyb.
- Sebekontrola, ovládání impulsivního chování. Nejen že děti mají lepší výsledky ve škole, jsou i fyzicky a mentálně zdravější.
- Čestnost. Děti se naučí upřímnosti k sobě samým i k ostatním, nepředstírají, že něčemu rozumějí, a zeptají se. Přispívá to k důvěře mezi žáky a učiteli.
- Odvaha je potřebná při učení se čehokoliv nového, při obhajování svého postoje a chování.
- Laskavost, aby děti pochopily, že učení je obtížné pro ně i pro ostatní, dokážou požádat o pomoc, naslouchají ostatním a rozvíjejí empatii. Všechny tyto kvality jsou potřebné pro školu i pro život a je třeba je rozvíjet a posilovat.