Zahraniční zajímavosti ze světa vzdělávání, které byste neměli minout.
Finsko ruší předměty na středních školách
Finské ministerstva školství nahradí klasické předměty tzv. vzdělávacími oblastmi. V rámci jednoho bloku tak žáci budou prohlubovat své dovednosti např. v matematice, jazyce a komunikačních dovednostech. Hodinu zeměpisu ve Finsku brzy nenajdete.
Masivní otevřené on-line kurzy stále rostou
Růst dostupných MOOC kurzů je lineární a oproti původnímu boomu mírně zpomalil. Přesto jej navštěvuje stále větší množství studentů. Na základě průzkumu Harvardské univerzity a MIT studenti začínají studovat kurzy ve strukturovaných sériích, přestože tyto série kurzů takto plánovány původně nejsou.
Dospělý se dnes učí jinak
Jane Hart, odbornice na celoživotní učení s využitím technologií, poukazuje, jak se změnil charakter učení v důsledku využívání internetu. Vzdělávání je nyní zejména nepřetržité a sociální, probíhá v neustálé interakci a skrze sdílení. Učení je dnes často náhodné a zejména autonomní, neboť lidé si sami kontrolují, co se učí a kdy, rozhodují o tom, které osoby potřebují pro svůj rozvoj naučit.
Jak využívají učitelé volně dostupné zdroje
Dle průzkumu zejména mezi americkými a britskými učiteli je nejčastěji využívaný volně dostupný zdroj do výuky používáno video – v 73 % případů. Skvělou zprávou je, že učitelé tato videa i vytváří a 11 % učitelů uvádí, že již vytvořili podobný výukový materiál a sdíleli ho s ostatními pedagogy.
Jak by měla být učena řemesla
Dle profesora University of Winchester B. Lucase zlepšení situace učňovského vzdělávání záleží především na jasné definici jeho obsahu a cílů. Mezi klíčové dovednosti absolventů učňovského vzdělávání jmenuje mimo jiné vynalézavost, funkční gramotnosti a obchodnický přístup. Budoucí uplatnění učňů v 21. století bude bez těchto dovedností nejisté.
Pokud vás zajímají zahraniční novinky z oblasti vzdělávání včetně zdrojů a komentářů, přihlaste se k odběru pravidelného e-mailového newsletteru na adrese http://www.scio.cz/newsletter