Mediální negramotnost

Školy by měly děti učit pohybovat se v online prostředí chytře a správně vyhodnocovat zprávy a informace, se kterými se tu setkávají, doporučují autoři studie zpracované Stanfordskou univerzitou. Ta odhalila, že naprostá většina mladých Američanů, včetně vysokoškoláků, nedokáže na internetu odlišit skutečnost, fikci a názor, informuje server Hechinger Report.

Kolektiv pedagogů historie se proto chystá publikovat materiály, které by měly učitelům pomoci s osvětou už od základní školy. Studie probíhala od ledna 2015 do června 2016 a nasbírala celkově 7804 odpovědí s vyplněnými 56 úkoly od studentů z 12 států. Ze začátku se výzkumníci obávali, že jsou jejich otázky příliš lehké, pilotáž je ale vyvedla z omylu. To, že se tzv. digitální děti umí pohybovat na sociálních sítích a jsou technicky zdatné, neznamená, že umí získané informace správně posoudit.

Autory ke studii vedla obava z ohrožení demokracie v době, kdy dezinformace zejména v občanských věcech mohou být lehce šířeny a podporovány. Výsledky ukázaly, že 93 % vysokoškoláků nepovažuje lobbistické stránky za neobjektivní a méně než 20 % středoškoláků ví, že jeden online obrázek nepotvrzuje, že se událost skutečně stala. Polovina studentů hodnotila tweet veřejné skupiny bez toho, aby klikla na odkaz a podívala se na zdroj informace. Ti, kteří tak učinili, pak nedokázali zdůvodnit, proč je uvedený dotazník věrohodný, nebo ne.

Studenti uváděli obecná rizika sociálních sítí, reálnou práci s ověřováním informací si ale nedali. Posoudit správně informace v jejich současné záplavě je ale pro děti (i učitele) zásadní schopnost. Přístupné online vzdělávací programy slibují zvýšení digitální gramotnosti, ovšem jen pokud budeme umět vybírat kvalitní zdroje. Mladí lidé jsou však podle studie jen slabě připraveni na to, jak věrohodné a správné informace na internetu vyhledávat. (zdroj)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button