Články

Moderní láska: Mladí randí přes internet

Text: Markéta Šetinová

Jejich rodiče se nejčastěji seznamovali ve škole, v práci, přes přátele. Oni mají ale Facebook, Tinder a Rande.cz. Stejně jako nakupování nebo komunikace, i flirtování teenagerů probíhá čím dál častěji přes internet. Pro Česko přesná data neexistují, ale z amerických výzkumů vyplývá, že skoro třetina mladých se dnes seznamuje online. Na rozdíl od předchozí generace to navíc nevnímají jako věc, za kterou je potřeba se stydět. U nás je podle všeho situace velmi podobná – seznamování přes internet už není zoufalé, ale vlastně normální.

Láska v mobilu

Seznamky nejsou na internetu nic nového. V nějaké míře existují už dvě dekády a zatím lákaly spíše lidi středního věku, kteří kvůli práci a rodině mají méně příležitostí k seznámení, nebo lidi s omezenějšími možnostmi seznamování, jako třeba LGBTQ komunitu. Pro mladé lidi seznamky dlouho atraktivní nebyly. Prostředí univerzity, večírky a brigády znamenaly neustálý přísun nových kontaktů s druhým pohlavím, takže hledat lásku přes inzerát nebylo potřeba. Vše změnily chytré telefony a aplikace, které ze seznamování udělaly hru.

Nejznámější je bezpochyby Tinder, který má světově více než 50 milionů uživatelů a je dobře rozšířený i v Česku. Stačí se zaregistrovat přes Facebook a vytvořit si profil o pár fotkách a krátkém textu. Pak už se jen probíráte profily potenciálních partnerů ve vaší blízkosti. Listovat doleva znamená nezájem. Pokud ale u někoho přejedete prstem doprava, dáváte tím signál, že vás dotyčný zaujal. Když on či ona u vašeho profilu udělá to samé, aplikace vás propojí do chatu. Rande se dá domluvit během pár krátkých zpráv.

Mobilní seznamovací aplikace a zejména Tinder si brzy vysloužily špatnou pověst, ať už to byla kritika od náboženských komunit, nebo samotných uživatelů. Slavný článek ve Vanity Fair spojil Tinder s rozmachem hook-up culture, tedy kultury nezávazného a odosobněného sexu. Novinářka Nancy Jo Sales ve Vanity Fair skrze zkušenosti desítek mladých Američanů vykresluje prostředí, ve kterém jsou out nejen dlouhodobé vztahy, ale i rande nad kávou. Trendy je sex na jednu noc, který lze díky mobilní aplikaci domluvit s takřka neomezeným počtem partnerů. Někteří si libují v dostupnosti sexuálního uspokojení („Je to jako objednat si jídlo, akorát si objednáváte člověka.“) a ostatní se celé situaci přizpůsobí, protože si to už ani vlastně neumí představit jinak. Z depresivního článku vyplývá, že mobilní aplikace udělaly ze seznamování honbu za (často špatným) sexem a z mladých lidí povrchní sobce bez schopnosti navázat hlubší vztah.

Možná jen špatný první dojem

Vanity Fair dobře popsal skupinu uživatelů, která se mezi mladými na Tinderu v nějaké míře bezpochyby vyskytuje. Snadný přístup k takřka neomezenému množství partnerů může svádět k frustraci z nadvýběru a častému střídání partnerů. Podle reprezentativnějších dat to však vypadá, že realita online seznamování je mnohem komplexnější. A hlavně méně tragická. Studie ze Stanfordu potvrzuje, že počet lidí, kteří se seznamují přes internet, roste a nahrazuje tak dříve běžné formy seznámení, jako jsou přátelé nebo rodina. Počet uživatelů stoupá nejvíce právě mezi mladými lidmi pod třicet let. Výzkumy stabilních párů v USA ukazují, že přibližně třetina se jich seznámila přes internet, což jednoznačně odporuje předpokladu, že online žádný dlouhodobý vztah nelze navázat. I přestože je ve společenských vědách fenomén online seznamování pořád ještě nové téma, první srovnání partnerských vztahů ukazují, že není rozdíl mezi kvalitou a délkou vztahů navázaných online a těmi, které začaly tradičnějšími způsoby.

Ani samotný proces seznamování se tolik neliší. Online prostor v mnohém kopíruje tradiční „offline“ seznámení. Stejně jako v reálném životě, i online hledáme partnery, kteří mají podobnou úroveň vzdělání jako my, jsou přibližně stejně staří a podobně tráví volný čas. Velký důraz se klade na první dojem. Profil potenciálních protějšků si ostatní uživatelé většinou neprohlíží déle než minutu, nejdůležitější je tedy fotka. Úsměvem a milým pohledem se nic nezkazí, ale nejúspěšnější jsou fotky, kde se uživatelé věnují nějaké činnosti. Chcete zaujmout fotkou? Čtěte si knížku, hrajte fotbal, vařte svíčkovou nebo se potápějte s delfíny. Analýza tisíců profilů seznamky OKCupid ukazuje, že aktivní fotky nejrychleji zaujmou a odstartují konverzaci. Naopak nejmenší zájem generují fotky s alkoholem nebo osobou druhého pohlaví – i v případě, že se jedná o rodinu nebo kamarády.

Ženské a mužské seznamování

Stejně jako offline, muži často preferují mladší partnerky a vzhled je pro ně důležitý faktor. Na ženy zase dělá dojem status a výška partnera. Tradiční gender vzorce fungují i v komunikaci: jsou to především muži, kteří posílají první zprávu a zvou ženy na rande. V tomto muže nemotivuje pouze tradice, ale i čistá statistika, protože do online seznamování se stále pouští více mužů než žen.

Právě rozdílný počet mužů a žen, který je realitou na většině seznamek, stojí často za nepříjemnými zkušenostmi, které lidé z online seznamovaní mají. Muži musí rozesílat desítky zpráv, aby získali odpověď. Většina z nich tedy příliš nestuduje ženské profily a jen naslepo posílá generickou zprávu ve stylu „Ahoj, jak se máš?“.  Ženy jsou zas přehlceny zprávami, které jsou v lepším případě nezajímavé a v horším případě urážlivé a sprosté. U mužů i žen tato situace vyvolává pocit frustrace a je i častým důvodem, proč se rozhodnou seznamování vzdát. Některé seznamky se snaží problém řešit aktivně. Například české Štěstí.cz nedovoluje posílat zprávy se stejným obsahem rychle za sebou, americká seznamka Bumble zase přesunula odpovědnost za kontakt na ženy a jen ony mohou poslat první zprávu. Z Bumble jsou nakonec nadšení ženští i mužští uživatelé: inovace údajně vede ke kvalitnějším konverzacím.

Podvody, lži a internet

Online seznamky přináší do hledání partnera i nové výzvy a otázky, především s ohledem na bezpečnost. Vysoké procento uživatelů během seznamování přes internet lže. Většinou spíše nevinně: ženy si lehce upravují váhu a věk, muži si přidávají výšku. „Typický uživatel na profilu uvádí tři centimetry výšky navíc, ubírá dvě kila váhy a rok až dva věku,“ představuje výsledky výzkumu online seznamek ekonom Paul Oyer. Obě pohlaví mají tendenci se na profilu chlubit fotkami trochu staršího data a přibarvovat svoje zájmy, protože pravidelný sport zní prostě lépe než chipsy, gauč a televize. Na prvním setkání pak může nastat určité rozčarování, když online profil příliš neodpovídá skutečnému muži nebo ženě, kteří se dostavili na domluvené rande.

Opravdový problém ale nastává, když narazíte na novodobého sňatkového podvodníka. Průběh je vždy podobný: zamiluje se do vás protějšek s fotkami jak z modelingové agentury, dlouho si romanticky píšete, ale osobnímu setkání se vyhýbá. Pak na straně protějšku přijde tragédie – nemoc, havárie, bankrot – a potřebuje finanční pomoc. Spousta zamilovaných nakonec člověku, kterého nikdy neviděla, peníze pošle. A stane se tak obětí pečlivě připraveného trestního činu, který je ve světě rozšířený natolik, že před ním pravidelně veřejnost varuje i FBI.

Mladší teenageři, kteří s romantickými kontakty teprve začínají, nevyužívají internet přímo k hledání partnera, ale spíše ke komunikaci a flirtování se spolužáky a kamarády, ukazuje výzkum Pew Research Centra. Vyjádřit někomu zájem je lehčí přes Facebook než osobně, stejně jako komunikace v nově navázaném vztahu. Skoro polovina teenagerů také oceňuje, že na sociálních sítích mohou veřejně vyjádřit city ke svému partnerovi, například nahráním společné fotky.

Pro teenagery jsou větším problémem než finanční podvody osobní informace, které neznámým lidem skrz internet sdílí. Když nám někdo učaruje, je lehké zapomenout, že digitální konverzace i fotografie jdou rychle uložit a šířit. Osobní údaje, důvěrné informace nebo erotické fotky se pak mohou stát předmětem kyberšikany – nekontrolovaně se šíří po sociálních sítích nebo slouží jako pohrůžka, že brzy takto kolovat budou. Především dívky se také setkávají s nevyžádanými sexuálními narážkami: více než třetina amerických dívek pod 18 let si na sociálních sítích zablokovala nějakého uživatele, protože s ní flirtoval nepříjemným způsobem.

Nic nenasvědčuje časté obavě, že by mladí lidé kvůli internetu v navazování kontaktů zdivočeli.

Cesta ven ze sociální bubliny

Převažují tedy negativa online seznamování nad jeho výhodami? Spíše ne. I když povrchní a neosobní kontakt nebo bezpečnostní rizika jsou reálnými problémy, se kterými se lidé online musí vypořádat, nic nenasvědčuje časté obavě, že by mladí lidé kvůli internetu v navazování kontaktů zdivočeli. Z dlouhodobého výzkumu více než třiceti tisíc Američanů vyplývá, že dnešní generace má k lásce i sexu sice liberální postoje, ale v průměru také méně sexuálních partnerů, než měli jejich rodiče. Online seznamování je pro mladé lidi tak především unikátní příležitost, jak vystoupit ze své sociální bubliny a najít partnera, kterého by „offline“ nebylo možné potkat. A stále rostoucí počet stažení mobilních seznamovacích aplikací ukazuje, že pro spoustu mladých je toto velmi lákavá představa.


Markéta Šetinová vystudovala sociologii na Univerzitě v Oxfordu a v rámci svého výzkumu na Univerzitě Karlově se věnuje fenoménu online seznamování. Pracuje také jako psychoterapeutka a píše blog Moderní láska.

Zobrazít vice

Související články

Napsat komentář

Close