Učitelé: Mimo inkluzi pro školství Zeman příliš neudělal, Drahoš se v problémech orientuje

Spolek Učitelská platforma sdružující učitele od mateřských až po vysoké odborné školy udělal vlastní anketu mezi kandidáty v druhém kole prezidentských voleb. Finalistů se ptali, jaké tři nejzásadnější problémy ve vzdělávání vidí a jak by je ze své pozice řešili. Učitelé byli spokojeni s odpověďmi Drahoše, ale k Zemanovi, který jim své vyjádření neposlal, byli kritičtí.

Tým Miloše Zemana s Učitelskou platformou prakticky odmítl komunikovat. „Otázky ‚co byste v případě zvolení‘ trochu nekorespondují s pětiletým mandátem, který pan prezident vykonává. Chápu, že pro srovnání potřebujete stejné odpovědi od obou, ale kroky pana prezidenta v úřadu a jeho dlouhodobá podpora učitelů jsou snad dostatečnou odpovědí. Jsou to jasné činy, na rozdíl od slibů,“ stojí v odpovědi od týmu dosluhujícího prezidenta. Zástupci spolku v odpovědi prezidenta požádali o zaslání tří problémů ve vzdělávací oblasti, na něž by se Miloš Zeman v případě volebního úspěchu zaměřil. Jeho tým jim ale již neodpověděl.

Michal Kaderka

Na nezájem Miloše Zemana přiblížit učitelům své názory reagoval člen výkonného výboru platformy Michal Kaderka: „Mrzí nás, že se tým současného prezidenta odvolal pouze na činnost ve svém předchozím období, ale nic nekonkretizoval a omezil se na obvyklé fráze, které lze vidět takřka při každém zhodnocení problému.“ Učitelská platforma ani školské odbory nezaznamenaly ze strany prezidenta nic, co by svědčilo o jakémkoliv zájmu o vzdělávání dětí a mladé generace. „Kromě problémů s inkluzí pan prezident Zeman neuvedl nic, co by podněcovalo diskusi o kvalitě výuky ve školách,“ tvrdí Kaderka.

Za názory Učitelské platformy se postavily i učitelské odbory. Jejich předseda František Dobšík uvádí, že s nimi sice kancelář pana prezidenta komunikovala při podpisu nových zákonů, ale o navýšení rozpočtu do školství či o vyšší učitelské mzdy se sám prezident výrazně nezasazoval. „Pan prezident měl možnost upozornit na mnohé problémy, se kterými školy bojují. Není to jen inkluze, jejíž provedení a komunikaci k učitelské veřejnosti oprávněně kritizuje. Ve chvílích, když se bojovalo o vyšší učitelské mzdy, prezident Miloš Zeman mlčel,“ upozorňuje Kaderka. O vyšší mzdy se podle Učitelské platformy Zeman nezasadil, ani když se o nich jednalo.

[irp posts=“4064″ name=“Snažíme se přehradit příkop mezi ministerstvem a učiteli, tvrdí předsedkyně Učitelské platformy“]

Učitelé byli zato mnohem spokojenější s odpovědí Jiřího Drahoše. Ten totiž poukázal na problém podfinancování školství, který si platforma při svém vzniku předsevzala řešit. „České společnosti, a politické reprezentaci obzvlášť, dosud chybělo dostatečné uvědomění, že tím šetříme na úkor své budoucnosti,“ píše Jiří Drahoš ve své odpovědi. Spolek na svých webových stránkách uvádí, že bez navýšení investic do vzdělávání nelze očekávat zkvalitnění výuky ani její modernizaci. „Konečně si naši politici uvědomí, že investice do vzdělávání jsou investicí do naší budoucnosti. Pokud nebudou podpořeni učitelé i celá oblast vzdělávání, tak znevýhodníme dnešní školní děti v konkurenci měnícího světa. Bez podpory politiků nebudeme jako učitelé schopni vzdělávat pro 21. století,“ uzavírá předsedkyně platformy Petra Mazancová.

Související články

One Comment

  1. Kdopak nám to tady mluví jménem učitelů?! Prý „Učitelé byli zato mnohem spokojenější s odpovědí Jiřího Drahoše.“ BTW, stačí se podívat do ústavy, jaké jsou kompetence prezidenta, a je jasno…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button