Co přispívá ke spokojenosti učitelů přírodovědných oborů?
Data ze studií PISA z roku 2015 ukazují hned několik zajímavých faktorů.
![](https://perpetuum.cz/wp-content/uploads/2018/02/pexels-photo-248152-780x470.jpeg)
Spokojenější se svým povoláním jsou učitelé přírodovědných oborů, kteří se pro učitelskou kariéru rozhodli po dokončení druhého stupně základní školy nebo střední školy (odpovídá úrovním 2 a 3 na ISCED škále). Tato skupina reprezentuje přibližně 58 % ze všech učitelů všech zemí. Propojení mezi dlouhotrvajícími ambicemi učitelů a jejich satisfakcí je viditelné napříč všemi zeměmi, obzvláště zřetelné je to poté v určitých regionech Číny, v Brazílii, Dominikánské republice, Peru nebo Spojených arabských emirátech.
Data také ukazují, že školní prostředí podporující spolupráci mezi kolegy výrazně navyšuje spokojenost učitelů. Takové prostředí je častější v Austrálii, v některých regionech Číny, v Kolumbii, Dominikánské republice, Jižní Korey nebo v Portugalsku. Znatelněji hůře hodnotili kolegiální prostředí učitelé v Brazílii, Chile, České republice, Německu, Itálii nebo v USA.