Články

Kam směřuje české školství? To nejzásadnější z debaty konference Perpetuum

K jakým závěrům o vzdělávání se dospěje v debatě, při které se setká rektor univerzity, šéf kabinetu ministra, zástupce neziskové organizace, ředitel gymnázia, předsedkyně středoškolské organizace a ředitel soukromé firmy?

Ačkoliv bychom mohli nabýt pocitu, že vzdělávání se centrálně vytváří z politické výše a na ministerstvu školství; vlivů, které jej tvarují a posouvají, je daleko více. Jsou to ředitelé škol, kteří ovlivňují studijní podmínky na konkrétních školách, členové neziskovek, jež politické dění komentují, a tím i spoluvytvářejí, ale i studenti sami, kteří z pozic spolků mají zájem na tvorbě svého vlastního vzdělávání participovat.

V debatě na konferenci Perpetuum na podzim minulého roku se téma stočilo k tomu, jak zástupci jednotlivých stran zájmu vnímají české školství, jeho špatné stránky i budoucí vývoj.

Je ale vůbec možné vývoj českého školství nějak konkrétněji předpovědět? „První průmyslová revoluce přinášela dost turbulentní změny, ale musíme se také podívat na to, v jakém časovém horizontu se tomu dělo. To je zásadní problém. Co se děje nyní, je mnohem rychlejší. První průmyslová revoluce prostupovala celým devatenáctým stoletím, tehdejší společnost měla daleko více času se na vzniklé proměny přizpůsobit. Pokud se ale tyto změny odehrávají jen v rozmezí pár let, jak je tomu dnes, lidé nemají šanci si na všechny změny zvyknout.

Co by mělo být konkrétní prioritou našeho školství? Prosazování větší míry všeobecné gramotnosti, ale hlavně zaměření na rozvíjení talentu, nadání a zájmů nastupují generace. Jelikož ekonomika, do které nová generace vstupuje, bude vyžadovat, aby si lidé svoje pracovní místa sami vytvářeli, aby si sami skládali své vlastní pracovní portfolio. Končí doba, kdy máme jedno zaměstnání na čtyřicet let.

Pořád žijeme v představě, že si dítě musí vybrat kvalifikaci, která ho bude po celý život směrovat. Dle mého názoru ale musíme podporovat to, v čem jsou studenti dobří a co jim jde, protože na tom následně budou moci stavět svoji budoucnost. Hodnotové a postojové věci se mění desítky let, nejde to změnit lusknutím prstu, ale leccos se pro to dá udělat,“ popsal svoji vizi českého vzdělávání Bohumil Kartous, vedoucí komunikace organizace Eduin.

SOUVISEJÍCÍ  Debata rodičů na konferenci Perpetuum: Jaké vzdělání chceme pro své děti?

Jak vidíte vývoj našeho vzdělávání vy? K jakým změnám je nutné přistoupit, aby současní studenti uspěli v době, ve které budou žít? Podívejte se na krátký sestřih z debaty, které se zúčastnil Mikuláš Bek – rektor Masarykovy univerzity, Miroslav Šurek – šéf kabinetu ministra MŠMT, Bohumil Kartous – vedoucí komunikace Eduin, Jiří Růžička – ředitel Keplerova gymnázia, Lenka Štěpánová – předsedkyně České středoškolské unie a Ondřej Šteffl – ředitel společnosti Scio.

Tagy

Markéta Popelářová

Redaktorkou magazínu Perpetuum od roku 2016. "Věřím, že vzdělávání nemusí mít jen nudnou podobu, s jakou se setkává většina lidí ve školním prostředí. Dnešní doba nám nabízí tolik možností pro rozšiřování si obzorů, že by byla škoda nad světem vzdělávání úplně zanevřít. Studuji na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve společnosti SCIO mám na starosti koordinaci PR projektů."

Související články

Napsat komentář

Close
Close