Na veletrhu Bett se představily ty nejnovější technologie ve vzdělávání. Prohlédněte si je

„Dnešní generaci dětí označujeme jako digitální. Nevnímají už rozdíl mezi fyzickým světem a tím virtuálním. Přirozeně ho propojují, a to i v tom, jak spolupracují a učí se,“ říká viceprezident vzdělávací divize Microsoftu Anthony Salcito. Vzápětí ho doplňuje jeho kolegyně Barbara Hozapfelová: „Z našeho výzkumu Class 2030 vyplývají jasné téma pro budoucnost. Zaměření na žáka a jeho rozšířená volba v učení.“ Nacházíme se v jednom z plných přednáškových sálů na veletrhu Bett, který se v Londýně koná každoročně již několik dekád. Událost přitahuje podnikatele, firmy, učitele a ředitele i odbornou veřejnost a formou stánků a přednášek představuje ty nejnovější trháky ve světě vzdělávacích technologií. Letošní ročník si nenechalo ujít bezmála 35000 návštěvníků a kromě soukromého sektoru na něm vystavovalo několik ministerstev školství z celého světa.

Celá třída si nasadí speciální brýle, které obejmou celé zorné pole žáka, a učitel je rázem může přesunout třeba k pyramidám…

„V roce 2030 už bude velká část jednodušších zaměstnání automatizovaná. Ty nově vznikající budou vyžadovat kognitivní dovednosti vysoké úrovně v oblastech jako spolupráce, řešení problémů nebo kreativita. Neméně důležité jsou i sociální emoční dovednosti. Jsou dokonce dvakrát víc přesné v předpovědi studentova akademického úspěchu než domácí prostředí nebo demografie,“ říká Hozapfelová. A způsobem, jak nejlépe sociální a emoční kompetence rozvinout, je podle studie Microsoftu a McKinsey individualizace učení. Nikoliv však automatizace.

O přizpůsobení a zpřístupnění učení žákům je ostatně většina prezentací, které na Bettu nalezneme. Několik firem například představovala přístroje pro virtuální realitu pro školy. Celá třída si nasadí speciální brýle, které obejmou celé zorné pole žáka, a učitel je rázem může přesunout třeba k pyramidám, na Velkou čínskou zeď anebo pod karoserii automobilu. Takové možnosti nabízí společnost ClassVR, jež sestavu 8 brýlí nabízí kolem dvou tisíc liber.

Pokročilejší využití virtuální, respektive rozšířené reality (augmented reality), nabízí Microsoft Education ve své řadě Windows Mixed Reality. Brýle dokáží do prostoru nasimulovat kupříkladu model otevřeného trupu člověka a umožnit tak žákům nahlédnout do útrob lidského těla (viz video). Všichni žáci navíc vidí totéž, takže mohou na případných zadáních spolupracovat. Virtuální i rozšířená realita dává učitelům možnost brát studenty na poutavá místa a umožnit jim vzdělávání prožít také „na vlastní oči“.

Bett byl také plný robotů. Robotika a programování je novou součásti kurikula v řadě zemí, a tak firmy přicházejí s rozmanitými řešeními, jak je dětem přiblížit. Pro ty nejmenší je Kubo, dánský robůtek, který děti „programují“ pomocí puzzle. Po nich robotů jezdí a plní příkazy, jenž mají puclíky na svém líci. Podobně také funguje Mata Lab, který rovněž nabízí programování robotů bez klávesnice nebo obrazovky. Děti příkazy pro malé robůtky skládají jednotlivě za sebou a tvoří tak řetězec, podle něhož se přístroj pohybuje.

https://www.youtube.com/watch?v=WhJoY_u7W3M

Bezkonkurenčně největší prezentaci měl však na Bettu Microsoft. Nejenže představoval využití balíku Office 365 pro školy, ale hlavně se demonstroval, jak lze používat oblíbenou hru Minecraft pro pestré vzdělávací aktivity. Učitele na místě prakticky školil, jak mohou děti v Minecraftu řešit reálné problémy (například zde studenti navrhli přehradu nebo zde rekonstruovali laboratoř CERNu), navrhovat obvody či učit se programovat pomocí rozšíření Code Builder. A opravdu, oblíbenost Minecraftu je mezi dětmi a mladými stále vysoká a nabízí velký potenciál pro vzdělávání.

Laureáti cen Bett Awars mění způsoby vzdělávání

Organizátoři veletrhu i letos rozdali ceny Bett Awards. Inovátory roku se stalo osm společností, které porůznu pomáhají s vyučováním nebo školským managementem. DPR od společnosti Axel Education propojuje učitele a žáky a sestavuje studentovo hodnocení do přehledné tabulky kompetencí. Komunikaci mezi oběma aktéry zprostředkovává skrze hlasové zprávy, čímž umožňuje učitelům provádět formativní hodnocení rychleji, a rodičům nabízí přehledné reporty. Learning by Questions zase řeší otázku, jak se může učitel zaměřit na všechny studenty, když jich ve třídě jsou často na tři desítky. Pomocí tabletů nebo telefonů tak odpovídají studenti jednotlivě na otázky k látce, získávají ihned zpětnou vazbu a učitel ví, komu se má věnovat. Navíc, na dítě není vyvíjen tlak spolužáků, takže se nebojí experimentovat a svobodně hledat správnou odpověď vlastním tempem.

Když britské ministerstvo školství představilo ztíženou matematiku na základních školách, odpověď od firem na sebe nenechala dlouho čekat. Dalším laureát ceny Bett Awards je proto MathsWatch. Ten poskytuje zpětnou vazbu na matematické úlohy ve stejné podobě, jako by ji žákovi dával učitel. Dokáže v reálném čase sledovat postup studenta například při řešení rovnic a napovídá mu u každého řádu řešení příkladu.

S revolučním přístupem k doučování přišla společnost MyTutor. Ta umožňuje spojení doučovatele a studenta ve videohovoru a se zobrazením prezentací a tabule, na níž je možné psát. Doučování „jeden na jednoho“ si mohou objednat školy pro své žáky, kteří zaostávají v určitých předmětech nebo jsou ve vládním programu na podporu znevýhodněných dětí. Školní učitelé mohou absolvované lekce svých žáků zpětně prohlížet, stejně jako žáci, kteří si mohou látku osvěžit ze záznamu.

V neposlední řadě stojí Pi-Top – rozebíratelný počítač, který studentům přibližuje technické obory. Laptopy Pi-Top mají speciální operační systém, který obsahuje řadu nástrojů pro programování i běžnou školní práci. Vybízí tak jeho uživatele, aby se nebáli zkoušet nové věci, jako například skládat hudbu nebo sestavovat roboty. Jde o hravý přístup k oborům, které jsou někdy považovány za příliš náročné nebo výhradně pro chlapce.

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button