Jako učitelku mě nebaví, když se děti v hodinách nudí

Ušetří čas učitelům a učitelkám, obohatí žáky, okolo kterých se to celé točí, ocení aktivní učitele. Za řetězcem vzájemné spokojenosti stojí nový projekt s názvem Učitelnice, jehož ambice směřují až k samotné změně současného systému příprav učitelů do vyučovacích hodin. Nadešla ale už vhodná doba na to, aby byl projekt schopný se uchytit?

Za projektem Ucitelnice stojí dvojice sourozenců, Miriam a Jakub Hejzlarovi. Miriam do projektu vkládá své zkušenosti z výuky žáků na základní škole. Jakub jako analytický a technický člen týmu přináší strategické řízení projektu, vývoj a správu webu. Projekt vznikl na základě odhalení potřeby učitelů vypomoci si ve chvíli, kdy má jeden práce nad hlavu a druhý naopak nápad a schopnosti jej realizovat. Prvních náznaků sdílení výukových materiálů byla Miriam svědkem již při studiu na pedagogické fakultě. Budoucí pedagogové během studia rovněž tvoří učební pomůcky a přípravy, které ve valné většině skončí v šuplíku. Studentka Miriam tehdy začala se svými spolužáky sdílet vytvořené materiály online.

Nezávisle na zkušenostech se studentskými zlepšováky se podnikaví sourozenci o několik let později pokusili společně vytvořit online prostředí pro prodej takzvaných flashcards využívaných ve výuce angličtiny. Zajistili produkci obrázkových kartiček a vložili je na web k prodeji. Zdravý obchodní duch je ve stejný moment zavedl také na myšlenku podpory prodeje za pomoci dalšího druhu zboží, které měla začínající učitelka k dispozici. Jednalo se o učební materiály ke koupi v elektronické podobě a pozdějšímu vlastnoručnímu zpracování. To byl tehdy právě ten potřebný malý krok pro lidstvo, ale zároveň zásadní krok pro sourozeneckou dvojici, kdy se rozhodli do projektu jít naplno. O materiály ve formátu PDF totiž zákazníci, nebo spíše zákaznice – učitelky, měly velký zájem a Jakub záhy správně identifikoval, že na českém trhu chybí právě tržiště kvalitních výukových materiálů pro učitele.

Přijde ten, koho baví tvořit učební materiály a ne weby

„Od začátku jsme uvažovali o širší platformě. Jsme tu pro všechny učitele, kteří chtějí něco prodávat, ale nechtějí to dělat ve velkém a budovat si vlastní webové stránky. Na internetu působí velké množství učitelek, které sdílejí své materiály, a ty které to dělají dobře, za to přirozeně chtějí zaplatit. Jejich cílem je ale tvorba učebních materiálů, nikoli profesionálního webu. Díky nám si ušetří spoustu trápení s propagací, platbami, posíláním produktů a tak podobně. Naopak ti, co sdílené materiály využívají, ocení, že nemusí procházet sto různých webů, nýbrž jedno hromadné a přehledné místo,“ vysvětluje otec projektu.

Další zásadní vliv na současnou podobu Učitelnice měla přihláška do akcelerátoru Nadace Karla Janečka podporující občansky prospěšné a vzdělávací projekty. Projekt, který se nacházel v plenkách, si sourozenci nechali zhodnotit a okomentovat předními úspěšnými podnikatelskými osobnostmi. „Přišli jsme tam s vědomím, že se můžeme dozvědět, že to nedává smysl a že to máme zabalit. Místo toho jsme se spíš dočkali pozitivně míněných rad, jak nezaspat, kdy, co odstartovat a jak projekt řídit tak, abychom se na tom sami neutavili,“ popisuje svou zkušenost Miriam.

Učitelnice

Úspěch nelze uspěchat

„V současnosti se snažíme tvůrce obsahu motivovat a učit, jak své materiály co nejlépe prodávat. To znamená, aby je vhodně propagovali v rámci platformy. Například aby si vyhráli s popisem produktu nebo aby vybrali atraktivní úvodní obrázek.  Vysvětlujeme jim, že oni jsou ti, kdo mají zájem na úspěšném prodeji a že si budují svou vlastní obchodní značku. My jsme jen služba, kterou proto použijí,“ snaží se podělit o základní myšlenku Jakub. Autorovi, který chce prodávat své materiály, nyní jen stačí se do Učitelnice přihlásit, nahrát materiály a může začít prodávat během deseti minut. Nemusí nijak řešit další komunikaci se zákazníky a na konci měsíce se pak může těšit na odměnu za svou práci.

Na rozvíjejícím se webu tak lze najít aktivity do hodin jako jsou pracovní listy, procvičovací kartičky, didaktické hry nebo tematická výzdoba do třídy. „Dlouhodobě nejprodávanějším produktem jsou karty pro dílny čtení rozvíjející čtenářskou gramotnost,“ odpovídá Miriam na otázku, který materiál je nejúspěšnější, a dodává: „Materiály obsahují také metodiku, díky které se kupující rovnou dozví, jak může s pomůckou ve vyučovací hodině pracovat. Zní to jednoduše, ale takové autorovo know-how ušetří mnoho času při přípravě hodiny.“ Autoři projektu věnovanému sdílení učebních materiálů usilují o to, aby u nich byly nabízeny pouze kvalitní produkty, za které budou uživatelé ochotni zaplatit. I proto na stránkách není ke stažení nic zadarmo. „Autorkám poskytujeme zpětnou vazbu, řešíme s nimi formu i obsah, nedostatky nebo cenu. Důraz klademe také na zákaznickou podporu. Daří se nám postupně budovat komunitu,“ doplňuje Miriam, i když připouští, že k cílové skupině „učitelky“ není zrovna snadné se dostat. Sourozenci k tomu využívají především Facebook. Píšou také blog, o němž hovoří jako o svébytném produktu: „Jestliže na Učitelnici není žádný materiál zadarmo, blog nabízí inspiraci a konkrétní, v praxi vyzkoušené, tipy ze života učitelek.“

První produkt – s ním to vše začalo

Strávit čas s rodinou nebo přípravou do hodin?

Do budoucna se mladí podnikatelé chtějí zaměřit na offline aktivity jako oslovení univerzit, konkrétně studentů pedagogických fakult, co mají čas i energii, chtějí si přivydělat a pro získání zápočtů učební materiály tak jako tak vytvářejí. Nejsou však v tomto ohledu jedinou cílovkou. Zajímavou skupinu tvoří rovněž ředitelé škol. „Právě ředitelé jsou správci finančních prostředků, kteří mohou materiály pro své zaměstnance pořizovat na Učitelnici. V tu chvíli by se role učitelky příjemně zúžila na vybírání vhodných materiálů, aniž by musela zvažovat každou korunu ze svých vlastních peněz,“ popisuje Jakub, který je přesvědčen, že dosažení takové rovnováhy je správné a může napomoci celému systému.

„Rozumím tomu, proč mnoho mých kolegyň ztrácí motivaci dělat svou práci co nejlépe. Je to namáhavá, nedostatečně ohodnocená práce, obor trpí nedostatkem učitelů, obzvláště těch mladých, kteří by přinesli něco nového. Přesto mě jako učitelku nebaví, když se děti v hodinách nudí,“ popisuje energická učitelka a dodává: „Dnešní doba je rychlá. Jako učitel se chceš věnovat určitému aktuálnímu tématu, ale než by se takové učební podklady objevily v některé z učebnic, téma zastará. Ale co když si s tím někdo dal práci, a to téma zpracoval? Ať to nabídne ostatním, kteří si to ještě ten den mohou stáhnout. Díky sdílení kvalitních učebních materiálů bude výuka aktuální a může děti bavit.“

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button