Odhadování místo memorování. Proč nám hádání informací výrazně pomáhá při učení?

Přesto, že je memorování stále populární metodou, je zároveň jednou z nejméně efektivních. Studenti do sebe sice nasoukají mnoho dat, mají ovšem problém si je po delší době opětovně vybavit.

Nová studie se zabývá tím, jak začleňování hádanek a doplňovaček do vyučovacích hodin může znatelně zlepšit naši schopnost si informace znovu vybavit.

Vědci dali 32 dospělým účastníkům experimentu za úkol zapamatovat si a následně zopakovat dvojice slov, a to pomocí dvou následujících metod. Tou první je známé memorování pomocí opakování, druhou byla metoda „pokus a omyl“. Během té bylo účastníkům ukázáno první slovo a jejich úkol spočíval v odhadu následujícího slova. Vědci jim také následně prostřednictvím zpětné vazby sdělili, zda jejich odhad byl „blízký“ nebo „zcela nesprávný“.

Oproti mechanickému memorování metoda „pokus a omyl“ donutí studenty se nad danými fakty opravdu zamyslet.

Po deseti minutách si museli účastníci zadané dvojice znovu vybavit. Zatímco díky memorovacímu způsobu si zapamatovali jen 54 % dvojic, po metodě „pokus a omyl“ se již jednalo o 65 % (v případě, že jejich původní odhad byl „zcela nesprávný“). Pokud se však v předchozím kroku dozvěděli, že jejich odhad byl „blízký“, opětovné vybavení informací již bylo úspěšné z 79 %.

Pokud jsou odhady studenta blízké správné informaci, jeho učení bude úspěšnější, než když jeho odhady budou zcela nesprávné. Je však důležité poukázat na celý proces odhadování a domýšlení informací, jelikož oproti mechanickému memorování tato metoda donutí studenty se nad danými fakty opravdu zamyslet. Pokládání otázek napomáhá při vyplňování pomyslné mezery mezi tím, co žák již ví a co se má naučit.

Co si můžeme ze studie odnést?

Pokud jste učitel, zkuste do výuky začlenit aktivity, které budou obsahovat hádanky a doplňovačky. Studenti se díky tomu naučí nad informacemi více zamýšlet, a z hodin si tak odnesou více vědomostí.

Nezkrácenou verzi původního článku naleznete na webu Edutopia.org.

Autor

  • Markéta Popelářová

    Redaktorkou magazínu Perpetuum od roku 2016. "Věřím, že vzdělávání nemusí mít jen nudnou podobu, s jakou se setkává většina lidí ve školním prostředí. Dnešní doba nám nabízí tolik možností pro rozšiřování si obzorů, že by byla škoda nad světem vzdělávání úplně zanevřít. Studuji na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve společnosti SCIO mám na starosti koordinaci PR projektů."

Zdroj
edutopia.org

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button