Výuka umělé inteligence se stává realitou českých škol
Ve 20 pražských školách by v příštím školním roce mělo proběhnout školení učitelů a projektové dny na téma, jak přiblížit dětem umělou inteligenci. Ještě než se tak stane, snaží se autoři iniciativy AI dětem vybrat od veřejnosti finanční prostředky na vydání tematické učebnice pro malé školáky.
Iniciativa AI dětem (Umělá inteligence dětem) se pokouší přiblížit fenomén umělé inteligence dětem – vytváří metodiku a vzdělávací kurzy pro učitele základních škol, lektory i rodiče a v tuto chvíli intenzivně pracuje na vydání učebnice Strojové učení pro děti. Za knihou potažmo celým konceptem přiblížení tématu dětem stojí Dale Lane, respektovaný vývojář ve společnosti IBM. Učebnice ML for Kids byla přeložena už do 12 jazyků a používají tisíce škol po celém světě.
„Naším velkým přáním je, abychom poskytli co nejvíce lidem podmínky pro to představit téma umělé inteligence dětem – ve školách, na kroužcích, doma,“ vytkli si za cíl autoři Iniciativy.
Co je vlastně strojové učení?
Autor učebnice, o které je řeč v tomto textu, to vysvětluje následovně: Strojové učení (zkráceně ML = Machine Learning) se využívá k řešení úloh, jejichž kroky by bylo zdlouhavé sepisovat nebo by jejich popis byl příliš komplikovaný. Pomoci strojového učení můžeme namísto přesného popisu jednotlivých kroků ukazovat stroji příklady konkrétní úlohy stále dokola, dokud se ji stroj sám nenaučí vykonávat.
Jinak řečeno: strojové učení je proces použití matematických modelů dat, pomocí kterých se počítač učí bez přímých instrukcí. Představte si, že učíte někoho kopnout do míče. Mohli byste jim vysvětlit krok za krokem, jak moc mají zvednout nohu, jakou rychlostí s ní pohnout, co mají mezitím dělat ruce a tak dále. Tak k danému problému přistupují programátoři, kteří stroj instruují krok po kroku. Namísto toho však můžete takovému člověku ukázat řadu příkladů, jak lidé kopou do různých druhů míčů, a nechat je, aby se učili podle nich. Tak k danému problému přistupuje strojové učení, které se učí splnit úlohu podle nasbíraných a předložených ukázek.
Pro sběr a předkládání takových příkladů používáme ve strojovém učení termín trénování. Trénujeme model strojového učení. A přesně to se snaží jednoduchou a zábavnou formou (na konkrétních příkladech) popsat a využít nástroj Machine Learning for Kids. Je bezplatný a slouží dětem od 12 let.
Jeho největší síla je (nejen) v možnosti reálně uplatnit natrénovaný model, k čemuž slouží platforma Scratch. Po natrénování modelu se děti překliknou rovnou do ní, vytvoří třeba hru nebo jednoduché rozhraní pro chatbota a okamžitě testují. Následně se zas mohou vrátit k modelu, jednoduše ho upravit a znovu testovat provedené změny ve Scratchi. Je to intuitivní a je s tím legrace.
Ať už se rozhodnete vytvořit si na https://machinelearningforkids.co.uk účet nebo vyzkoušet nástroj bez registrace, je to zdarma. Celá práce probíhá v prohlížeči a v cloudu, stačí tedy běžný počítač. Učitele může potěšit možnost vytvořit účet pro svou třídu, do níž může přizvat až 30 studentů. A překvapivá je i podpora češtiny vedle jazyků jako angličtina, španělština nebo čínština.
Pomůžou dárci?
Celý nástroj doplňuje učebnice. Velmi prakticky zaměřená záležitost, děti s ní zvládnou pracovat sami. Na 13 zábavných příkladech hravou formou porozumí, co je strojové učení.
Na 264 stranách najdou stručný úvod do umělé inteligence a strojového učení, dále 8 projektů, které pracují s obrazy (rozpoznávání zvířat, kámen – nůžky – papír, captcha…), 5 projektů pracující s textem (chatbot, analýza sentimentu v textu, automatická klasifikace fake news…) a 2 s čísly (piškvorky a pacman)
Všechny jsou vysvětleny krok za krokem. Děti tedy nemusí znát vůbec nic a vším si projdou zcela přirozeně bez technických či jiných záseků. Zábava je zkoušet, jak se natrénovaný model chová a zpětně ho upravovat. Každý projekt zabere zhruba jednu hodinu.
Aby autoři iniciativy sehnali peníze na vydání učebnice, spustili kampaň na Donio! (https://lnkd.in/eT3ukzpX) První bezmála půlku z požadovaných 180 tisíc korun vybrali během dvou týdnů.