Jak využít umělou inteligenci a jak pracovat s ChatGPT ve vzdělávání – konkrétní rady, tipy a postupy
Nečekaný nástup umělé inteligence v mnohém připomíná historické okamžiky, kdy přepisy nahradil knihtisk, výrobu začaly ovládat stroje nebo povozy vytlačovat automobily – část lidí se opět děsí, část novinku vítá jako spásu. Scioškoly už mají možnost využívat ke své práci ChatGPT 3.5 Turbo. I proto počátkem května uspořádaly konferenci o umělé inteligenci, na níž vystoupilo několik jejich propagátorů, sdílely se dosavadní zkušenosti a hledala nová využití. V závěru článku shrnujícího celou akci je i řada další praktických podnětů a odkazů na zdroje, jak v tuto chvíli využívat umělou inteligence v oblasti vzdělávání.
„Celá naše civilizace je textová. A teď je najednou možno produkci textu automatizovat. A my se začneme na texty dívat jinak,” je přesvědčen Petr Koubský, redaktor Deníku N a popularizator umělé inteligence, který 4. května vystoupil na konferenci o AI. Podle něj, i když bychom měli žáky seznamovat s tím, jak umělá inteligence (AI) funguje, budou školy často reagovat pasivní rezistencí. „Musíme přejít na jiný způsob práce s textem. Pravopis nebude tak důležitý, protože AI ho opraví. Co potřebujeme v práci s textem, je porozumění,“ dodává Koubský s tím, že by žáci měli připravovat samostatné projekty na různá témata, na kterých by si práci s AI osvojili.
Michal Šebek, vedoucí katedry robotiky FEL ČVUT a propagátor „future proof“ připomíná, že v rámci vzdělávání lze AI už využívat k personalizovanému učení, zpětné vazbě k procesu učení, automatizaci opakujících se činností nebo online sledování a hodnocení. Budoucnost AI pak podle Šebka přinese umělého učitele i umělého spolužáka, od kterého se lze učit.
Michaela Liegertová, proděkanka PřF UJEP jej doplňuje a říká, že žáci, kteří už vyrostou s AI, s ní budou dokonale asimilováni a v mnohém budou oproti dospělým napřed. Podobně jako je to dnes třeba v oblasti mobilních aplikací. To ale přinese velké nároky na učitele a vzniknou AI asistenti pro učitele a výuku.
Eva Nečasová, zakladatelka iniciativy AI dětem, pak zmínila, že připravují jazykový model adaptovaný na české vzdělávání. AI bude sbírat data, následně je vyhodnocovat, evaluovat žáky a nabízet možnosti jejich dalšího směřování. Model by ale měl pomoci i s generování učebního obsahu.
Jakub Sedláček působící na oboru Studia nových médií Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK se domnívá, že lidé mají představu, že práce s textem rovná se inteligence, což ale není pravda. „Představme si 3D prostor, v němž existují různé koncepty, které se AI naučila. A my můžeme do libovolného místa zapíchnout prst a chtít po ní, ať nám dá nějaký výstup právě z tohoto bodu ve vztahu ke konceptům. Například: Dej mi něco mezi Picassem a Salvadorem Dalím,“ snaží se přiblížit podstatu fungování AI. „Podobně to funguje v hudbě mezi různými hlasy: Ve Spotify si budeme vybírat nejen písničky, ale i kdo to má zazpívat. Změní se i technologické rozhraní. Nebudeme už muset umět Word, prostě mu řekneme, co po něm chceme,“ dodává Sedláček.
Jak využívat AI ve (Scio)školách?
Průvodci ze Scioškol na konferenci sdíleli své dosavadní zkušenosti a dílčí postřehy se zapojením AI do výuky. A to jak ty pozitivní, tak i ty negativní:
- Když má někdo radikální názor, necháme chat zaujmout opačné stanovisko a dítě proti němu musí argumentovat;
- AI pomáhá v rozfázování dlouhodobějšího projektu nebo v rozvedení jednotlivých fází;
- Je možné nechat děti zcela volně využívat AI („Nejvíc jsem se o dětech dozvěděla, když jsem je nechala používat Chatbota samostatně.“);
- Zároveň je ale třeba děti při komunikaci s AI kontrolovat, protože ne vždy dokáží vést dialog. Ve chvíli, kdy uživatel AI není v zadání explicitní (např. dotaz není dotazem. chybí sloveso), může si žák myslet, že dostává odpověď, ale AI „halucinuje“ (když žák napsal „stromy v sadu sčítat nebo násobit“, AI odpověděla nesmysly);
- Dobře lze využít v přípravě na výuku, pro rozpracování konkrétního tématu;
- AI pomáhá při sepsání slovního hodnocení;
- Jedna z AI aplikací chatpdf.com umožňuje nahrát pdf knihy a následně diskutovat nad dílem;
- Je třeba nepodcenit fázi evokace a děti přizvat až ve chvíli, kdy ony samy mají potřebu se ptát;
- Zábavná (a poučná) je simulovaná diskuse dvou odborníků (historických / živoucích postav) na téma XY (příklad viz níže);
- Místo ChatGPT je možné využít ChatBing. Ten už pracuje s vyhledávačem a tedy poskytuje přesnější odpovědi. ChatBing nabízí tři možnosti nastavení: kreativní (fialové), vyvážené (modré), přesné (tyrkysové). Fialový mod využívá poslední verze Chat GPT 4, zbylé dvě staví na předchozí verzi;
- AI je dobrý pomocník pro tvorbu osnovy / aktivity / hodiny podle přesných podmínek (téma, stáří žáků, časového omezení, podle schopností jednotlivých žáků…, příklady viz níže).
Využití ChatGPT pro moderovanou diskuzi mezi Tomášem Baťou a Ferdou Mravencem
Prompt (zadání úkolu pro Chat GPT):
Jak by vypadala diskuse mezi Tomášem Baťou a Ferdou Mravencem, kteří se poprvé v životě potkali? Vždy, jakmile oba promluví, vyčkej buď na můj pokyn „Pokračuj“ a nebo na upřesnění, kam se má diskuse či její forma ubírat dál.
Ukázka výsledku:
- Tomáš Baťa: Dobrý den, Ferdo. Jmenuji se Tomáš Baťa a jsem podnikatel a výrobce obuvi. Co děláte vy?
- Ferda Mravenec: Dobrý den, pane Baťo. Jmenuji se Ferda Mravenec a jsem mravenec. Pracuji pro svou královnu a společenství. Co je to obuv?
- Tomáš Baťa: Obuv je něco, co si lidé oblékají na nohy, aby je chránili před zimou, vlhkostí a zraněním. Obuv také může být módní a vyjadřovat osobnost či postavení člověka. Já vyrábím různé druhy obuvi pro různé příležitosti a potřeby.
- Ferda Mravenec: To je zajímavé. My mravenci nemáme obuv. Naše nohy jsou dostatečně silné a odolné, abychom mohli chodit po různých površích. A také nemáme módu ani osobnost. Jsme všichni stejní a pracujeme pro dobro celku.
- Tomáš Baťa: To je velký rozdíl mezi námi. Já si myslím, že každý člověk je jedinečný a má své sny a cíle. Já jsem se narodil v chudé rodině, ale díky své píli a odvaze jsem se stal úspěšným podnikatelem a zaměstnal tisíce lidí. Mám rád výzvy a inovace. Co vy? Máte nějaké sny nebo cíle?
- Ferda Mravenec: Sny nebo cíle? To jsou slova, která neznám. My mravenci nemáme sny nebo cíle. Máme jen povinnosti a úkoly. Naše královna nám říká, co máme dělat, a my to děláme bez otázek. Naše jediné potěšení je vidět, jak roste naše mraveniště a jak jsme spokojení s naší prací.
- Tomáš Baťa: To je smutné. Já si nemůžu představit život bez snů a cílů. Já si myslím, že každý by měl mít nějakou vášeň nebo zájem, který ho naplňuje a motivuje. Já mám rád obuv a podnikání. Co vy? Nemáte něco, co vás baví nebo co vás zajímá?
- Ferda Mravenec: Zájem nebo vášeň? To jsou další slova, která neznám. My mravenci nemáme zájem nebo vášeň. Máme jen práci a poslušnost. Naše královna nám říká, co nás baví nebo co nás zajímá, a my to přijímáme bez námitek. Naše jediné zábavy jsou sbírat potravu, stavět mraveniště a bojovat s nepřáteli.
- Tomáš Baťa: To je škoda. Já si nemůžu představit život bez zájmu nebo vášně. Já si myslím, že každý by měl mít nějakou svobodu nebo volbu, která ho činí šťastným a spokojeným. Já mám svobodu podnikat a vyrábět obuv podle svého gusta a potřeb zákazníků. Co vy? Nemáte něco, co byste chtěli změnit nebo vylepšit?…
Zadání lze samozřejmě zobecnit a různě variovat:
Základní zadání:
- Napiš rozhovor mezi ___ a __ na téma ___.
Rozšiřující zadání:
- Rozhovor napiš tak, aby byl srozumitelný pro _____.
- Rozhovor napiš _____ (ve verších, v krátkých replikách, ne moc dlouhý, s údernou pointou…).
- Rozhovor napiš tak, že ___ se ptá a __ odpovídá.
- Rozhovor se odehrává v ____ (bazénu, na vrcholku hory, v přeplněné tramvaji…)
- …
Na co a jak se ptát Chat GPT
S pomocí chatbotu GPT si lze jak velmi zjednodušit a zefektivnit pravidelnou přípravu na hodinu, tak oživit hodinu samotnou. Chatbot GPT je velký jazykový model, který je trénován na rozsáhlých datových sadách a umí odpovídat na širokou škálu otázek a úkolů v různých jazycích, včetně češtiny Pokud máte nějaké dotazy nebo potřebujete pomoc s jakýmkoli tématem, můžete je položit chatbotu GPT a on vám odpoví s co největší pravděpodobností.
ChatGPT lze využít pro podporu výuky, rozvoj jazykových dovedností studentů nebo jako zdroj informací pro vlastní vzdělávání pedagogů.
Než začnete se zadáváním dotazů, je třeba vzít v potaz dvě věci týkající se služby ChatGPT:
- Kvalita odpovědí závisí na kvalitě vašich otázek. Pokud nejste s odpovědí spokojeni, položte stejnou otázku různými způsoby.
- Otázky pro ChatGPT můžete napsat v češtině i v angličtině. Ideálním jazykem pro komunikaci zatím zůstává angličtina, v češtině má ChatGPT omezenější slovní zásobu. Každopádně jazykové dovednosti chatbota se velmi rychle zlepšují a rozdíly se rychle stírají.
Více informací naleznete v přehledném Průvodci ChatGPT od Andrew Herft, který do češtiny přeložila Michaela Petrová z komunity Česko.Digital.
Příklady plánování hodiny
- Vygeneruj plán pro zajímavou hodinu o francouzské revoluci pro studenty základní školy.
- Navrhni praktickou lekci o elektřině pro studenty základní školy.
Příklady organizace hodiny
- Vytvoř plán, jak organizovat skupinovou a týmovou práci v hodině.
- Vygeneruj strategie, jak se vypořádat s nekázní studentů v hodině.
- Vypracuj plán chování ve třídě, který odměňuje pozitivní chování.
- Vytvoř ve třídě tabulku úkolů, která pomůže žákům převzít odpovědnost za své povinnosti.
- Vypracuj režim třídy, který zahrnuje ranní schůzky a přestávky.
- Vytvoř plán pro řešení nepřítomnosti žáků a náhradní práce.
- Vypracuj plán pro řešení rušivého chování ve třídě.
Příklady přizpůsobení vzdělávacího obsahu
- Přizpůsob lekci o koloběhu vody pro studenty s různými způsoby učení.
- Vytvoř strategie, jak zakomponovat opatření pro studenty se speciálními potřebami do výuky.
Příklady vytváření osnov/příprava hodin
- Navrhni mezioborový projekt do výuky, který bude zahrnovat historii, literaturu a umění.
- Vytvoř tematický plán na obnovitelné zdroj energie do hodin přírodopisu na základní škole.
- Vytvoř plán na 3 měsíce pro lekce programování na základní škole.
- Vytvoř plán lekce o [koloběhu vody / tělesné výchovy o týmové práci…].
- Vytvoř aktivitu, která studenty naučí poznávat tvary.
- Vypracuj podnět k psaní o oblíbené vzpomínce.
- Vytvoř vědecký experiment, který studenty naučí něco o magnetech.
- Vypracuj pracovní list z matematiky o počítání peněz.
- Vytvoř plán hodiny o [hudební výchovy o rytmu a taktu….].
- Vypracuj čtenářskou aktivitu o [prvcích příběhu].
- Vytvoř projektovou výukovou aktivitu na podporu kritického myšlení a dovednosti řešit problémy.
- Vytvoř mezipředmětovou aktivitu, která integruje více předmětů.
- Vytvoř výukovou aktivitu založenou na hře, která podpoří zapojení a motivaci.
- Vypracuj aktivitu zaměřenou na vzájemné učení, která podpoří spolupráci a komunikační dovednosti.
- Vytvoř projekt výuky ve službách na podporu občanské angažovanosti a společenské odpovědnosti.
- Vytvoř diskuzní otázky, které podpoří kritické myšlení v hodině o druhé světové válce.
- Vytvoř seznam multimediálních zdrojů, které obohatí hodinu o ekosystémech.
- Navrhni interaktivní aktivity, které by pomohly studentům procvičit si cizí jazyk.
Příklady ověřování naučené látky
- Napiš různé možnosti ověření porozumění naučené látce na [téma].
- Navrhni, jak rozvrhnout opakování tématu tak, aby bylo opakování efektivní a došlo k lepšímu zapamatování učiva.
- Napiš 10 otevřených otázek, které ověřují porozumění textu [konkrétní text, lit. dílo, …].
- Vytvoř kartičky na procvičení učiva […].
- Vytvoř sadu kartiček se slovní zásobou o […].
- Napiš mi 10 otevřených otázek, kterými zhodnotím, jak žáci porozuměli […].
- Zadej 10 otázek s výběrem odpovědi o období […].
- Vytvoř sadu cvičných úloh z algebry pro žáky 3. třídy.
- Zkopírujte přepis videa z YouTube (nebo jiného videa) a vložte jej do aplikace ChatGPT. – Vytvoř 5 otázek s výběrem odpovědi na základě tohoto přepisu.
Příklady využívání dalších technologií a zdrojů
- Doporuč digitální nástroje, které by podporovaly komunikaci a spolupráci u studentů.
- Napiš, jak by bylo možné zakomponovat do výuky virtuální realitu.
- Zhodnoť efektivitu aplikace […] pro výuku matematiky.
- Napiš seznam vhodných knih na téma […] pro studenty základních škol.
- Navrhni webové stránky, kde se studenti mohou naučit více o geografii.
- Doporuč dokumenty a filmy, které by doplnily hodinu o občanských právech.
Příklady komunikaci s rodiči
- Napiš rodičům newsletter o nadcházejících aktivitách a událostech ve třídě.
- Připrav rodičům zprávu o pokroku jejich dítěte v určitém předmětu.
- Vytvoř dotazník pro rodiče, aby poskytli zpětnou vazbu o zkušenostech svého dítěte ve třídě.
- Napiš dopis rodiči, jehož dítě často chybí, o důležitosti pravidelné docházky.
- Napiš seznam doporučených knih, které mohou rodiče svému dítěti číst.
- Vypracuj odpověď rodiči, který je znepokojen nedávným poklesem známek svého dítěte.
- Sestav zprávu rodiči, který žádá o schůzku k projednání rušivého chování svého dítěte.
- Poskytni odpověď rodiči, který zpochybňuje zásady týkající se domácích úkolů.
Příklady hodnocení a zpětné vazby
- Vytvoř tabulku pro hodnocení písemných prací studentů.
- Vytvoř aktivitu vzájemného hodnocení, která pomůže studentům poskytnout si navzájem zpětnou vazbu.
- Vypracuj kontrolní seznam pro hodnocení prezentací studentů.
- Vypracuj formativní hodnocení k posouzení znalostí žáků.
- Vypracuj sebehodnocení, které pomůže studentům zamyslet se nad jejich učením.
- Vytvoř formulář zpětné vazby pro žáky, aby mohli poskytnout zpětnou vazbu k práci učitele a zkušenostem ve třídě.
Příklady podněty k profesnímu rozvoji
- Vytvoř plán profesního rozvoje pro pedagogy na školní rok.
- Vypracuj program vzdělávání pro zlepšení digitální gramotnosti.
- Vytvoř mentoringový program na podporu nových učitelů.
- Vypracuj seminář o strategiích řízení třídy.
- Vytvoř sérii webinářů k prozkoumání nových výukových metod a strategií.
Příklady vztahů mezi učitelem a žákem
- Vypracuj uvítací aktivitu, kterou přivítáme studenty na začátku školního roku.
- Vytvoř aktivitu zaměřenou na stanovení cílů, která pomůže studentům stanovit si studijní a osobní cíle.
- Vypracuj program třídních diskusí na podporu otevřené komunikace a kritického myšlení.
- Vytvoř mentoringový program, který bude studentům poskytovat individuální podporu a vedení.
- Vypracuj program pozitivního posilování, který bude oceňovat a odměňovat úspěchy studentů.
- Vytvoř program veřejně prospěšných prací na podporu sociální odpovědnosti a empatie.
- Napiš dopis mé kolegyni a vyjádři jí uznání za odvedenou náročnou práci.
zdroje:
- www.teachingchannel.com/k12-hub/blog/50-chat-gpt-prompts-for-teachers/
- gpt-prompts.net/chat-gpt-prompts-for-education/
Příklady využití AI na prvním stupni
Jazyky:
- Definuj [slovo].
- Napiš větu s použitím [slovo].
- Uveď synonyma pro [slovo].
- Napiš příběh s použitím [slovo].
- Oprav pravopis [slovo].
- Napiš báseň na [téma].
- Co znamená [slovo]?
- Vyjmenuj pět [přídavných jmen].
- Uveď antonyma pro [slovo].
- Popiš [osobu, místo nebo věc].
- Napiš dopis na [téma].
- Napište dopis [osobě nebo zvířeti] na [téma].
- Uveďte synonyma a antonyma [slovo].
- Oprav [větu].
Matematika
- Vyřeš [matematický problém].
- Co je to [matematický pojem]?
- Seřaď tyto předměty podle [atribut].
- Převeď [měrnou jednotku] na [měrnou jednotku].
- Kolik je [číslo] zaokrouhlené na nejbližší [číslo]?
- Zjednodušte [výraz].
Přírodní vědy
- Co je [vědecký koncept]?
- Jaký je rozdíl mezi [vědecké pojmy]?
- Popiš [životní cyklus] [organismu].
- Jaké jsou [fáze nebo kroky] [procesu]?
- Jak probíhá [proces nebo událost]?
- Vyjmenuj pět [druhů rostlin nebo živočichů]
- Jakou funkci má [část rostliny/živočicha]?
- Jaká je [funkce nebo úloha] [orgánu nebo systému] v [organismu]?
- Jaké jsou [charakteristiky nebo vlastnosti] [hmoty nebo energie]?
- Jaký je [výsledek nebo účinek] [činnosti nebo události] na [systém nebo prostředí]?
- Čím se [zvíře] živí?
- Napiš mi, co [rostlina] potřebuje ke svému růstu?
- Srovnej a porovnej [dva objekty].
- Jaké jsou [počet] příklady [druh energie]?
- Jak se [živé organismy] přizpůsobují svému prostředí?
- Jaký je rozdíl mezi pevnou látkou, kapalinou a plynem?
- Co je to koloběh vody?
- Jaký je rozdíl mezi dnem a nocí?
Kritické myšlení
- Proč je důležité říkat pravdu?
- Proč je důležité být zodpovědný?
Kreativní podněty
- Vytvoř báseň na [téma].
- Vytvoř píseň na [téma].
- Vytvoř divadelní hru o [problému a jeho řešení].
Obecně ke studiu
- Co bych mohl/a dělat, když narazím na nějakou překážku při učení [daného předmětu]?
zdroje:
- https://www.learnprompt.org/chat-gpt-prompts-for-first-grade/
- gpt-prompts.net/chat-gpt-prompts-for-first-grade/
Příklady využití AI na druhém stupni
Matematika
- Vysvětli Pythagorovu větu a uveď příklad, jak ji lze použít k určení délky strany trojúhelníku.
- Nauč mě Pythagorovu větu, vytvoř také kvíz na konci, ale nedávej mi odpovědi. Jestli mám odpověď správně nebo špatně mi napiš, až když odpovím.
- Jaká je hodnota [proměnné] v [rovnici]?
Přírodní vědy
- Vysvětli proces fotosyntézy u rostlin.
- Jaký je rozdíl mezi homonymy, homofony a homografy?
Historie
- Uveď hlavní události, které vedly k americké revoluci.
- Uveď stručný životopis Mahátmy Gándhího a jeho přínos pro indické hnutí za nezávislost.
- Srovnej politické systémy starověkého Říma a starověkého Řecka.
- Kdo je [slavná osobnost]?
- Co je [historická událost]?
- Proč je [historická událost/osobnost] důležitá?
- Kdo byli [důležité skupiny nebo vůdci], kteří se podíleli na [historické události]?
- Napiš shrnutí hlavních událostí, které vedly k první světové válce.
- Jaký je [význam nebo dopad] [historické události nebo vývoje]?
- Jaký je vztah mezi [zeměmi nebo skupinami] v [historické události nebo období]?
Literatura
- Analyzuj téma lásky ve hře Romeo a Julie Williama Shakespeara.
- Analyzuj vývoj postavy Jane Eyrové v románu Charlotte Brontëové „Jane Eyrová“.
- Uveď osnovu eseje románu F. Scotta Fitzgeralda „Velký Gatsby“.
Umění
- Charakterizuj barokní umění a uveď příklady významných umělců tohoto období.
- Analyzuj použití barev a kompozice na obraze Vincenta van Gogha „Hvězdná noc“.
- Vytvoř výtvarný projekt o autoportrétech.
Společenské vědy
- Vysvětli pojem kulturního relativismu a jeho význam v antropologii.
- Uveď důsledky změny klimatu na globální potravinovou bezpečnost.
- Vysvětli pojem demokracie a její význam v moderní společnosti.
- Popiš dopad globalizace na kulturní identitu.
- Analyzuj příčiny a důsledky příjmové nerovnosti v [země] .
- Pomoz mi vytvořit mentální modely, abych lépe pochopil a zapamatoval si klíčové pojmy v [daném tématu].
- Shrň hlavní body [eseje, lit. díla…]
- Jaká je [kultura nebo tradice] [národa nebo země]?
- Jaký je rozdíl mezi demokracií a diktaturou?
- Srovnej Ústavu Spojených států amerických a Ústavu České republiky.
- Co je to [pojem] a jak funguje?
- Mohl bys mi prosím vysvětlit význam [pojem]?
- Jaký je rozdíl mezi [pojmy] a jak mohu rozpoznat, který kdy použít?
- Vysvětli pojem existencialismus a napiš mi jeho hlavní zastánce.
Zeměpis
- Popiš hlavní rysy říčního ekosystému.
- Vysvětli vznik sopek a jejich vliv na životní prostředí.
- Diskutuj o faktorech, které ovlivňují klima v různých oblastech.
Zdraví a výživa
- Vysvětli význam vyvážené stravy pro udržení dobrého zdraví.
- Popiš účinky stresu na lidský organismus.
Hudba
- Vysvětli rozdíl mezi durovou a mollovou stupnicí v hudbě.
- Popiš charakteristické znaky klasické hudby.
Technologie a výpočetní technika
- Vysvětli základní součásti počítačového systému.
- Popiš historii a vývoj internetu.
- Diskutuj o etických aspektech umělé inteligence.
Obecně ke studiu
- Jak bych mohl zlepšit své schopnosti [např. logického myšlení, kreativity]?
zdroj: Best Chat GPT Prompts for Education (UPDATED 2023) – Chat GPT Prompts
Další odkazy:
- Návod od Open AI, jak psát dotazy: Best practices for prompt engineering with OpenAI API
- Průvodce ChatGPT pro učitele – český překlad manuálu od Michaely Petrové: A Teacher’s Prompt Guide to ChatGPT aligned with ‚What Works Best‘ (wordpress.com)
- Dotazy pro studenty: 80 Most Useful CHAT GPT Prompts For Students To Make Most Out Of It (greataiprompts.com)
- Tipy, jak používat chat GPT na výuku jazyků: The Ultimate Guide for Using ChatGPT for English Learning (hadarshemesh.com)