„Základem je disciplína“, obrací kartu zakladatel ScioŠkol Ondřej Šteffl
„Změna je trvalý stav.“ Kritérium, jímž se již od svého založení řídí ScioŠkoly, zakládané společností Scio a Ondřejem Štefflem. V rámci tohoto hesla vyhlásil Šteffl jednu z mnoha evolucí přístupu ke vzdělávání – v rozhovoru pro Perpetuum se ale nyní přiznal, že některé z dosavadních zásad, na nichž vzdělávání ve svých ScioŠkolách stavěl, bude se svými kolegy muset přehodnotit.
„Zjistili jsme, že je potřeba učit jinak,“ přiznává Ondřej Šteffl hořkou zkušenost z nyní již více šestiletého působení ScioŠkol. Dodává, že některé z dosavadních pedagogických přístupů bude potřeba změnit. „Ověřuje se, že ještě horší, než voják bez disciplíny je žák bez disciplíny,“ říká Šteffl. Vyhlašuje tak například upozadění kompetencí, výchovy k odolnosti či zvídavosti ve prospěch tvrdých znalostí, jako jsou například orgány kruhoústých, či pěstování lásky k národu. ScioŠkoláci se tak budou třeba učit seznamy děl Ruchovců, Lumírovců a Májovců.
Průvodci i rodiče změnu opatrně vítají
Někteří „průvodci“, jak se doposud říkalo pedagogickým pracovníkům v základních a středních školách zřizovaných společností Scio, pod podmínkou anonymity sdělili, že nový přístup vítají, ale Šteffl zašel možná až příliš daleko. „Alespoň základní kázeň musí být, to si myslím, že byla doposud slabina našeho přístupu – děti si dělaly tak trochu, co chtěly“, říká průvodce ze základní ScioŠkoly v Praze, který si nepřál být jmenován. „Ale uniformy ve všech školách, a to i pro učitele? To mi přeci jen přijde trochu příliš,“ svěřuje se průvodce s více než čtyřletou praxí.
Dodává nicméně, že na podobné veletoče je z pera ředitele Scio zvyklý, a že doufá, že po „výkyvu na druhou stranu“ se situace ustálí někde uprostřed. „To znamená, že po tak dvou letech se třeba zruší korzování na chodbě, ale oprávnění učitele, potrestat žáka v případě kázeňského prohřešku klečením v koutě, zůstane,“ říká pedagog.
Kdo změnu jednoznačně vítá, jsou rodiče. „Do ScioŠkoly jsme dali děti, aby se něco naučily, a ještě, aby se to nučily rády a radostně,“ svěřuje se tatínek ScioŠkoláka ze základní školy v Brně. „Vůbec mi nevadí, že je k radostnému učení se novým věcem budou konečně průvodci trochu nutit. Myslím, že to je zapotřebí,“ dodává.
Celý rozhovor s Ondřejem Štefflem si můžete poslechnout zde:
A pokud chcete své žáky, naučit pracovat s AI alespoň z půlky tak dobře, navštivte ucimsai.cz