Milá soužko učitelko Semelová,
doputoval ke mně váš rozhovor z Haló novin a spolu s ním i závan starých časů, kdy i já jsem každý den zasedal do lavice a všechny kantory bez přemýšlení oslovoval „soužko učitelko“. Vaše zlá a jedovatá slova jako „zásadně odmítám domácí výuku; odmítám „skvostný“ nápad kombinované výuky v podobě Expediční ScioŠkoly; rádoby odborník Ondřej Šteffl; dezinformace; jsou to úlety, které je třeba odmítnout“ atd. atp. mě naplno vrátila 40 let zpět. Ponechme stranou, zda má vůbec smysl diskutovat s lidmi, kteří obhajují masového vraha Gottwalda a relativizují zločiny komunismu, jako vy, soužko učitelko Semelová. Raději pojďme k věci.
Nevím, kde jste vzala že Ondřej Šteffl (zakladatel Scio) je rádoby odborník šířící dezinformace, potažmo někdo, kdo se „snaží zneužít distančního vzdělávání k útokům na povinnou školní docházku“. Jestli je tady někdo rádoby odborník šířící dezinformace, pak to určitě není autorita v oblasti školství Šteffl. Nikdo soudný nezpochybňuje povinnou školní docházku, jen ta „docházka“ 240 let po smrti Marie Terezie může mít i jinou podobu, než je každodenní návštěva školy. A co je důležité, zároveň nikdo nevolá po plošném zavádění distanční výuky. Je to jen další z možností, která rozšiřuje formy vzdělávání, ale zároveň je to jedna z cest, jejíž smysluplnost a důležitost ukázala jarní pandemie a kterou bezpochyby připomenou i následující měsíce.
Soužko učitelko, mám doma dvě děti, z nichž jedno se během jarních měsíců (distančně) připravovalo na přijímačky na gymnázium, druhé (rovněž distančně) na maturitu a přijímačky na VŠ. I přes všeobecně známé komplikace obě děti kvitovaly, že se mohly daleko více zaměřit na oblasti, kde cítily své slabiny, a naopak se nemusely zdržovat s něčím, co už si osvojily. Že přelomové okamžiky ve školním vzdělávání zvládly víc než s přehledem, snad ani nemusím dodávat. A kdybyste to chtěla mít takříkajíc z první ruky, rád vám na toto téma pošlu synův komentář, který se svého času objevil v médiích. A nebyl to komentář studenta Scio školy. Ale chápu, že distanční výuka nezapadá do komunistické doktríny mít všechno pod kontrolou a v jedné lajně, a proto vy i celá KSČM, kterou v oblasti školství zastupujete, „zásadně odmítáte domácí výuku v jakékoliv podobě“.
Také vám evidentně leží v žaludku naše Expediční ScioŠkola, kterou nazýváte úletem. Soužko učitelko, Scio a jeho lidé včele se zakladatelem Ondřejem Štefflem, kterého si opakovaně berete do úst, opravdu není banda pankáčů zkoušející vzdělávací experimenty. Celý projekt vznikal několik měsíců a na základě zkušeností s jarní distanční výukou. Stejně tak lidem ze Scia a Scioškol nesekundují nezodpovědní rodiče, ba právě naopak. Přál bych komukoliv, včetně vás, aby si mohl promluvit s rodiči, kteří své děti přivedli 1. září nikoliv do školy, ale na nádraží na první společnou expedici. Troufám si tvrdit, že tihle lidé o vzdělávání svých potomků přemýšlejí více než většina ostatních rodičů a opravdu moc dobře vědí, proč chtějí svým dětem dopřát něco jiného, než nabízí školní „mainstream“.
Na závěr snad jen tolik: Bez ohledu na konkrétní podobu vzdálené výuky, jak moc je potřeba mít propracované postupy k její realizaci, ukazují už první dny nového školního roku, kdy část škol zůstává opět zavřená.
Čest vaší práci, soužko učitelko!
Bohuslav Bohuněk, Scio