Lineární růst MOOC
Ve středu byla zveřejněna zprávavýzkumných týmů z Harvardské univerzity a MIT zaměřená na analýzu více než 60 masově otevřených online kurzů (MOOC) nabízených na platformách Harvardx a MITx za uplynulé dva roky. Jeden z autorů, profesor Justin Reich z výzkumného týmu Harvardx, komentuje hlavní tři zjištění zprávy na svém blogu: 1. Nejasné důsledky lineárního růstu – a) lineární růst účastníků kurzů znamená, že platformy mohou růst pouze rozšiřováním okruhu partnerských institucí, b) řada poskytovatelů MOOC se snaží využít vlastních MOOC k obohacení prezenčního denního studia. 2. Od samostatných kurzů k sériím – některé z těchto sérií jsou dány nastavením kurzu, ale ukazují se takové, které si studenti sami zvolí. Otevírají se tím nové možnosti hodnocení kurzů – zapíše-li se student do jednoho kurzu a úspěšně jej ukončí, znamená to úspěch i v dalším, může jeden kurz vést studenta k zápisu do dalšího apod. 3. Potvrzují se závěry řady předešlých dílčích studií, které zkoumaly postoje studentů MOOC. V závěru Reich uvádí, že ačkoliv MOOC zatím nesplnily očekávání, že bude díky nim umožněn přístup k vysokoškolskému vzdělávání i lidem, kteří se k němu z různých důvodů nedostanou, jejich pozitivní přínos spočívá v tom, že rozvíjejí nové přístupy, postupy a metody ve vzdělávání. (1416)