Američtí odborníci volají po pozdějším začátku školy
Americká Centra prevence a sledování nemocí (Centers of Disease Control and Prevention, CDC) nabádají na stránkách deníku The Atlantic k posunu začátku vyučování na středních školách a druhém stupni základních škol tak, aby žáci měli dostatek spánku a lépe tak prospívali zdravotně i akademicky. Navazuje tak na rok staré doporučení Americké pediatrické akademie, která také varuje před následky nedostatku spánku u mladých – zvýšená obezita, deprese, automobilové nehody a celkově nižší kvalita života. Pro náctileté se doporučuje zhruba 8,5 až 9,5 hodin spánku, který podle názoru odborníků časný začátek škol neumožňuje. Podle CDC začíná ve více než čtyřiceti amerických státech nejméně 75 % škol před půl devátou. I když pozdější začátek škol nenahradí další intervence za zdravější životní styl mladé generace (jako např. vedení dětí rodiči k dostatečnému odpočinku), školní rozvrh je pořád určující pro denní režim žáků. Prospěšnost pozdějšího začátku školy přitom dlouhodobě dokládají různé studie. Centrum minesotské univerzity pro aplikovaný výzkum a zlepšení vzdělávání analyzovalo data u 90 000 studentů středních škol, u kterých vedl posun začátku první hodiny k zlepšení pozornosti, výsledků testů a známek v matematice, angličtině, přírodních vědách i sociálních vědách, a naopak k snížení únavy, zneužívání návykových látek, příznaků deprese a některé školy zaznamenaly i výrazné omezení autonehod svých žáků. Odborné studie také ukazují, že biologické hodiny adolescentů fungují jinak než u dospělých jedinců. Pro náctileté je obtížné usnout dříve, a zatímco chodí spát čím dál později, škola na druhém stupni a na střední začíná spíše dříve. Mary Carskadon z Brown University, která sledovala spací návyky patnáctiletých dětí při posunu začátku školy o jednu hodinu dříve a zjistila, že chodí i po změně spát ve stejnou dobu a jsou pak na hranici patologické únavy, uvádí argumenty, které slýchá proti změně času prvního zvonění – rodiče se obávají, že děti nebudou stíhat mimoškolní aktivity nebo hlídání mladších sourozenců, školní rady jsou závislé na rozvrhu autodopravců. Spoluzakladatelka neziskového hnutí Škola má začít později (Start School Later) Terra Ziporyn Snider uvádí, že hlavní překážkou změny je nedostatek představivosti. Lidé podle ní musí změnit způsob myšlení, kdy nedostatek spánku mladých studentů nebere jako otázku veřejného zdraví a ani prezentace vědeckých výzkumů nestačí ke zvážení posunu začátku škol. (1498)