Lotyšská školka učí děti odpovědnosti ve výběru a konzumaci jídla
Server Europe.eu zveřejnil rozhovor s ředitelkou lotyšské ekoškolky Ligija Frišfelde a její učitelkou Ieva Mangule o zkušenostech s projektem „Jíme odpovědně“ implementovaného v rámci Evropského roku rozvoje, který pomáhá učitelům vnést do výuky témata odpovědné konzumace potravin a snížení dopadů potravinářského průmyslu na životní prostředí. Jejich školka Valmieras Zaļā skola je soukromá, založená před třemi roky rodiči. Od začátku se snažila předkládat dětem co nejzdravější jídlo, občas ale měli problém s cateringovou společností, protože její produkty nebyly vždy sezónní, místní, pestré a moderní. Projekt pomohl zvýšit kvalitu jídla a navíc doplňuje probíranou látku a povědomí dětí o ekologických a zdraví prospěšných událostech. Ředitelka Ligija byla překvapená, že se všichni (rodiče, děti i učitelé) projektu účastní s nadšením, učitelka Ieva jako největší překvapení uvádí, že jídlo, které ráno moc nechutná, během dne všechno zmizí. Projekt jim oběma zasáhl také do soukromého života, nyní se s rodinami snaží jíst ještě zdravěji než dřív a mají hlubší znalost o ekologické stopě některých produktů, takže se snaží vybírat odpovědněji také kosmetiku, čisticí prostředky apod. Jako nejlepší metody předávání informací dětem o jídle a jeho vztahu k životnímu prostředí je nechat děti podílet se na všech aktivitách – výběr jídla, jeho nakupování, společné vaření apod. Děti po zapojení do projektu postupně mění své chování, nabádají rodiče ke čtení složení výrobků, více si rozmýšlejí, kolik jídla chtějí na talíř a omezují tak plýtvání jídlem. Projekt ovlivňuje také rodiče, kteří nakupují odpovědněji, a hlavně zaměstnance dodavatele jídla, kteří zjistili, že vegetariánské jídlo jde vařit zajímavě a chutně a sůl není jediné koření. Recepty, které neměly některé děti rády, byly upravené tak, aby lépe chutnaly. A jídelníček se nadále vyvíjí k čím dál větší rozmanitosti, přestože je stále limitován právními předpisy. Školky musí denně připravit maso, i když by ho raději vařily třeba dvakrát týdně, ale zato by nakupovaly maso kvalitnější. Učitelka Ieva závěrem uvádí, že projekt má potenciál rozšířit myšlenku odpovědného jídla mezi celou komunitu, když se budou děti a rodiče chovat novým způsobem i mimo školku a domácnosti, nebo pokud cateringová společnost své nové know-how nabídne dalším zákazníkům (1496)