Ve Washingtonu otevřeli internátní školu pro traumatizované děti
Americký zpravodajský server Hechinger Report popisuje internátní školu Monument Academy v severovýchodním Washingtonu určenou dětem, které prožily trauma nebo násilí. Škola zahájila provoz v září se čtyřiceti žáky páté třídy, z nichž většina buď již je v náhradní péči, nebo jim tato péče hrozí. Někteří z nich zažili domácí násilí, zneužití, ztrátu někoho blízkého a většina již několikrát změnila školu, takže zaostávají za vrstevníky studijně i emocionálně. U dvanáctiletých dětí je tak možné slyšet čtení na úrovni předškoláků či vidět zlozvyky, které jsou většinou vidět u daleko mladších dětí, např. cucání palce. Začátky školy tak byly poněkud divoké. Některé děti byly v krizi a svým chováním ohrožovaly nejen sebe, ale i ostatní. V kampusu probíhaly boje, byla volána policie, záchranáři odváželi děti do psychiatrické léčebny. Zakladatelé školy se však nevzdali a udělali vše proto, aby i traumatizované děti mohly být řádně vzdělávány. Zaměstnali proto stejný počet terapeutů jako učitelů a do denního režimu zařadili i takové aktivity jako jógu nebo hodiny meditace. Model městských internátních škol pro znevýhodněné děti není ve Spojených státech novinkou. Server zmiňuje např. podobnou školu SEED, jejíž první kampus byl otevřen pro děti ze znevýhodněného prostředí, které byly přijímány na základě losu. Škola byla kritizovaná pro vysoké náklady, protože na jedno dítě připadal trojnásobek prostředků oproti standardním programům. Podle studie dopadů školy na životy dětí v porovnání s těmi, které se hlásily, ale vylosovány nebyly, však ukázala, že děti mají po absolvování školy významně lepší matematické a čtenářské dovednosti a hlavně očekávané vyšší příjmy a nižší pravděpodobnost páchání kriminality. Škola proto otevřela další dva kampusy v oblastech s vysokou mírou deprivace v Baltimoru a v Miamy. Odborníci jsou k novému modelu poněkud skeptičtí. Obávají se návratu ke starým časům, kdy byly problematické děti izolovány do speciálních domovů a vzdělávány mimo hlavní školní proud. Nechtějí také vyslat běžným školám zprávu, že není třeba, aby byly připraveny poskytnout traumatizovaným dětem adekvátní péči. Zakladatelka Monument Academy Emily Boomfield však vidí ve svém modelu především přínosy. Zdůrazňuje, že do její školy nejsou děti umisťovány sociálními pracovníky, jako je tomu u terapeutických center při běžných školách s výchovnými problémy. Během pár měsíců fungování školy už vidí pokroky v chování dětí a věří, že model internátní školy s terapií jim bude z dlouhodobého hlediska velkým přínosem. (1482)