Britští učitelé pociťují dopady úbytku kolegů
Britský deník The Guardian nabízí pohledy učitelů na dopady krize v náboru nových vzdělávacích pracovníků. Národní auditorská agentura přiznala, že za poslední tři roky vzrostl počet učitelů opouštějících svou profesi o 11 % a navzdory rozpočtu ve výši přes 700 milionů liber ročně se ministerstvu dlouhodobě nedaří plnit cíle v této oblasti. Zpráva agentury odhalila, že důsledkem je například rozšířené vyučování na druhém stupni (zejména fyziky) bez požadované kvalifikace. Jaké negativní dopady vidí sami učitelé? Jejich anonymní odpovědi ukazují, že vnímají snižující se kvalitu učení, když kvalifikovaní učitelé musí zaskakovat nebo převzít předměty mimo svou kompetenci a bez náležité podpory. Mají pak pochopitelně obavy a cítí se nejistí. Nekvalifikovaná síla je někdy najímaná cíleně, protože školu stojí až o čtvrtinu méně. Jiným paradoxem v odměnách je, že zástupci oddělení mohou mít více peněz než jejich vedoucí, a tím jsou demotivovaní k postupu – po povýšení by přišli o část platu. Vedoucí oddělení nebo jejich asistenti navíc musí často pokračovat ve své předešlé práci, často učí i 90 % předchozího rozvrhu a jsou tak pod nepřiměřeným tlakem. Učitelům se pak neodstává adekvátní podpory. Na zpětnou vazbu z pozorování výuky od vedoucích oddělení mohou čekat i půl roku, což ji činí neužitečnou. V důsledku úbytku pracovních sil se také zvyšuje počet žáků ve třídě, včetně speciálních tříd s dětmi se zvýšenými potřebami, kde se během posledních pár let i zdvojnásobil, a to dělá problémy zejména studentům zvyklým na osobnější přístup. (1511)