Kreativní učení nemá být potlačeno „tyranií známkování“

Bývalý ministr školství a současný poradce pro vzdělávání organizace TES Global Jim Knight sdílí na serveru TES své dojmy z návštěv dvou škol, kde „tyranie známkování“ ustoupila kreativnímu učení. V kalifornské střední škole Palo Alto, kde převládá projektová výuka, navštívil opěvované hodiny žurnalistiky učitelky Ether Wojcicky, které studenti říkají prostě „Woj“. Kurz si tu vybírá zhruba 20 % dětí, které nyní mají navíc k dispozici nově zařízené prostory. Studenti zde píší noviny, sportovní magazín nebo tvoří vlastní publikaci. Knight si všímá především nastavení školy – žádné uniformy, nikde v dohledu žádná učebnice, jen malá strukturovanost nebo řád, a naopak všude šťastní učitelé. Průvodce Knighta Jordan sám tráví ve škole víc času, než kolik má předepsáno, a účastní se nejrůznějších aktivit, včetně vedení sportovního týmu. Během prohlídky všichni studenti v žurnalistickém kurzu pracovali, učili se vyhledávat informace, vybírat ty relevantní a dobře je prezentovat psaním nebo jinými prostředky. Komunikují a pracují v týmech. I když se z těchto studentů stane novináři pravděpodobně jen zlomek, všichni se učí dovednosti, které uplatní na univerzitě nebo na digitálním pracovišti. Druhá navštívená škola, britská základní škola Southhill v Sheffieldu se se svými žáky učí o cílech OSN pro udržitelný rozvoj, na čemž se jeden den podílela celá škola. Žáci tvořili autoportréty, aby si uvědomili svou rozdílnost a její důležitost. První třída vyráběla auta ze starých lahví na vodu a brček, aby se učila o odpadu a recyklaci. Druhá a čtvrtá třída použila fair trade banány a čokoládu, aby se bavila o hladu, jídle a obchodu s ním. Žáci třetí třídy zazpívali píseň o konzervaci čisté vody a páťáci ukázali svou matematickou práci o náboženství. Společně pak všichni vytvořili velkou koláž cílů vystavenou ve vstupní hale. Všechny třídy si práci na projektu užily a zapamatovaly si nejen cíle, ale i celý proces učení. Ve stejný den, kdy byl Knight v Sheffieldu, se také zúčastnil konference o vzdělání a vyslechl povzdech nad tím, že čím dál víc učitelů je tyranizováno známkovacími archy a ztrácí čas pozorovat skutečné pokroky a učení žáků. Poznatky z obou návštěv daly Knightovi naději, že hodnocení učitelů a známkování zatím zcela nepřebyly jejich kreativitu. Pro politiky je pak výzvou, aby nalezli správnou rovnováhu v rozvoji odpovědnosti za dosažené vzdělání. (1510)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button