Inspirace finalistů soutěže o nejlepšího světového pedagoga
Na blogu stránek soutěže o nejlepšího světového pedagoga Global Teacher Prize 2016 bylo představeno pět finalistů a jejich nekonvenční metody vyučování v různých zemích a institucích (titul získala palestinská učitelka Hanah al-Hroubová působící v uprchlickém táboře nedaleko Betléma, pozn. red.). Pedagožka Robin Chaurasiya z indické Bombaje vzdělává ve své neziskové organizaci znevýhodněné mladé dívky. Její program Sociální spravedlnost zahrnuje výuku na míru a studentkám při ní předává informace o kastách, třídách, náboženství, životním prostředí nebo zdravotní péči. Školní týden sestává z hudebních pondělků, úterků TED talků, světových střed, přemýšlivých čtvrtků a terénních pátků, o víkendech jsou na programu hry, filmy, výstavy nebo dobrovolničení dle vlastního výběru. Australský učitel přírodních věd Richard Johnson vybudoval na své škole pomocí grantů pokrokovou laboratoř s vyspělou technologií včetně robotiky, 3D tiskáren a per nebo programů pro vytváření tzv. rozšířené reality, kterou navštívil i laureát Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství Robin Warren. Další finalistka z Malajsie, Noorjahan Sultan, učí předškolní děti anglicky pomocí rýmování, které procvičuje nejen poslech, konverzaci a jazykové dovednosti, ale rozvíjí také morální hodnoty jako láska k vlasti nebo kulturní porozumění. Na čtyřicet tematických rýmů odpovídá národním osnovám pro předškolní vzdělávání a díky další práci Noorjahan se dnes používá v tisícovce mateřských školek po celé Malajsii. Palestinský středoškolský učitel Jawdat Sisan vede studenty k tanci, divadlu a pohybu vůbec. Každých deset až patnáct minut se studenti v jeho hodinách musí projít po třídě, aby zůstali aktivní. Využívají technologie, aby měli přehled o světě i mimo Palestinu, a každoročně se podílejí na uměleckých projektech nejen jako aktéři představení, ale také jako organizátoři nebo zvukoví technici. Jawdat sám napsal studentům několik motivačních her, dotýká se ale také témat životního prostředí nebo osobnostního rozvoje. Argentinská finalistka Inés Bulacio se věnuje vzdělávání nemocných dětí v nemocnici nebo těch upoutaných na lůžko doma. Vyvinula pro ně speciální audiovizuální komunikaci, kdy děti vytváří krátké animáky a rozhlasové programy a zdokonalují se tak v práci s multimédii, rozvíjí kreativitu, a navíc díky technologií překonávají nucenou izolaci. (1542)