Sketchnotes místo klasických poznámek
Lisa Nielsen se na svém blogu The Innovative Educator vyslovuje proti zavedenému zapisování poznámek studenty při výuce. Naopak věří, že je důležité již vypracované poznámky studentům poskytovat, aby tak měli čas na pochopení obsahu slov učitele namísto stresu ze zaznamenávání toho, co říká. Popisuje, jak takový přístup praktikuje ve svých hodinách – studentům dává k dispozici všechny své poznámky, slidové prezentace, videa se zvukovým přepisem a ostatní materiály, což podle jejího názoru umožňuje studentům nad tématy přemýšlet více do hloubky a rychleji. Odkazuje také na svůj článek pro The New York Times Magazine, ve kterém uvádí, že by v hodinách neměl nikdo psát, ale přemýšlet a ptát se. Její názor podporují výsledky experimentu v Kiewře, ve kterém se jedna skupina studentů účastnila výuky a dělala si vlastní poznámky k zopakování učiva, druhá skupina pak na hodinách vůbec nebyla a k přípravě na test dostala poznámky od učitele. Studenti z první skupiny splnili test na danou látku průměrně na 51 %, ti z druhé na 69 %. Autorka blogu, dlouhodobá zastánkyně využití technologií ve výuce, nabádá k poskytování materiálů on-line (na Facebooku, třídním blogu nebo webových stránkách), tak aby byly studentům přístupné kdykoli později. Jako inspiraci pro kreativní zpracování poznámek pro studenty ukazuje tzv. skecthnotes, vizuální poznámky, ve kterých není text v klasickém formátu, ale je členěně zajímavě do bloků v různých fontech i barvách, doplněný obrázky, symboly nebo třeba emotikony. Takové zpracování pomáhá studentům si obsah lépe pamatovat a více nad ním přemýšlet. Sketchnotes lze zpracovat pomocí aplikací, jak ukazuje např. Sylvia Duckworth, která radí, jak s vizuálními poznámkami začít, ale jde je zpracovat i ručně na papír a sdílet fotku nebo scan. (1525)