Americké školy budoucnosti

Americký zpravodajský server o vzdělávání Chalkbeat Indiana informuje o soutěži inovativních školních konceptů, kterou vyhlašuje nezisková organizace The Mind Trust podporující inovaci ve vzdělávání a zakládání alternativních škol. Cílem soutěže je sdílet představy o školách budoucnosti nezatížené současnými vzdělávacími pravidly a posunout tak diskuzi o vzdělávání ještě více mimo zavedený školský rámec. Mezi třiceti šesti přihlášenými koncepty jsou patrné myšlenky o budoucím vzdělávání, které sdílí lidé z různých států i prostředí – orientace na týmovou spolupráci studentů mimo klasické školní prostředí, řešení skutečných problémů místních komunit, zapojení online technologií nebo „vrstevnické vzdělávání“, v němž ti, kteří už danou dovednost či znalost získali, pomáhají spolužákům, kteří se ji teprve učí. Vítězem soutěže se stala idea školy založená na třináctiletém filadelfském mimoškolním programu STEMNASIUM, jehož podstatou je šíření programování mezi děti, včetně těch nejmladších. Jeho zakladatel Tariq Al Nasir, který v pubertě začínal nabouráváním školního počítačového systému a později vytvářel vzdělávací software pro svého syna s Aspergerovým syndromem, věří, že přírodní vědy a technika je jazyk, který by se měly děti začít učit co nejdříve. Nasirova idea školy budoucnosti zapojuje technologie do všech oblastí vzdělávání v projektech, ve kterých mají studenti navrhovat aplikace, hry a další softwarové nástroje. Druhé místo obsadil také koncept inspirovaný mimoškolním programem využívající moderní technické možnosti – denverský pilotní program HackSchool zakladatele Pia Schmitte klade důraz na společenskou uvědomělost studentů, kteří pomocí 3D technologií vytváří užitečné produkty, např. chytrou hůl propojenou se sluchátkem varující nevidomé před překážkami. V jeho představě střední školy budoucnosti si studenti sami organizují týdenní rozvrh, kdy dopoledne mají na výběr z kurzů připravených učiteli nebo vlastní nezávislé práce a odpoledne se soustředí na opakování problematické látky, rozšíření základních dovedností nebo na praktické stáže u partnerských firem. Dalšími finalisty byly koncepty mikroškol, které se zaměřují na dovednosti pro vysoce odborné profese a komunitní projektové vzdělávání, kde je klasická škola nahrazena učebními „přístavy“. (1550)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button