Zelenina jako vzdělávací nástroj
Na amerických základních školách se rozšiřuje trend pěstování ovoce a zeleniny na školních zahrádkách, což nejen že učí děti jíst zdravěji a více se hýbat, ale také dává prostor inovativním metodám v dalších předmětech, informuje deník The Guardian. Na základní škole Rockmount v Croydon jsou teď oblíbenými potravinami růžičková kapusta nebo mangold a žáci, hrdí pěstitelé, vyrábí plakáty a i jinak své plody propagují mezi ostatními. „Jedlá hřiště“ podporují mezi žáky i učiteli diskuzi o složení jídla a zásadně zlepšují výživu dětí v chudých oblastech, kde je k sehnání snáze alkohol než čerstvá zelenina. Pěstování lze integrovat do výuky, a to zdaleka nejen do klasického představování druhů zeleniny – např. v matematice lze poměřovat záhonky nebo celou sklizeň, využít lze zahrádku i k dlouhodobějším projektům třeba o zpracování mouky, které končí vlastnoručně upečeným pecnem chleba. Některé školy využívají pro plánování aktivit koordinátora, který spolupracuje s učiteli na zakomponování zahrádek do výuky, zapojuje i děti, rodiče a celé komunity. Úspěšní pěstitelé se mohou se svou úrodou také naučit obchodovat, odběrateli mohou být místní šéfkuchaři či zeleninové trhy. Propagátor projektu „jedlých hřišť“ Steven Ritz však radí (mimo jiné také ve svém TEDTalku) začínat s pěstováním pomalu, po troškách, s plodinami, které si žáci sami vyberou a s benevolentním vedením, které umožní předat odpovědnost za výsledek žákům. Dobré je také otevřít diskuzi v pedagogickém sboru, jehož členové mohou mít rozdílné znalosti o zahradničení nebo plodinách jako takových, a je třeba je proto podpořit v zapojení zahrádek do výuky, aby nebyly jen venkovní dekorací. (1553)