Konec školních knihoven?
Sally Perry se na blogu zamýšlí nad osudem školních knihoven v době digitálního čtení. Britské školní knihovny jsou na ústupu, zaznělo na nedávné konferenci Asociace učitelů a lektorů – mnoho škol je zavírá převážně kvůli omezování rozpočtu a nedostatku prostor, objevuje se ale také názor, že už jsou klasické knihovny nadbytečné, když se všechny knihy z databáze vejdou do tabletu nebo elektronické čtečky. Jak je to tedy s digitálním čtením u dnešních školáků? Výzkumy ukazují, že technologie pomáhají zvýšit motivaci ke čtení a čtenářské dovednosti, zejména u chlapců, a to také v předškolním věku. Ti, kteří jsou nalákáni digitálním čtením, se pak vrací k tištěným knihám a čtou jich víc. Jiné studievšak varují před negativy spojenými s e-knížkami, které u malých dětí hůře rozvíjí jazyk nebo chápání textu. Většina mladých lidí podle šetření stále preferuje tištěné výtisky před digitální podobou knih, i když zároveň čte více e-knih než starší lidé. Podle vydavatelů teenageři sice upřednostňují technologie, jakmile se však stanou fanoušky určité knižní série, chtějí mít doma také jejich tištěné verze. Fyzická kniha totiž reprezentuje víc než jen obsah totožný s digitální verzí. Dospělí, kteří preferují tištěné knihy, vykazují silný vztah k fyzickým objektům a vysvětlují, že se skutečnou knihou v ruce je pro ně snazší vrátit se k vybraným pasážím nebo odhadnout další vývoj děje podle toho, jak daleko jsou ještě od konce. Bez knihy v ruce čtenáři pomaleji vstřebávají informace a hůře se jim sleduje děj. Plná transformace knihoven do elektronické podoby tak nemusí být nejvhodnější řešení, pokud mají knihovny podporovat kulturu čtení ve všech jeho podobách. Aby se dítě stalo vášnivým čtenářem na celý život, musí se naučit dobře si vybrat knihu – u těch, které si žáci sami vyberou, je pravděpodobnější, že je dočtou a že si je oblíbí. Téměř 70 % žáků ve věku 6 až 17 let by podle svého názoru přitom četlo více, pokud by mělo ten správný výběr. Sbírka tištěných knih může pomoci zkoušet číst nové a jiné knihy a vytříbit si tak vlastní čtenářský vkus. Klasické školní knihovny by tak vedle dobíjecích míst pro tablety měly zůstat součástí škol. Elektronické čtení totiž některým čtenářům prospívá, znepřístupnění tištěných knih však jiné čtenáře znevýhodňuje. (1565)