Lákání učitelů do odlehlých oblastí

Deník The Guardian reaguje na britskou náborovou kampaň, která se snaží dostat kvalitní učitele i na odlehlejší nebo méně úspěšné školy, a popisuje, jak podobné výzvě čelí jiné země. Zatímco britská agentura nabízí učitelům ochotným se odstěhovat za prací ve venkovských institucích náborový příspěvek ve výši až 10 000 liber (při setrvání v nové práci alespoň tři roky), v Austrálii nabízí i další benefity: proplácení nákladů na bydlení, příspěvky na cestování o prázdninách, příplatek za „izolaci od zboží a služeb“ a další příspěvky po určitých odučených letech. V Japonsku mají systém distribuce profesních sil zvaný tenkin nejen ve školství, ale i v dalších odvětvích. Po prvních čtyřech letech a pak každých dalších šest let jsou učitelé přeloženi na novou školu, za což dostávají štědré kompenzace. Systém tak vyrovnává kvalitu jednotlivých škol a zajišťuje kantorům bohaté profesní zkušenosti. Neprobíhá tu ale jen přemisťování schopných učitelů na méně úspěšné školy, ale naopak i učitelé, kteří se potřebují zlepšit, jsou posíláni na kvalitní školy, aby mohli své dovednosti rozvinout. Učení se mezi kolegy je kromě Japonska obvyklé také v Singapuru nebo Šanghaji, kde učitelé z různých oborů společně připravují hodiny, pozorují své učební metody a diskutují o jejich efektivitě. Ve Finsku se takto učitelé ke společnému plánování schází jednou týdně. Ve všech těchto zemích je kladen důraz na podporu a rozvoj učitelů. V Jižní Koreji mají podobný rotační systém jako v Japonsku s tím, že zkušenost ve znevýhodněné škole je více ceněná při rozhodování o povýšení. Britská agentura se tak ve své snaze o obsazení učitelských míst ve venkovských oblastech kvalitními kandidáty může inspirovat v zahraničí a plánovat nejen finanční motivační systém, ale také podporu profesního rozvoje všech učitelů. (1589)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button