Vizualizace matematiky

Odborníci z matematického výzkumu a mozkového vývoje ze Stanfordské univerzity vydali zprávu s výsledky své studie o výuce matematiky, jejíž shrnutí přináší web Tech&Learning. Závěrem výzkumu je, že mozek používá při matematických operacích vizualizace, např. vidí při řešení příkladu počítání na prstech, i když je zrovna fyzicky nepoužíváme. Skutečná vizuální prezentace matematiky proto přináší žákům lepší výsledky, jak potvrzuje spoluautor studie dr. Jo Boaler, který je zároveň spoluzakladatelem univerzitního serveru Youcubed sdružujícího vědecky podložené materiály k učení matematiky. Uvádí také, že většina škol o závěrech výzkumu mozkových funkcí neví, a počítání na prstech je žákům ve třídách dokonce často zakazováno, přestože se tím vlastně brzdí rozvoj jejich matematických dovedností. I na trhu práce dnes většina zaměstnavatelů hledá uchazeče s porozuměním datům a schopností je vizuálně prezentovat. Učitelé i rodiče by proto měli rozvoj vizuálního chápání matematiky podporovat, zejména tím, že při vysvětlování nových konceptů sami použijí vizuální prezentace, pomůcky a pohyb, podpoří děti, aby při řešení příkladů kreslily nebo pracovaly s modely nebo se dětí budou pravidelně ptát, jak si matematické jevy představují, a nechají je jejich řešení prezentovat pomocí grafů, modelů, obrázků nebo třeba komiksů. Zpráva proto kromě vědeckých závěrů obsahuje i praktické tipy, jak matematiku dětem efektivně vizuálně zprostředkovat. (1587)

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button